Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Nový Range Rover 2013 naživo: první dojmy a české ceny
15.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Věděli jsme, že je lehčí, úspornější i výkonnější, ale jeho podoba nám nedala spát. Po premiéře ve Vídni vám můžeme říci více nejen k ní.
Musím se přiznat, že jsem si opravdu oddechl. Čtvrtá generace Range Roveru na vlastní oči vážně nevypadá tak změkčile, jak naznačují fotografie. Ano, hrany sice byly vyhlazeny a část majestátnosti je pryč, stále se ovšem jedná o ikonu, s níž byste bez bázně a hany mohli vjet na britský královský dvůr. Stud by ve vás neměla vzbudit ani přední a zadní světla, která oproti předchozímu modelu zasahují ve stylu Fordu Focus do boků karoserie. A kupodivu vás nebude rozčilovat ani kontrastně lakovaná lišta, která se táhne od prohlubní v předních dveřích až k zadním světlometům.
Výsledkem je tedy povedená evoluce, která tak trochu vybočila ze soudobého proudu. Oproti předchůdci je totiž delší o pouhých 23 mm. A v rámci výšky novinka dokonce poklesla o 20 mm, stejně jako se při využití celohliníkové karoserie shazovala hmotnost až o 420 kg. Díky tomu mohla značka pod kapotu nastěhovat šestiválcový turbodiesel TDV6, jehož 258 koní zjevně nemá s hmotností 2 160 kg větší problémy. Z klidu na stovku se totiž dostane za 7,9 s, tedy jen o desetinku pomaleji než třetí generace vybavená motorem TDV8 4,4 l.
Tato pohonná jednotka bude u čtvrté generace nabízena rovněž, ovšem pod označením SDV8. Opět přitom bude spřažena s osmistupňovým automatem ZF, nově však nabídne 339 koní a 700 Nm. Díky tomu - a také nižší hmotnosti - zvládne zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s. Přeplňovaný pětilitrový benzinový motor již takové změny nepostihly, přesto i on nabízí lepší akceleraci a spotřebu. Na stovku se rozjede za 5,4 sekundy, přičemž v průměru „zbaští“ 13,8 l/100 km, ve městě pak 20,6 l/100 km.
Zajímavé přitom je, že i na jednadvacetipalcových kolech (standardem jsou devatenáctky a dvacítky, za příplatek je ale k dispozici také 22palcový rozměr) má být podle měření Land Roveru při rychlostech 50 km/h v autře větší ticho než v luxusních limuzínách. A při dálničním tempu 120 km/h je off-road překonán pouze Mercedesem třídy S s koly o velikosti osmnáct palců. Zní to působivě, realitu si ale ještě budeme muset ověřit - zatím nás výrobce k novince pustil jen na místě.
Vylepšení jízdních vlastností na silnici je ale jedna věc, jízda v terénu druhá. I zde přitom Range Rover nabízí mnohem vyšší komfort. Druhá generace systému Terrain Response má i plně automatickou volbu, kdy po stisknutí tlačítka inteligentní technologie neustále sleduje povrch a v závislosti na adhezi volí jeden z pěti programů. Rozhodnout se ale můžete i pro manuální volbu.
S lepší prostupností napomůže také brodivost zvýšená oproti předchozímu modelu o 200 mm na 900 mm. Dosaženo jí bylo zcela unikátním systémem sání, kdy vzduch vniká pod kapotu motoru těsně nad oběma světlomety. Odtud putuje speciálními šachtami umístěnými nad koly do spodní části motoru a následně do spalovacích komor.
Ale abychom nezůstávali jen u faktů, která si můžete vyčíst i z tiskových informací. Nový RR zaujme také v interiéru, kde ubylo na 50 % veškerých ovladačů, palubní deska a středová konzole s tunelem tak vypadají mnohem čistěji. Stinnou stránkou ovšem je, že nyní budete častěji konfrontováni s nevyzpytatelností multimediálního systému s dotykovou obrazovkou, jehož rychlost není zrovna nejlepší a víte, jak je to s „osaháváním” displeje za jízdy - žádný med. Alespoň, že rozměr displeje (tvarově inspirovaného modelem Evoque) má 8 palců.
Nejmenším Range Roverem je ostatně novinka inspirována ve všech ohledech, prostorem jej však dalece překonává. Zvláště na zadních sedadlech, kde máte nyní o 118 mm více místa pro nohy. Oproti předchozí generaci, která nedostatkem prostoru zrovna netrpěla, se tak náhle můžete vzadu rozvalit jako králové na trůně. Což bude platit zvláště o čtyřmístné verzi, která vzadu užívá nezávislá křesla.
Tento model jsme sice během předpremiéry nezahlédli, i pětimístná verze však dává dobře najevo posun k ještě vyššímu luxusu. Kůže vypadá na pohled (omak i posez) velmi kvalitně, stejně jako cítíte robustnost ze všech dřevěných či hliníkových panelů. A vybrat si můžete hned z 10 barev podsvícení interiéru, přičemž nejjasněji LED diody září v okolí klik dveří a odkládacích prostorů.
Z dostupných výbavových libůstek si pochvalu zaslouží klimatizace s časovačem. Navolit lze totiž standardní sedmidenní program či jednorázové vyhřátí (či naopak ochlazení interiéru), které bude spuštěno i za 16 dní. Elektricky ovládané je konečně i víko zavazadlového prostoru, stejně jako můžete stiskem tlačítka sklopit zadní sedadla či vysunout kouli pro tažné zařízení o hmotnosti až 3 500 kg.
Pro větší individualizaci navíc Range Rover nabízí až 18 000 možností, kdy kombinovat můžete 16 barev interiéru, 7 různých druhů dřevěného obložení, 38 barev exteriéru, kontrastně lakovanou střechu, panoramatické střešní okno s posuvnou přední částí či sedm designů litých kol. Dopřát si můžete také elektricky ovládané boční schůdky, které vylepšují přístup na střechu.
Tomu samozřejmě napomáhá i snížení nástupní výšky na pouhých 5 cm. Díky tomu již nebudete z kabiny vypadávat jako ze seníku, ale spíše elegantně vystupovat, což dozajista ocení dámy v plesových garderobách. Pány naopak zaujme možnost navýšit světlou výšku na 303 mm, díky čemuž již prakticky nikdy nemusí čekat v dopravních zácpách. Jejich objetí - ať již je terén jakýkoliv - je jen otázkou správného odhodlání.
Po stránce cenové nový Range Rover startuje na částce 2 293 680 Kč za výbavu HSE a motor TDV6. Větší turbodiesel je k dispozici jen ve verzích Voque a Autobiography, kdy za první platíte 2 757 360 Kč a za druhou 3 104 880 Kč. Vrcholem je pak přeplňovaný model Supercharged o výkonu 510 koní, který s výbavou Autobiography vychází na 3 272 400 Kč (jako Vogue je k mání za 2 925 000 Kč).
Otazníkem je verze s atmosférickým benzinovým motorem o výkonu V8, jejíž 375 koní sice nadále figuruje v technických parametrech, v českém ceníku se ale neobjevuje. Range Rover tak zřejmě přistoupí k jejímu vypuštění. Tak, jako již dříve učinil Jaguar u modelů XF a XJ. Objevit by se ale naopak během následujících měsíců mohla hybridní varianta.
Ta bude vycházet z motoru TDV6, který doplní lithium-iontové baterie s kapacitou 1,7 kWh uložené uprostřed vozu. Elektromotor přidá k dobru až 68 koní (50 kW), čímž se zrychlení zkrátí na 7,5 sekundy, průměrná spotřeba se pak má snížit na 6,8 l/100 km. Díky uložení elektromotoru a baterií mezi nápravy by přitom hybridní Range Rover měl mít lepší rozložení hmotnosti než model SDV8, vůči němuž zřejmě bude i lehčí.
Více informací však již automobilka neudává. Tedy až na jednu zásadní. Hybridní model totiž označuje jako Range Rover 2013. A to znamená, že premiéra by měla být za dveřmi. Počkáte si? Nebo využijete faktu, že Česká republika spadá mezi tzv. zimní země, díky čemuž by první exempláře mohly dorazit ještě před Vánoci?
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie snímků z předpremiéry nového Range Roveru
Ještě před výstavní premiérou na pařížském autosalonu se nový Range Rover ukázal českým novinářům ve Vídni. Není to náhoda, Rakousko a Česká republika spadají mezi tzv. zimní země, pro které budou vyráběny vozy přednostně. Značka sice neslibuje, že novinka dorazí pod stromeček, zároveň ale tuto možnost nevylučuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva