Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Protáhli jsme Octavii III RS TDI, vedle TSI je to dynamický odvar
2.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Rozdíl pouhých 36 koní se v praxi projevuje nekonečným rozdílem v dynamice ve vyšších rychlostech. Je tedy TDI špatné?
Tip: Přečtěte si již kompletní test naftové Octavie RS včetně videa s téměř čistým kolem z Nordschleife Nürburgringu.
Už v letním testu nové Octavie RS zaznělo, že jsem naftové provedení tohoto modelu vůbec netoužil poznat, i když jsem k tomu měl dostatek příležitostí. Prvním důvodem bylo, že jsem nechtěl tříštit pozornost tehdejší recenze mezi dva nutně odlišné vozy, šlo by ale spíše o alibismus, kdybych nepřiznal i důvod druhý. Po velmi pozitivních dojmech z provedení TSI jsem se také bál toho, že RS TDI prostě nemůže být ani zdaleka tak dobré. Nechtěl jsem tedy do jakýchkoli zmínek o nové Octavii RS nechat promlouvat horší dojmy z naftové verze, které pro vnímání té benzinové vlastně vůbec nejsou relevantní. I vzhledem k mé, řekněme, nelásce k naftovým motorům jsem byl odhodlán nové RS TDI nevyzkoušet nejlépe nikdy, ale člověk občas míní...
Mé odhodlání úspěšně torpédovala až zkušenost s Opelem Astra CDTI BiTurbo, též nadstandardně výkonným naftovým modelem nižší střední třídy. I když mu Opel neříká OPC, OPD, RS ani jakkoli jinak, je to pozoruhodně agilní kompakt, který dokáže i náročného řidiče zaujmout tím, co na silnici dovede. Říkal jsem si, že pokud Opel tohle dokáže udělat tak nějak mimochodem z vlastně docela obyčejné naftové verze s vyšším výkonem, nemůže přece RS TDI být špatné. A tak na test nakonec došlo.
Začal jsem i kvůli výše zmíněnému k Octavii RS TDI přistupovat s jistými pozitivními očekáváními, a to pozdějším dojmům pochopitelně neprospělo. Minimálně v případě dynamiky v přímce je totiž dieselová verze není schopna naplnit, neboť je ve srovnání s tou benzinovou výrazně méně agilní. Absolutně jen někdy, zejména ve vysokých rychlostech, v nichž je TSI schopno s až pozoruhodnou lačností atakovat rychlosti okolo 240 km/h. TDI se už za hranicí 180 km/h nikam nežene a za dvoustovkou je nutné jej k aktivitě spíše přemlouvat. Udávaná maximální rychlost vozu činí (v provedení kombi, které jsme testovali) 230 km/h, což není málo, dosáhnout ji v běžné v praxi je ale na rozdíl od benzinu skoro nemožné - i náš obvyklý test maximální rychlosti vozu při jízdě z kopce, při němž Octavia RS TSI s rozběhem bourala do omezovače na 250 km/h, nezvládalo TDI překonat udávanou maximálku o více než 5 km/h. Také to svědčí o tom, jak obtížně je oněch 230 km/h dosáhnout za standardních podmínek.
Když se podíváte na přiložená videa dokumentující zrychlení RS TDI a RS TSI z klidu na maximální rychlost, možná si řeknete, že jsem na diesel až příliš přísný, neboť minimálně do zmíněných 180 km/h vůbec špatně nejede a vy třeba rychleji ani nejezdíte. Takový pohled pochopím, ale absolutní dynamika není vše. Snad více než pohled na využití 100 procent dynamického potenciálu obou vozů řekne přímé srovnání akcelerace z nejnižších otáček, vlastně jakýkoli příklad pružného zrychlení. Někteří teď jistě čekají, že v tomto případě začnu velebit naftové provedení, kterému je obvykle vysoký výkon v nižších otáčkách vlastní, realita je ale přesně opačná. Zejména při nenucené jízdě se projevuje nesmírná chuť do života benzinové verze, s níž můžete akcelerovat klidně na šestku od 1 000 otáček - a čím výše se v otáčkovém spektru budete pohybovat, tím větší radost vám benzin bude dělat.
Právě ve stínu toho, jak benzinová ORS v jakémkoli momentě lehce a ochotně pálí vpřed, hvězda naftového provedení pohasíná především. RS TSI vám chvílemi přijde i jako opravdu rychlé auto, ať už jste zvyklí na cokoli, RS TDI obvykle jen jako silnější nafťák. Z hlediska akcelerace, a to faktické i pocitové, nejde o dvě srovnatelná auta hnaná jiným druhem motoru - naftové a benzinové RS dělí v případě dynamiky rozdíl jedné třídy.
Dynamika Škody Octavia III RS TDI
Dynamika Škody Octavia III RS TSI
Přímé srovnání akcelerace a pružnosti obou modelů
Jde pochopitelně o srovnání realizované na úplně stejném místě, se stejným řidičem a za srovnatelných klimatických podmínek
Bylo toho ještě o dost více, čím mě RS TDI zrovna neokouzlilo a upřímně řečeno, moc nadšený do jeho dalšího testování jsem nebyl. Bral bych ale jako křivdu, kdybych naftové verzi vrcholné Octavie nedal stejný prostor se prosadit, jako té benzinové, a tak jsme také ji vytáhli na Severní smyčku Nürburgringu, aby předvedla své vlohy. Zdálo se to být jako dost hloupý nápad, předem vám ale mohu říci, že nejlépe se auto paradoxně projevovalo právě tam.
Co to znamená? Závěry si nechám na úplný test, přiložené video se záznamem jednoho z ujetých kol, v němž se RS TDI zvládá protloukat docela silným provozem a přes něj i jednu větší chybu dosáhne solidního času, vám zřejmě samo naznačí, že autu se na Smyčce docela líbí. Diesel je o něco rozvernější, méně přesný než benzin, ale i to nakonec může má své kouzlo, třebaže ne pro zatvrzelé příznivce čisté stopy. A jak naznačují slova uvozující celý krátký film, vůz dokáže být i při tomto stylu jízdy překvapivě efektivní. Toto konkrétní kolo naftové RS zvládlo (podle palubního počítače, ten ale obecně příliš nepřeháněl) s průměrnou spotřebou 15,5 litru nafty na 100 km, a to je opravdu nízké číslo, i na diesel. I když máme záznam také z rychlejšího kola (a ukážeme vám jej, nepochybujte) s o něco vyšší spotřebou, jsem si celkem jist, že tak rychle za tak málo ten den po Nordschleife nikdo jiný nejezdil...
Takže je RS TDI jen předraženým stínem svého benzinového sourozence, nebo je to prostě jen trochu jiné, ale jinak velmi dobré auto? Povíme vám více nejen o tom, už brzy v podrobném testu na Autoforum.cz.
Na Nordschleife je k vidění kde co, s rudým naftovým kombíkem tam přesto nezapadnete...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva