Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Máme ho. Našli jsme pohled, z nějž světla Škody Octavia 2017 vypadají dobře
7.2.2017 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Také na něj čekáte? Byli jsme posedlí touhou jej najít a přes počáteční beznaděj jsme ho objevili. Facelitovaná Octavia může být i šik.
Tip: Přečtěte si i komplexní První test inovované Škody Octavia, který vám prozradí více i o jiných než vzhledových změnách.
Škoda loni vzbudila pozdvižení, když světu poprvé ukázala faceliftovanou Octavii. Důvody, proč se kolem jinak okrajově sledovaného kroku seběhla taková mela nejen v České republice, byly v zásadě tři. Jednak se Škoda už samotným pokusem rozdělit přední světla vedví pustila na tenký led. Jednak je konkrétní způsob provedení této změny dost svérázný a do třetice firma nejprve uvolnila fotografie, které příď neukazovaly zrovna v nejlepším světle. A protože první dojem uděláte jen jednou, zůstal ještě po měsíce v myslích publika jasně převažující pocit, že tento facelift se prostě nepovedl.
Je to pravda? Na to uspokojivě odpoví zřejmě jen čas. Faktem nicméně je, že i když s vámi někteří novináři budou hrát v těchto dnech hru podobnou ději příběhu Císařovy nové šaty a tvrdit, jak auto není fotogenické, ale ve skutečnosti působí úplně jinak, není to pravda. Působí prakticky stejně, jen možnost podívat se na příď z vícero úhlů a poněkud plastičtěji část kontroverze odstraňuje. Je opravdu těžké najít někoho, kdo by řekl, že se mu faceliftovaná Octavie líbí, že je hezká, že je hezčí než byla. Modernější, jiná, zajímavá, nevadí mi, zvykl jsem si, nepřijde mi ošklivá... To nejsou zase tak neobvyklé pocity a můžeme říci, že pokud se na vůz bude dívat několik hodin či dnů, budete jej dost možná hodnotit takto nebo podobně. Ale slova o kráse a líbivosti opravdu nezaznívají, vyškrtneme-li si ze skupiny hodnotících lidi, které má automobilka na výplatní pásce.
To berte jako souhrn reakcí, které jsme zaslechli ať už dříve na statické prezentaci vozu ve Vídni nebo nyní v okolí portugalského Porta, kde jej můžeme poprvé okusit i v akci. K jízdním dojmům se dostaneme později, v Portugalsku jsme ale auto mohli také vidět v řadě provedení a pod širým nebem, což si zaslouží pár postřehů. Pochopitelně, krása je v očích toho, kdo se dívá, takže nebudeme vynášet soudy o tom, jestli vůz hezký je nebo ne, to posuďte sami. Chtěli jsme mu ale dát šanci se v tom nejlepším světle ukázat a zprostředkovat vám pohledy nejvíce se blížící těm, které zaznamená jen vaše oko.
Předně je třeba říci, že auto nepůsobí stejně v každé z dostupných barev. Nebyl to jen náš pocit, když jsme hleděli na flotilu zaparkovaných vozů - obecně platí, že čím světlejší barvu Octavie má, tím problematičtěji nová světla působí. Bílá nebo stříbrná mu vážně moc nesluší, šedá či černá více. Barva, v níž se „oktávka” zdá být i docela atraktivní, je modrá, a tak jsme pro první test sáhli po takto zbarveném provedení. A rovnou s cílem jej v líbivé póze zachytit i na fotografii, což je vždy trochu složitější.
Pokud vás tak jako... skoro všechny prvotní odhalení Octavie 2017 pobouřilo, jistě jste si říkali, ze reálně přece musí vypadat lépe, však jej musela vidět už spousta lidí, kteří jeho design schválili, takže pár fotek nemusí být úplně vypovídající. To jednak. A pak, i kdyby se facelift opravdu nepovedl, musí přece existovat úhel, pohled, z nějž vůz bude vypadat dobře. Jenže takový ne a nepřicházel, však ani na spoustě fotek z komorní i veřejné premiéry ve Vídni jsme nenarazili na pohled, nad nímž bychom řekli: „Takhle to vypadá dobře!” Prostě se to nestalo, a tak jsme se rozhodli, že takový záběr pořídíme sami.
Odpověď na otázku: „Jak je možné, že jsme neviděli pohled, z nějž by to nové přídi Octavie opravdu slušelo?” se ale rychle začala nabízet sama: „Možná žádný neexistuje.” I když testovaný modrý kombík bychom z našeho subjektivního pohledu neoznačili za ošklivý, vytvořit pěkný záběr jeho přídě se zdálo být nemožné. Opravdu jsme toho vyzkoušeli spoustu - pohledy shora, zdola, zprava, zleva, v různém barevném prostředí, s různými scenériemi, za různého světla, s různou fototechnikou... Za leckterých z těchto okolností vypadala Octavie 2017 na vlastní oči vážně docela k světu, ale pěkná fotka? Pořídili jsme jich asi 500, z nichž část můžete spatřit níže, a nic, prostě ze žádné jsme neměli pocit, že to autu opravdu sluší.
Byli jsme už zoufalí, ale naštěstí jsme byli posedlí touhou něco takového najít, tak se to nakonec podařilo. Prostředí k tomu stačilo vcelku nudné, chtělo to hrát si s pozicí auta v ostrém stoupání vedoucím k opuštěnému skladu či něčemu takovému. Stalo se tak opravdu po spoustě pokusů a omylů, takže pokud byste sami chtěli něco takového vyfotit a ušetřit čas, je třeba na to jít asi takto:
Najděte místo, kde je možné umístit zadní nápravu o desítky centimetrů výše než příď.
Sklon auta musí být opravdu velký - první pokus, kdy kola zůstala ještě daleko od „vrcholu kopečka”, nebyl dostačující.
Už tady se začíná příď Octavie jevit atraktivní, chce to ale přijít ještě blíže a dostat se do ještě ostřejšího úhlu směrem k přídi.
Ještě kousek a... cvak. Vidíte ji?
Samozřejmě, berte to s nadsázkou. K podobnému výsledku by se zřejmě dalo dopracovat i bez nutnosti auto takto složitě „štelovat”, chceme tím spíše naznačit, že udělat pěknou fotku s tímto autem není jednoduché. A tak jsme jej zkoušeli různě naklánět, natáčet přední kola, k fotit je z různých rovin, až jsme díky tomu došli k tomuto pohledu.
A řekněte, že není hezký. Z auta takto čiší dynamika, agresivita, příď je sympaticky plastická, vyvolává až „letecké pocity”, to dosud Octavie zdaleka nedělala. Má to ale pochopitelně svou logiku - při tomto pohledu na sebe spodní linie světel mnohem více navazují, nevypadají, že míří každá jinam. A také není patrný tvar vnějšího světla, které se bůhvíproč trochu rozšiřuje směrem k blatníku a podivné dojmy podtrhuje. Octavie se zkrátka může líbit, jen to chce... více hledat.
Nám se příď takto zamlouvá, opravdu, v redakci jsme se shodli, že to je hezký pohled. Budeme rádi, pokud to uvidíte stejně a pokud ne? Tak je pro vás Octavia 2017 ošklivá i tak, no. Co se dá dělat. Vaše manželka se také nemusí líbit každému a stejně nechcete, aby vám o tom někdo vyprávěl...
Třeba se vám také bude Octavia 2017 líbit i na dalších fotkách, některé záběry jsou nadějnější než jiné - to posuďte s pomocí skromnějšího výběru z oněch asi 500 pořízených fotek níže. A pochopitelně, facelift není jen o vzhledu a auto jsme důkladně protáhli i silnicích a dálnicích všeho druhu, takže tento krátký článek berte jen jako upoutávku. S dalšími dojmy se přihlásíme - věřte, že se toho změnilo více než jen vzhled...
Výběr z dalších fotografií zachycujících příď Octavie 2017 v různých pózách
Modrá je pro dojem ze vzhledu faceliftované Octavie dobrá
Se světlou barvou karoserie se nám nová přední světla zamlouvala ze všeho nejméně, ale... třeba to uvidíte jinak
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch