Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy
22.3.2015 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
(+ videa) Revolucí je nová celoroční pneumatika Michelinu Není totiž až tak celoroční - říká si letní, ale nese i označení M+S. Jak zvládá zimu?
Výrazný dezén nové pneumatiky Michelinu s šípovými lamelami si dobře zapamatujte. Je to do značné míry revoluční krok, který rozvíjí myšlenku obutí použitelného po celý rok bez větších kompromisů. Francouzský výrobce vycházel z potřeb většiny z evropských řidičů, kteří mají nazuté letní obutí (celých 65 %). Jezdí většinu roku po suchých nebo mokrých silnicích a jen v několika málo případech se dostanou do situace, že by se brodili hlubokým sněhem. To platí i pro zákazníky z našich zeměpisných šířek, kteří nebydlí zrovna v horách či jejich blízkosti. Však si sami vzpomeňte, kolikrát jste letos nebo i v předchozích letech zimní pneumatiky opravdu potřebovali a jak dlouho jste je měli obuté...
CrossClimate je pro Michelin přesto krokem do neznáma, neboť je zcela novým produktem na trhu. Poprvé jsme pneumatiky mohli krátce vyzkoušet na začátku března a porovnávali jsme je s letním, zimním a celoročním obutím. Novinka se vyznačuje charakteristickým vzorkem s masivními lamelami do V. Na polygonu, který poskytoval brzdění na suchu, mokrý okruh a výjezd do kopce pokrytého sněhem, jsem jezdil celé dopoledne a přesedal z jednoho testovacího Golfu 1,2 TSI do druhého, abych opravdu pocítil rozdíl mezi novinkou a vyhraněnějšími současníky.
Asi nejznatelnější pokroky vykazuje CrossClimate při přímém srovnání s celoroční pneumatikou. Přesvědčí nejen při brzdění na suchu, ale hlavně stabilitou na mokrém povrchu. Táhlý oblouk zkrápěný deštěm můžete jet tak o deset kilometrů vyšší rychlostí a pořád cítíte oporu všech kol. To pravé překvapení přišlo při rozjezdu na zasněženém kopci s předním pohonem. Michelin CrossClimate sice nezabrala jako pravověrná zimní „guma“, ale rozjezd byl dosti přesvědčivý. Trochu se ale obávám stejného cvičení v opačném směru, a to brzdění ze zledovatělého kopce. To jsme ovšem už vyzkoušet nemohli.
Ale abych nemluvil jen za sebe a nesdělovat pouze své subjektivní dojmy, musím uvést i fakta komunikovaná Michelinem. Podle testů nezávislé organizace TÜV SÜD je nové celoroční obutí od Michelinu vyrovnané a nesrovnatelně bezpečnější ve většině ohledů (zejména při brzdění, chování na mokru a v záběru) ve srovnání se zimními pneumatikami, které, zvláště v našich podmínkách, používá mnoho řidičů během posledních nadprůměrně teplých zim. Situace je o to horší, že v parném létě je mnozí „dojíždí“, aby si na podzim zásluhou zdejší vyhlášky mohli koupit nové zimní pláště. Je to koneckonců dobře vidět na objemech prodejů zdejších obchodníků, kdy přes šedesát procent prodaných pneumatik tvoří zimní modely.
Samozřejmě mě zajímalo, díky čemu se podařilo francouzské firmě s notoricky známým panáčkem ve znaku dosáhnout u své přelomové novinky takové univerzálnosti. Její specifika údajně spočívají především v oblasti běhounu, která je prý mimořádně pružná a zvyšuje schopnost směsi přilnout i k té nejmenší nerovnosti povrchu silnice téměř za každých podmínek. Nový podběhoun optimalizuje energetickou účinnost pneumatiky tím, že snižuje produkování tepla použitím nejnovější generace siliky, která tvoří součást gumové směsi, pro zlepšení celkové energetické účinnosti. To, co je viditelné nejvíce, je již zmíněný dezén ve tvaru V, jenž širokými lamelami optimalizuje přilnavost na sněhu. Bočně díky úhlu středové oblasti dezénu, podélně zásluhou úhlu, který se rozšiřuje do oblasti ramen. Navíc je vzorek pneumatiky kombinován s novými samoblokovacími 3D lamelami, jejichž zvlnění a různá tloušťka zvyšují záběr na sněhu.
Svislé a horizontální vlny jsou samoblokovací. To znamená, že jsou spojeny dohromady pro zvýšení pevnost bloků dezénu. Proto je pneumatika stabilní bez ohledu na to, jakým silám je nucena čelit, čili podélné síle při brzdění a zrychlování a boční síle při zatáčení. Proto je řízení s touto pneumatikou a její obecné chování za sucha lepší. S touto kombinací nových řeśení je celková pevnost dezénu lepší, což nejen zvyšuje přesnost jízdy, ale také maximalizuje životnost pneumatiky. A přítomnost technologie EverGrip v ramenu nabízí skvělé vlastnosti při jízdě na sněhu, přesnou jízdu za sucha a dlouhou životnost.
Michelin se chlubí velmi dlouhou životností, alespoň takovou, jako u letního modelu Energy Saver, proto tak nezbývá, než si to ověřit. Na českém trhu se novinka objeví v květnu a v průběhu léta bychom už mohli nazout tyhle revoluční „bačkůrky“ na nějaký vůz v redakci a zkusit s ním intenzivně jezdit. Cena novinky by se měla pohybovat někde mezi letním a zimním pláštěm, s tím rozdílem, že ušetříte čas a práci, protože jej nemusíte měnit v servisu za zimní komplet...
Michelin CrossClimate se po prvním testu zdají být opravdu dosud nepoznaně dobrým kompromisem mezi letním a zimním obutím resp. velmi solidní letní pneumatikou schopnou obstojně fungovat i v zimních podmínkách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch