Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Porsche 911 Turbo: první jízda
15.12.2009 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Přeplňované Porsche 911 je ztělesněním ideálního sportovního vozu pro každý den. Za třicet pět let výroby se značně změnila technika a je to vidět i na sedmém vydání stuttgartské legendy, kterou jsme měli možnost testovat na portugalském okruhu Estoril.
Novou 911 Turbo jsme vzali na okruh, abychom prověřili její pověstný zátah a výtečné jízdní vlastnosti. Na úvod je třeba říci, že jsme nebyli zklamaní, ale pojďme o kousek hlouběji do historie přeplňovaných motorů protilehlými válci u této věhlasné německé značky. Už v roce 1974, tedy uprostřed ropné krize, bylo světu představeno první Porsche 911 Turbo s třílitrovým šestiválcem vybaveným vstřikováním o výkonu 260 koní, což mu v té době stačilo na rychlostní maximum 250 km/h. Během následujících třiceti let rostly jak objemy pohonné jednotky, tak její výkon, přičemž ruku v ruce s tím bylo nutné přizpůsobovat tento supersportovní vůz technologickým požadavkům doby. Mezi ty nejvýznamnější patřila generace devětsetjedenáctky pod kódovým označením 993, která přišla v roce 1995 s pohonem všech kol, jenž měl za úkol přenést na vozovku 408 koní. Nyní však před námi stojí poslední generace „turbolegendy“, jež zvenčí neskrývá svůj původ ani výkon, a navíc přichází z celou řadou technických inovací.
Tou největší je patrně pohonná jednotka. Srdcem modelu Turbo je totiž zcela nový přeplňovaný zážehový agregát o objemu 3,8 litru, který disponuje výkonem rovných 500 koní (368 kW). Jako první v celé historii modelu Turbo dostal přímé vstřikování DFI a turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nový šestiválec u tohoto modelu může být poprvé kombinován kromě šestistupňové ručně řazené převodovky také s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou PDK. Není divu, že stuttgartské kupé tak disponuje zrychlením z klidu na 100 km/h během 3,4 s a nejvyšší rychlostí 312 km/h.
O prvním údaji jsme se v rámci dvou testovacích dní na okruhu v Estorilu sami osobně přesvědčili, a dokonce jsme zmiňovanou hodnotu výrobce o zrychlení „na stovku“ překonali. Při zkoušení systému Launch Control nám byla naměřeno o jednu desetinu lepší, přičemž už za 12 sekund jsme mohli na tachometru spatřit číslici 200 km/h. A jak je na tom novinka se spotřebou? Výrobce hlásá nižší spotřebu, která se v závislosti na konkrétním provedení modelu pohybuje v rozmezí 11,4-11,7 l/100 km (kombinovaný provoz). Oproti svému předchůdci vyznačuje také snížením produkce CO2 o celých 18 %. Zde na okruhu jsme při plném využívání potenciálu „Turbocarrery“ dosahovali spotřeby kolem 21 l/100 km, což je velice dobrá hodnota.
I sedmá generace přeplňované „devětsetjedenáctky“ má díky lepšímu přenosu výkonu na silnici jako standardní vybavení pohon všech kol. U novinky tomu není jinak, přičemž aktivně řízený pohon všech kol (PTM) spolupracující se stabilizačním systémem (PSM) může být na přání doplněn novinkou PTV (Porsche Torque Vectoring). Tato doplňková výbava přibrzďováním některého ze zadních kol dále zvětšuje ochotu vozu k zatáčení a dodává řízení větší přesnost, a tím samozřejmě i potěšení z jízdy. V podstatě jen dál posunuje hranici nedotáčivosti. Stuttgartská novinka tak drží krok s konkurencí, kterou dnes představuje Nissan GT-R nebo Audi R8.
Na běžných silnicích a dálnicích si proto s novým Porsche 911 Turbo užijete hodně jistoty ve vedení stopy a mohutná akcelerace či decelerace přesvědčí vás i vašeho spolujezdce, že nápis „turbo“ na zádi není u tohoto vozu jen pro okrasu. Při pohotovější jízdě, kdy zejména v otevřené verzi vychutnáváte vůně okolní krajiny, oceníte systém PSM, což u Porsche znamená nastavitelný podvozek v několika režimech - normal, sport a sport plus. Bohužel horší povrch působí celkově přitvrzené 911 Turbo trochu problém, a zejména příčné nerovnosti posádka vozu dosti pocítí.
Vraťme se však na portugalský okruh, který všichni známe ze seriálu MotoGP jako tradičního hostitele jednoho klání. Během celého víkendu jsme si pod vedením zkušených instruktorů mohli užívat adrenalinové jízdy s novým Porsche 911 Turbo a neustále posouvat hranice, kterých jsme byli schopni my i vůz. Musím jako držitel okruhové licence a milovník „čisté stopy“ přiznat sympatie k vozu, jenž je naprosto čitelný, při výjezdu ze zatáčky má velkou rezervu výkonu, který zároveň dovede přenést na silnici, a při krátkém intenzivním brzdění řidiče nikdy nezklame. Zde bych chtěl znovu vyzdvihnout novinku v podobě systému Porsche Torque Vectoring, který napomáhá přesnější ovladatelnosti v zatáčkách, a ke stabilitě stuttgartského kupé si své jistě přidal i systém PADM, jenž eliminuje negativní vibrace vzadu uloženého motoru.
Proto bych si Porsche 911 Turbo dokázal představit ve své virtuální garáži. Případné zákazníky v Čechách ale bude více zajímat reálná cena. Takže stručně: novinka je k dostání od letošního listopadu za 3 889 000 korun včetně DPH (kupé), otevřená verze Cabriolet za 4 186 000 korun, což se za výjimečnou automobilovou osobnost i potenciál běžně platí.
Technické údaje
Motor: Vzadu podélně uložený plochý přeplňovaný zážehový šestiválec (boxer). Zdvihový objem motoru 3800 cm3. Největší výkon 368 kW (500 k) při 6000 1/min, největší točivý moment 650 N.m při 1950-5000 1/min (se Sport Chrono paketem 700 N.m při 2100-4000 1/min). Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK. Pohon všech kol.
Karoserie: Dvoudveřové kupé. Objem zavazadlového prostoru 105 l.
Rozměry a hmotnosti: Délka 4450 mm, šířka 1852 mm, výška 1300 mm. Rozvor náprav 2350 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1570/365 kg. Objem palivové nádrže 67 l.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 312 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s, z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 17,0/8,1/11,4 l/100 km.
Základní cena vozu vč. DPH: 3 889 000 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
24.11.2024 - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
24.11.2024 - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
24.11.2024 - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
24.11.2024 - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva