Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Infiniti FX30d: poprvé s turbodieselem
15.8.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Pod kapotami japonských vozů Infiniti byly dosud k vidění je zážehové šesti a osmiválce. Nyní se evropští zákazníci poprvé dočkali i šestiválcového turbodieselu, se kterým jsem jezdil v okolí Barcelony.
Prestižní značka japonského Nissanu, určená původně pouze pro americký trh, je v ČR oficiálně od loňského roku. V nabídce byly zatím tři řady (G, FX, EX) poháněné výhradně atmosféricky plněnými zážehovými motory. Evropané však v kategorii SUV preferují diesely, a tak se poprvé v historii objevuje motor této koncepce pod kapotou automobilu značky Infiniti. Výkonově stojí nový turbodiesel o zdvihovém objemu 3,0 litry (175 kW) pod oběma zážehovými motory (V6 3,7 l - 235 kW a V8 5,0 l - 287 kW), působivě to ovšem dohání obrovským točivým momentem (550 N.m), což přináší velice zajímavou kombinaci solidní dynamiky a více než rozumné spotřeby.
Nový motor označovaný jako V9X vyvíjený společně v alianci Renault-Nissan se vyznačuje nejmodernější technikou, jakou dnes u vznětových pohonných jednotek najdeme. Základem je třílitrový šestiválec dCi od Renaultu, který však pod rukama vývojářů Infiniti prošel důkladnou revizí, aby jeho vlastnosti odpovídaly prémiovému segmentu. Motor, jehož blok je vyroben z lisované uhlíkové oceli (CGI) vyznačující se o 20 procent vyšší tuhostí oproti běžné litině, dostal přímé vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači Bosch, které pracují s tlakem až 1800 barů. Nechybí samozřejmě filtr pevných částic, motor mimochodem plní emisní normu Euro 5. Řady válců svírají úhel 65° a turbodmychadlo je umístěno mezi nimi, což zaručuje kompaktní rozměry a lepší vyvážení klikového hřídele. Dynamika odpovídá zvyklostem prémiového segmentu. Z klidu na 100 km/h zrychlí FX30d za 8,3 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 212 km/h při kombinované spotřebě 9,0 litru na 100 km.
Nový turbodiesel jsem si začátkem července vyzkoušel na španělských silnicích a nutno říci, že zvláště ve verzi S, v níž automobil disponuje 21palcovými koly, aktivně řízenou zadní nápravou a nastavitelnými tlumiči, v sobě nezapře sportovně založené terénní kupé. Agilní podvozek a přesné řízení s rychlou odezvou dokáže optimálně zužitkovat obrovský točivý moment, který se na všechna čtyři kola dostává prostřednictvím sedmistupňové samočinné převodovky. Na přibližně 120kilometrovém úseku jsem dosáhl spotřeby 9,8 l na 100 km podle palubního počítače, což je více než solidní výsledek. Novinkou ve výbavě je systém LDP, který je součástí adaptivního tempomatu ICC a měl by hlídat, zda automobil neplánovaně nevybočil z jízdního pruhu. K tomu využívá kameru ve vnitřním zpětném zrcátku, která kontroluje, jestli vozidlo jede podle horizontálního značení na silnici. Pokud má tendenci vybočit, řídicí jednotka brzd společně se systémem jízdní stability lehce přibrzdí kola na jedné straně, což způsobí decentní změnu směru jízdy. Systém je aktivní pouze v rychlostech nad 72 km/h.
Model FX30d v základní verzi GT přijde na 1 489 600 Kč, v provedení S stojí 1 559 500 Kč, je první dieselovou vlaštovkou se značkou Infiniti, která zavítala na starý kontinent. Agilní SUV během roku doplní ještě menší crossover EX30d a koncem roku přijde i nový velký sedan řady M.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch