Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Lexus GS 2012: poprvé za volantem verzí GS 250 a GS 450h
10.6.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Na další generaci sedanu GS si dala japonská značka z koncernu Toyota hodně záležet a hned úvodní kilometry za volantem to potvrdily.
První, čím vás nový Lexus GS (údajně zkratka pro Grand Touring Sedan) určitě dostane, je vnější design, konkrétně čistota jeho nadčasových linií a celkově vyvážené proporce tříprostorové karoserie, jež je stejně dlouhá (4 850 mm), ale o tři centimetry vyšší a o dva širší než u předchůdce. I když Lexusy vždy patřily k těm méně nápadným vozům v kategorii luxusních automobilů, novinka je vizuálně daleko výraznější než dosud. Zvláště první dvě generace, uvedené na trh v devadesátých letech minulého století, byly hodně konzervativní a tento trend se snažilo nenápadně změnit až třetí vydání sedanu GS před sedmi lety.
Novinka jde, díky designové linii zvané L-finesse, která se uplatnila u mnoha studií z poslední doby, a třeba i u výjimečného supersportu LFA, ještě dál. Koneckonců, vkus každého z vás je subjektivní a nejvýmluvnější je pohled na fotografie. A jak obě verze Lexusu GS rozeznáte? Nejlépe podle koncovky výfuku u GS 250. Hybridní GS 450h si totiž tak trochu hraje na elektromobil a zcela skrývá svůj výfuk pod nárazníkem, kde jej ale jinak samozřejmě najdete.
Pětimístný interiér je nejen prostornější, ale také lépe zpracovaný a jeho přístrojová deska se bude tradičním i novým zákazníkům značky jistě zamlouvat. I já jsem ocenil logicky uspořádané ovládání všech prvků na přístrojové desce, velký displej (12,3“) sdruženého navigačního přístroje, ovládaného pomocí ovladače na středové konzoli, umístěného v blízkosti voliče šestistupňové převodovky, a nakonec i analogové hodiny mezi výdechy klimatizace. Řidič i spolujezdec mají více prostoru pro nohy i pro hlavu, což platí i na zadních místech. A pokud se ptáte na slabinu současného GS v hybridní verzi - nedostatečně objemný zavazadelník - výrobce zjednal nápravu. U nového GS 450h je zavazadlový prostor o celých 61 % větší a má nyní konkurenceschopný objem 482 litrů, především zásluhou svislého umístění akumulátorů za zadními sedadly. To má ale zase jinou nevýhodu - lyže skrz „baterky” neprotáhnete...
Jak je na tom japonský sedan s vnitřní výbavou? Velice dobře. Český dovozce jej nabízí ve čtyřech výbavových úrovních (Comfort, Executive, F Sport a Premium). K jeho moderním technologickým prvkům patří například systém nočního vidění, head-up displej, 835wattové audio Mark Levinson se 17 reproduktory, monitorování mrtvého úhlu, aktivní posilovač se schopností drobně korigovat řízení nebo systém varování před neúmyslným vybočením z pruhu. Přednárazový systém zase umí pomocí infrakamery sledovat oči řidiče, a pokud hrozí kolize (což zaznamená pomocí radaru), elektronika spustí varovný alarm, případně zasáhne do brzd. Ty mimochodem nově sestávají z většího množství hliníkových dílů, které se starají o snížení hmotnosti neodpružených hmot. A koneckonců, ani větrané kotouče na všech kolech, s čtyřpístkovými třmeny na těch předních nejsou k zahození. Pohotovostní hmotnost zvláště hybridního provedení není právě nejmenší, blíží se ke dvěma tunám.
Osmiválec chybí, místo toho dva šestiválce
Zadní kola Lexusu GS může pohánět jeden ze dvou agregátů. Jako základ najdete pod přední kapotou vidlicový šestiválec 2,5 litru s přímým vstřikováním D-4S a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů (Dual VVT-i). Nejvyšší výkon 209 koní produkuje při 6 400 ot./min a 253 Nm při 4800 ot./min, což stačí na 8,6 sekundy při akceleraci na stovku a nejvyšší rychlost 230 km/h. Motor je spárován se šestistupňovou samočinnou převodovkou ECT-i s manuálním sekvenčním režimem.
Lexus u této motorizace uvádí průměrnou spotřebu 8,9 l/100 km a mohu potvrdit, že tento agregát, pohánějící 1 640 kilogramů těžký sedan, pranic nezklame. Samozřejmě, držet krok s daleko výkonnějšími vozy na německé dálnici v dvousetkilometrové rychlosti, to není právě jeho parketa, ale velmi pohodlnou a svižnou přepravu čtveřice dospělých zvládne na jedničku. Výrazně k tomu napomáhá i nastavitelná charakteristika odpružení AVS a řízení.
Po zhruba sto padesáti kilometrech za volantem verze GS 250 jsem přesedl do hybridního provedení GS 450h. Limuzína dodatečně vybavená sadou akumulátorů (stále Nikl-metal hydridových) a vodou chlazeným elektromotorem má pod přední kapotou jako základ 3,5litrový zážehový šestiválec s přímým vstřikováním D-4S pracující v tzv. Atkinsonově cyklu s pozdním zavíráním sacích ventilů a vysokým kompresním poměrem 13:1. Celkový výkon soustavy, 343 koní, je na kola zadní nápravy přenášen elektronicky řízenou planetovou převodovkou s plynule měnitelným převodem E-CVT a šesti virtuálními rychlostními stupni.
Docela těžký vůz o hmotnosti 1 900 kg akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 vteřiny a na dálnici jej v rozletu zabrzdí až omezovač ve 250 km/h. Řidič má možnost, stejně jako v GS 350, zvolit si některý z jízdních režimů. Díky otočnému kolečku na středové konzoli tak lze jednoduše přecházet mezi mody Eco, Sport S, Sport S+, a pochopitelně pro pohyb městem nízkou rychlostí nechybí výlučně elektrický EV.
Jízdně se s hybridním provedením skamarádíte hlavně na dlouhých dálničních cestách. Na techničtějších okreskách vám díky přepracovanému podvozku ukáže také trochu toho sebevědomí, svou vyšší pohotovostní hmotnost však GS 450h skrýt příliš nedokáže, i když mu v tom bude pomáhat systém aktivního řízení zadních kol DRS (Dynamic Rear Steering), fungující podobně jako v jiných automobilech. O natočení se stará elektronika, přičemž maximální úhel činí 1,5 stupně. Do rychlosti 80 km/h jsou zadní kola natáčena do opačného směru než přední, nad touto hranicí je to naopak.
U nás bude k mání i „čtyřkolka”
Vítanou novinkou je zvláště na našem trhu nabídka verze s pohonem všech kol, kterou Lexus montuje v kombinaci se zážehovým šestiválcem o objemu 3,5 litru. Tuto jinak americkou verzi jsem sice neměl možnost řídit, ale vzhledem k jejím parametrům se bude jednat o velmi výkonné auto, se kterým nebude problém vyrazit ani po zledovatělých horských silnicích.
Lexus GS 350 AWD má pod přední kapotou uložený čtyřiadvacetiventilový šestiválec, produkující výkon 317 koní, a jeho šestistupňová převodovka musí na všechna čtyři kola přenést točivý moment o velikosti 378 Nm. Asi nikoho nepřekvapí zrychlení 1,8 tuny těžkého sedanu z klidu na stokilometrovou rychlost za 6,8 sekundy. Škoda jen, že letící ručičku tachometru zastaví už na hodnotě 190 km/h elektronický omezovač. Podle slov výrobce prý kvůli zabránění riziku přehřátí oleje v diferenciálech.
Nový Lexus GS je až na detaily opravdu povedený vůz, a pokud hledáte alternativu ke špičkovým německým sedanům s cenou kolem dvou milionů korun, jste na té správné adrese. Styl, zpracování, komfort a jízdní vlastnosti vyhovují beze zbytku nárokům evropského zákazníka, jediné co budete muset oželet, je turbodiesel pod kapotou nebo karoserie kombi. Tak dobře fungující hybrid ale zase nemají v nabídce evropští konkurenti.
Pokud vás nový GS zajímá, podívejte se na jeho české ceny. Ty už jsou pár dní věcí veřejnou.
Galerie snímků z evropské prezentace nového Lexusu GS 2012
Oficiální snímky Lexusu GS 450h 2012 a F Sport
Oficiální snímky Lexusu GS 250 a 350 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 44 minutami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus