Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Bentley Continental GTC 2012: těžká pohoda
17.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Na pobřeží Středozemního moře jsme poprvé vyzkoušeli inovovaný Conti GTC. Novinek nabízí více, než se na první pohled může zdát.
Přehled kapitol
Snad proto, že se mi zatím vždycky podařilo vrátit vůz vcelku, si na mě v Crewe vzpomenuli také s prezentací „nového“ Continentalu GTC konané v okolí známého chorvatského letoviska. „Nice car,“ slyším pronést s typicky americkým přízvukem. Přímořské uličky Rijeky jsou i po sezóně značně přecpané turisty korzujícími mezi auty, sunu se proto rychlostí chůze a mám čas zaostřit, odkud to přichází. Párek dokonale zářivých úsměvů obklopených asi šedesátiletými nezdravě opálenými tělesnými schránkami stojí na chodníku a hledí na Continental GTC způsobem, který může znamenat jen jedno - „když se vrátíme domů, takový si koupíme, miláčku“.
Bentley právě skórovalo, ačkoli pochybuji, že by ti dva vůbec tušili, s čím měli tu čest. Tedy ne že by nikdy neviděli pojízdnou britskou vitrínu rukodělných dovedností a možná poznali také modelovou řadu Continental, ale nevěřím, že zaznamenali modernizovanou verzi. Natolik je podobná svému předchůdci. Jako byste na svých oblíbených kalhotách přežehlili puky o kousek vedle. Třeba podélné linie na bocích. Teď už nevedou pod klikami, ale přímo jimi prochází. Anebo prolisy táhnoucí se od sloupků dopředu . na tomto autě se nespojují pod nasáváním předního nárazníku, ale stáčí se nad novými světly se spoustou LED a míří ke vzpřímenější a o kousek větší masce chladiče.
Jen tak mezi námi, zubatá mřížka je z kovu a cokoli většího, co se před ní dostane v nevhodné rychlosti, musí na druhé straně zákonitě vypadnout ve tvaru dokonale nakrájených pomfritů rovnou na horký chladič. Když jsem se ptal, jak řeší ty zatracené nárazové testy na ochranu chodců, bylo mi s úsměvem řečeno „no problem“. Inu, plastový panák je patrně houževnatější.



Těžká váha
Jinak ale nutně potřebujete hrabalovský pozorovací talent anebo fotografickou paměť, jinak vám kromě světel ty drobné stylistické nuance uniknou i pod žhnoucím chorvatským sluncem. Bentley při jejich vytváření ovšem nepoužívá žehličku, ale takzvané superformování. To se hliníkové plechy zahřejí na pět set stupňů a pomocí tlaku vzduchu vylisují kupříkladu komplikované přední blatníky, které by se jinak musely svařovat z několika kusů. V Crewe ale umí vyrábět jemné hrany i z uhlíkových kompozitů, to zase mají natrénováno při výrobě elektricky ovládaného víka zavazadlového prostoru.
Hliník, karbon, plátěná střecha, člověk se musí bezděčně ptát, kde se stala chyba. GTC má hmotnost dvě a půl tuny. Jenže potom složíte své pozadí do masážní sedačky potažené nejjemnější hovězí kůží, přeběhněte prsty po intarziích drahého kořenového dřeva, potěžkáte půlkilový popelník a pochopíte, že svět dřevotřísky, hliníkového plastu a jiných ropných derivátů v odlehčeném designu zůstal za masivními dveřmi tam venku. Je to jako přesun z nádražní čekárny do klubu cohiba. Nemusí se vám to líbit, ale ruční práce a volba materiálů si zkrátka získá váš respekt.
Před oživením motoru odložíte masivní kovový klíček od zapalování kamsi do přihrádky a můžete zmáčknout startovací tlačítko. Dvanáctiválec s dvojicí turbodmychadel se téměř s první otáčkou startéru s velmi decentním zaburácením probudí a usadí na jemně dunivém volnoběhu. Ještě s nataženou střechou se mi zdá, že koncovky bručí oproti kupé malinko hlasitější, což je mi potvrzeno za půl hodiny v tunelu pod plným plynem a také u večeře s chlápkem od Bentley přes ladění výfuků.
Šátek z horkého vzduchu
Následující den ráno v osm je už cítit, že jsme sice o hezký kus jižněji, ale značně svěžích dvanáct stupňů signalizuje, že i v Chorvatsku se podzim roztahuje naplno a slunce bude potřebovat pár hodin, aby dokázalo rozehřát přímořský vzduch na adekvátních třicet. Proto se uctivě ptám svého spolujezdce Thomase Kieseleho, provozního ředitele Bentley, jestli mu nebude vadit složená střecha. Na Němce je neuvěřitelně skromný a bere to jako samozřejmost, takže do půl minuty je třívrstvé plátno vyztužené sedmi žebry pod vkusně zpracovaným krytem. Nechce se mi ale nasazovat deflektor, což se později ukáže jako chyba.
Do nějaké stovky je v přední části kabiny příjemná atmosféra bez ohledu na relativně nízkou okolní teplotu. Choulostivější povahy můžou nechat okna nahoře a k tomu si přitopit horkým vzduchem proudícím z opěrky na šíji. Je to milé a funkční. Ve vyšších rychlostech se ale víření začne přesouvat dopředu, a ačkoli uši nebude rušit nadměrný hluk, chladivé turbulence určitě. Trochu pospícháme, takže raději vracím střechu zpátky a díky výbornému odhlučnění za chvíli zapomínám, že sedíme v otevřeném voze.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 10 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom