Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi

Subaru představilo v pořadí již třetí generaci svého zážehového motoru typu boxer. Nový agregát se na našem kontinentu poprvé objevil v útrobách jemně omlazeného modelu Forester a my jsme jej v tomto modelu také poprvé vyzkoušeli. Co vše je nové a jak se projevuje v praxi?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi

5.2.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Subaru představilo v pořadí již třetí generaci svého zážehového motoru typu boxer. Nový agregát se na našem kontinentu poprvé objevil v útrobách jemně omlazeného modelu Forester a my jsme jej v tomto modelu také poprvé vyzkoušeli. Co vše je nové a jak se projevuje v praxi?

Letos uplyne již 45 let od doby, kdy Subaru představilo svůj první plochý motor typu boxer. Od té doby se jedná o jediný druh motoru, který automobily Subaru vlastní konstrukce pohání. Jen pro úplnost doplňme, že druhá generace plochého motoru Subaru měla premiéru současně s prvním modelem Legacy v roce 1989 a třetí se tedy představila na sklonku loňského roku.

Plochý čtyřválec boxer je sice z konstrukčního pohledu náročnější než konvenční jednotky s válci uspořádanými v řadě, má však celou řadu nesporných předností. A ty jsou pro Subaru zásadní. Jedná se především o jejich přirozenou vyváženost v celém spektru otáček. Méně vibrací a větší tuhost motoru má přínos kromě jiného i v delší životnosti. Motor boxer je také kratší a současně nižší než řadové jednotky, takže, když je uložen vpředu, má přímý vliv na ovladatelnost automobilu.

Určitou nevýhodou, s níž u Subaru dlouhodobě bojují, je však větší šířka motoru. Přesto má nová generace zážehového boxeru prodloužený zdvih a současně také užší úhel mezi sacími a výfukovými ventily. Tyto vlastnosti vedou k lepší tvorbě zápalné směsi a současně k lepšímu spalování. Tuto novou konfiguraci umožnilo mimo jiné pootočení ojničního oka, které usnadňuje i případné servisní zásahy.

Jelikož mluvíme o třetí generaci motoru boxer, je na této pohonné jednotce nové takřka vše. Tedy i to, co na první pohled není vidět - systém sání s vířivou klapkou a plastovým potrubím, přepracováno bylo také proměnné časování sacích a výfukových ventilů, stejně tak jako systém vymezovačů vůle ventilů. Důraz byl kladen také na omezení vnitřního tření motoru, v tomto případě Subaru dokonce hovoří o jeho snížení o 28 %.

Otázka techniky je jedna věc, avšak pro řidiče a majitele je důležitější, jak se motor projevuje v praxi. To bylo možné na mezinárodní prezentaci vyzkoušet za volantem mírně modernizovaného modelu Forester. Pravda, relativně velké SUV není pro zkoušení nového motoru ideální, avšak již první kilometry za volantem ukázaly, že nový motor je značným krokem vpřed. Snad nejvíce zaujala především rychlost reakcí motoru a jeho ochota k vytáčení. Skoro se ani nechtělo věřit, že se jedná pouze o dvoulitrový čtyřválec. Dokonce ani technické údaje s výkonem 108 kW (147 k) a točivým momentem 198 N.m nedávaly zpočátku tušit tak příjemnou dynamiku. Snížení bylo dosaženo v oblasti spotřeby paliva. Stále bez přímého vstřikování či systému start/stop došlo k poklesu normované spotřeby z 8,4 na 7,5 l/100 km. V praxi tak není potíž, aby se spotřeba pohybovala mezi osmi až devíti litry na 100 km.

Vlastnosti nového zážehového dvoulitru od Subaru ukazují, že atmosférické motory stále dokážou nabídnout značnou dávku jízdního potěšení při nízké spotřebě paliva. Charakteristika agregátu bezpochyby ještě lépe vynikne v některém z „nízkých“ modelů výrobce, pod jejichž kapoty by se měl postupně dostat.


Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 1 - SUB_boxer_20111Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 2 - SUB_boxer_20112Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 3 - SUB_boxer_20115Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 4 - SUB_boxer_20114Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 5 - SUB_boxer_20116Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 6 - SUB_boxer_20113Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi - 7 - SUB_boxer_20117

Autoforum.cz

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.