Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Mercedes SL 500 2012: poprvé za volantem
27.3.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Ujeli jsme první stovky kilometrů s novým „eSeLkem”. To slibuje hlavně díky lehké hliníkové konstrukci více než předchůdci. Je tomu vážně tak?
Dříve než usedneme do posledního vydání stuttgartského roadsteru s pevnou skládací střechou, se pojďme podívat na minulost legendy s označením SL. V mém případě se jednalo o minulost opravdu živou, protože jsem nemohl odmítnout ani nabídku Mercedes Classic Centre na krátké vyzkoušení otevřené i uzavřené verze prvního Gulwingu (W198) a zbývajících generací Mercedesů třídy SL z druhé poloviny minulého století (W113, R107 a R129). A jako bonbónek zde byl vystaven i černě lakovaný Gulwing s najetými 450 tisíci kilometry.
Tip: Podívejte se na další fotky historických Mercedesů SL na našem facebookovém profilu.
Po jízdní stránce musím, říci že exempláře z devadesátých let a předchozí generace nabízejí jízdně hodně podobný zážitek jako poslední provedení tohoto modelu. To co přibylo za posledních dvacet let je hmotnost a velká porce asistenčních systémů. Nebudeme si ale popisovat detailně celou šedesátiletou historii tohoto špičkového modelu (to by bylo na samostatný článek, který si necháme na jindy) a raději přejdeme k novince s interním označením R231. Na jihu Španělska jsem si tedy na pár jodin vypůjčil atraktivně vypadající SL 500 v červeném laku doplněný AMG paketem a vyrazil od pobřeží v blízkosti Malagy severně do okolí města Ronda.
Šestá generace SL, jejíž faktické vlastnosti jsme si představili již dříve, nemění nic na charakteru luxusního dvoudveřového roadsteru. Z hlediska vizuálního provedení vozu se omezím jen na mé subjektivní konstatování, že ve skutečnosti novinka vypadá lépe než na fotografiích. Jde zejména o proporce předních světlometů, které vypadají na fotkách jako velká kukadla, zatímco korejsky protáhlé zadní svítilny se zakusují až hluboko do spodní části víka kufru. Realita je na pohled mnohem příjemnější.
Pod víkem kufru je v případě hezkého počasí uložena pevná skládací střecha využívající ve své konstrukci i lehký hořčík, která se složí během neobtěžujících 20 sekund. Celá karoserie je pak téměř kompletně vyrobena z hliníku, což přispělo kromě jiných úprav (menší je i palivová nádrž) ke snížení pohotovostní hmotnosti vozu oproti předcházejícímu provedení o zhruba sto kilo. Přesto se tenhle špičkový sportovní vůz zrovna za „Sport Light” zrovna označit nedá - to by mu vážení muselo ukázat jinou hodnotu.
I když se mezigeneračně neodehrála žádná „SL-revoluce”, chová se celkem 1,8 tuny vážící SL 500 už při prvních kilometrech lépe a čitelněji než jeho předchůdci. A není to jen lehčí konstrukcí tohoto vozu, ale výrazně je zde znát dvojitě přeplňovaný osmiválec (nyní 435 koní a 700 N.m) spojený se sedmistupňovým automatem, nová konstrukce přední nápravy využívající hliníkových komponent (ke snížení neodpružených hmot) a odladění příplatkového hydraulického systému ABC s automatickou nivelací. Na ne zcela kvalitních španělských silnicích se testovaný vůz cítil velmi dobře stejně jako jeho posádka, i když je třeba říci, že horské vlásenky nezvládá s takovou grácií jako jízdu širokými táhlými zatáčkami s kvalitním povrchem nebo jízdu dvoustovkou po dálnici.
Pokud budete po tomhle luxusním roadsteru chtít vyloženě sportovní jízdu serpentinami, po přepnutí podvozku do sportovního režimu a módu převodovky do toho manuálního, se připravte na momenty (zvláště při nájezdu do zatáček), kdy vám bude trochu chybět díky aktivitě řízení ještě lepší zpětná vazba od předních kol. Do horských průsmyků se zkrátka daleko více hodí třeba takové SLK 200 s manuálním řazením. Tím ale nechci nové SL nijak shazovat, většina jeho zákazníků (na českém trhu se prodalo v posledních letech v průměru patnáct kousků do roka) od něj mrštnost Lotusu Elise zrovna neočekává a to, co SL dělat má, dělá dobře.
Pokud totiž využijete Mercedes SL 500 jako stylový dálniční dostavník, nebudete zklamáni. Stovky koní na zadních kolech prakticky v jakýchkoli otáčkách jsou hodně znát a v přímce je Mercedes stále nepřekonatelný. Zde oceníte i daleko prostornější a luxusně ji vybavený interiér a třeba i takové vychytávky, jako je střecha s panoramatickým oknem, které mění na požádání svou propustnost nebo originální stírače předního okna, v nichž je zabudována celá soustava trysek. Jednak vás při stažené střeše každé ostříknutí nepokropí a potom i ve vysokých rychlostech je čistící účinek každého setření daleko efektivnější.
Pokud bychom měli vyjmenovávat další finesy nového modelu, nesmíme zapomenout ani na dále vylepšený systém Airscarf, opravdu účinně vyhřívající vzduch proudící kolem šíje posádky při chladnějším počasí, otevírání zavazadelníku pomocí „nakopnutí” pod zadním nárazníkem (musíte mít v kapse klíče, jinak vám SL nakope samo...), sedmipalcový TFT displej multimediálního systému nebo skvělý audiosystém, jenž dovede poskytnout skvělou reprodukci i při vysokých rychlostech se staženou střechou. V každém případě budete rádi poslouchat i efektní zvuk pětilitrového osmiválce umístěného pod dlouhou přední kapotou.
Na závěr musím ale říci, že jsem trochu litoval nemožnosti svézt se také se základním a lehčím provedením SL 350 (o rovných sto kilogramů), u kterého německý výrobce uvádí nejnižší koeficient odporu vzduchu ve třídě (cd=0,27). Navíc dynamické hodnoty cenově dostupnější verze svědčí o faktu, že se nejedná vůbec o žádného chudého příbuzného. Tak snad někdy příště, v Marbelle zkrátka nebylo k dispozici.
Na českém trhu se nové SL již prodává v cenách od 2 388 000 Kč (model SL 350), mnou krátce testované provedení SL 500 pak pořídíte lehce pod tři milóny korun a špičkové SL63 AMG za rovné čtyři miliony korun. Čerstvě představené SL65 AMG pak zatím českou cenu nemá, ta německá ale naznačuje něco o šesti milionech Kč. To už pak rozmýšlíte jestli si nekoupit charismatičtější SLS AMG Roadster...
Cena
Základní cena vozu (SL 350): 2 388 000 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (SL 500): 2 988 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 4663 ccm
Největší výkon: 320 kW (435 k) při 5 250 ot./min
Největší točivý moment: 700 Nm při 1 800 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 12,9 l
Mimo město: 7,1 l
Kombinovaná: 9,2 l
Objem palivové nádrže: 65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 612 mm
Šířka: 1 877 mm
Výška: 1 316 mm
Rozvor náprav: 2 585 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 785 kg
Užitečná hmotnost: 380 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 364 - 504 l
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch