Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Technika, Technika > Článek
Nový boxer Subaru: třetí generace v praxi
5.2.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Subaru představilo v pořadí již třetí generaci svého zážehového motoru typu boxer. Nový agregát se na našem kontinentu poprvé objevil v útrobách jemně omlazeného modelu Forester a my jsme jej v tomto modelu také poprvé vyzkoušeli. Co vše je nové a jak se projevuje v praxi?
Letos uplyne již 45 let od doby, kdy Subaru představilo svůj první plochý motor typu boxer. Od té doby se jedná o jediný druh motoru, který automobily Subaru vlastní konstrukce pohání. Jen pro úplnost doplňme, že druhá generace plochého motoru Subaru měla premiéru současně s prvním modelem Legacy v roce 1989 a třetí se tedy představila na sklonku loňského roku.
Plochý čtyřválec boxer je sice z konstrukčního pohledu náročnější než konvenční jednotky s válci uspořádanými v řadě, má však celou řadu nesporných předností. A ty jsou pro Subaru zásadní. Jedná se především o jejich přirozenou vyváženost v celém spektru otáček. Méně vibrací a větší tuhost motoru má přínos kromě jiného i v delší životnosti. Motor boxer je také kratší a současně nižší než řadové jednotky, takže, když je uložen vpředu, má přímý vliv na ovladatelnost automobilu.
Určitou nevýhodou, s níž u Subaru dlouhodobě bojují, je však větší šířka motoru. Přesto má nová generace zážehového boxeru prodloužený zdvih a současně také užší úhel mezi sacími a výfukovými ventily. Tyto vlastnosti vedou k lepší tvorbě zápalné směsi a současně k lepšímu spalování. Tuto novou konfiguraci umožnilo mimo jiné pootočení ojničního oka, které usnadňuje i případné servisní zásahy.
Jelikož mluvíme o třetí generaci motoru boxer, je na této pohonné jednotce nové takřka vše. Tedy i to, co na první pohled není vidět - systém sání s vířivou klapkou a plastovým potrubím, přepracováno bylo také proměnné časování sacích a výfukových ventilů, stejně tak jako systém vymezovačů vůle ventilů. Důraz byl kladen také na omezení vnitřního tření motoru, v tomto případě Subaru dokonce hovoří o jeho snížení o 28 %.
Otázka techniky je jedna věc, avšak pro řidiče a majitele je důležitější, jak se motor projevuje v praxi. To bylo možné na mezinárodní prezentaci vyzkoušet za volantem mírně modernizovaného modelu Forester. Pravda, relativně velké SUV není pro zkoušení nového motoru ideální, avšak již první kilometry za volantem ukázaly, že nový motor je značným krokem vpřed. Snad nejvíce zaujala především rychlost reakcí motoru a jeho ochota k vytáčení. Skoro se ani nechtělo věřit, že se jedná pouze o dvoulitrový čtyřválec. Dokonce ani technické údaje s výkonem 108 kW (147 k) a točivým momentem 198 N.m nedávaly zpočátku tušit tak příjemnou dynamiku. Snížení bylo dosaženo v oblasti spotřeby paliva. Stále bez přímého vstřikování či systému start/stop došlo k poklesu normované spotřeby z 8,4 na 7,5 l/100 km. V praxi tak není potíž, aby se spotřeba pohybovala mezi osmi až devíti litry na 100 km.
Vlastnosti nového zážehového dvoulitru od Subaru ukazují, že atmosférické motory stále dokážou nabídnout značnou dávku jízdního potěšení při nízké spotřebě paliva. Charakteristika agregátu bezpochyby ještě lépe vynikne v některém z „nízkých“ modelů výrobce, pod jejichž kapoty by se měl postupně dostat.







Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.14. 04:50 - Vojta1988
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 00:16 - petr_riha
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB