Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Opel Antara 2011: za volantem inovovaného provedení
8.5.2011 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Antara se na trhu příliš neuchytila. Pomůže jí tento stav prolomit její novější podoba? Faceliftovanou verzi jsme poprvé projeli a víme více.
Opel byl na přelomu tisíciletí výrobcem populární Frontery, a tak se na další teréňák z Rüsselsheimu čekalo s velkými nadějemi. Bohužel, nástup nové Antary v roce 2007 provázely rozpaky a velké obliby se nedočkala ani u zákazníků. Loni tak Opel přispěchal s vizuálně nevýrazným, ale techniku důkladně revidujícím faceliftem, který měl v roce 2011 pomoci prodejům k patřičnému „restartu”. Zbývá si říci, zda jsou očekávání Opelu na místě.
Ve své době Antara nabídla celkem konzervativní, nekonfliktní a svým způsobem i nadčasový design, stejně solidní jízdní vlastnosti a praktický interiér. Příliš povedené bohužel nebylo pohonné ústrojí. Jestliže zážehové pohonné jednotky (čtyřválec 2,4 litru a šestiválec 3,2 litru) v této kategorii na evropském trhu volí jen velmi malé procento zákazníků, preferované dvoulitrové turbodiesely (93 kW a 110 kW), dodávané navíc pouze s pětistupňovými převodovkami, nenadchly výkony ani spotřebou. A zákazníci nebyli nadšeni ani z cenové politiky, ostatně větší a levnější Chevrolet Captiva, který je s Antarou technicky velmi úzce spřízněn, se nadmíru dobře prodával ještě do loňského roku (a letos rovněž přijde na trh v nové verzi).
Ale vraťme se zpátky k německému SUV. Nezasvěcený čtenář na první pohled u novinky pro rok 2011 mnoho rozdílů nepozná, sám jsem se musel podívat na obrázek původního modelu, abych je našel. Jedinou zásadní transformaci prodělal přední nárazník, kde se změnilo umístění registrační značky, předních mlhových světel i velikost spodního nasávacího otvoru, vzadu je jiné jen uspořádání zadních sdružených světel. Zaujmout proto mají hlavně nové barevné odstíny a designy kol z lehké slitiny ve velikostech 17 až 18 palců.
Na první pohled se toho mnoho nezměnilo ani v interiéru. Design palubní desky je prakticky stejný, nová nejsou ani sedadla a pochopitelně se nezměnily prostorové poměry. Přesto k jedné výraznější (a dle mého názoru zásadní) změně došlo. Může za to implantování zákazníky neoblíbené, ale stále více prosazované ruční brzdy, ovládané elektricky, pomocí tlačítka za řadicí pákou, respektive voličem samočinné převodovky. Zmizela díky tomu nevzhledná obří páka ruční brzdy a mezi sedadly se uvolnilo místo pro mimořádně objemný klimatizovaný odkládací box, v něm si během cesty můžete uchovávat chlazené nápoje i v dvoulitrových plastových lahvích. Další výraznou změnou, kterou ovšem pozná pouze stávající zákazník Antary, je výrazné snížení vnitřního hluku díky nových technologiím těsnění dveří i oken, jinému uložení motorů a naladění výfukové soustavy. Cestovní komfort je nyní ve velkém Opelu o úroveň výše, což poznáte nejen na polních cestách, ale také při vysoké rychlosti na dálnici.
Nejpodstatnější změny se však odehrály pod přední kapotou. U Opelu zcela vypustili zážehový šestiválec a soustředili se především na vylepšení modelů poháněných vznětovými motory. Zbrusu nové čtyřválcové turbodiesely 2,2 litru nyní nabízejí více než solidní výkony 120 a 135 kW, které pramení z točivých momentů až 350, respektive 400 Nm. Spíše jen do počtu tedy bude zážehový čtyřválec 2,4 litru Ecotec (123 kW, 230 Nm), nově vybavený proměnným časováním zdvihu ventilů. A nové jsou i převodovky. Ručně řazená i samočinná mají nyní šest stupňů a s oběma vznětovými motory si velmi dobře rozumí. Slabší turbodiesel a motor Ecotec jsou k dispozici také pouze s pohonem předních kol, nejsilnější motorizace se bude dodávat výhradně ve verzi 4x4. Na mezinárodní prezentaci, která se odehrála na rakouských asfaltových i polních cestách, jsem si vyzkoušel oba turbodiesely vybavené pohonem všech kol.
Osobně se domnívám, že automobily tohoto ražení by měly mít pohon čtyř kol, který zde neslouží na zdolávání extrémních terénů, ale spíše jako příjemný prvek pro jízdu jak v zimě, tak za mokra. Zvláště u modelů poháněných vznětovými motory s razantnějšími nástupy výkonu v nižších otáčkách vzniká na površích s nižší adhezí menší trochu problém s přenosem výkonu na přední kola. Pohon všech kol zajišťuje u antary elektromagneticky ovládaná lamelová spojka, která spíná jen v případě potřeby, ale umí to tak rychle, že za volantem prakticky nepoznáte, kdy jsou poháněna pouze přední kola a kdy je výkon rozdělen v maximálním poměru 50:50.
Vítanou zkušeností byl krátký výlet přes maďarské hranice. Místní poničené cesty (stejné jako u nás) dokonale prověřily tvrdší nastavení podvozku. Musím uznat, že v tomto ohledu mě automobil rozhodně nezklamal. Pokud se týká obou vyzkoušených motorizací, mohu konstatovat, že opravdu vracejí Antaru v segmentu středních SUV zpátky do hry. I slabší verze má solidní výkon a je dostatečně pružná, odstupňování převodovky odpovídá spíše automobilu na silnici než do terénu. Slabší turbodiesel s ručně řazenou převodovkou a pohonem 4x4 se mi ostatně pro tento automobil zdá optimální (a dostatečnou) volbou jak z hlediska dynamiky, tak spotřeby. Silnější turbodiesel sice nadchne vťším zátahem, nicméně „automat“ jeho ambice trochu krotí a apetit má také o něco větší, než jeho slabší kolega.
Nejlevnější antaru (verze 2,4 4x2) v základní výbavě Essentia (17palcová kola, klimatizace, audiosystém, přední mlhovky, střešní ližiny apod.) pořídíte již za velmi uspokojivých 489 900 korun. Pokud však stojíte o čtyřkolku, musíte jít s výbavou o úroveň výše. Benzinová varianta v provedení Enjoy (navíc např. 17palcová kola, samočinná klimatizace, kožený volant, vyhřívaná sedadla) stojí 629 900 korun, slabší turbodiesel je o třicet tisíc dražší a ten silnější stojí o dalších třicet tisíc korun více. Pokud se chcete nechat rozmazlovat nejlepší výbavou Cosmo (18palcová kola, dešťový senzor, kožené čalounění, palubní počítač, tempomat), připlatíte si navíc k modelu Enjoy deset tisíc korun, a když nechcete řadit, bude vás to stát padesát tisíc korun. Za další příplatky si pak můžete pořídit například xenonové světlomety, integrovaný nosič jízdních kol v zadním nárazníku FlexFix, navigační systém, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo tažné zařízení. Kompletní ceník inovované Antary si můžete stáhnout přímo ze stránek Opelu (PDF, 461 kB).
Opel Antara s faceliftem pro rok 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch