Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
BMW X1: první dojmy z bavorského „mini” SUV
21.10.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
V tučných letech konjunktury a vysokých zisků se BMW pustilo i do sfér, kde by jej dříve čekal málokdo. Důkazem budiž nejmenší člen rodiny terénních čtyřkolek z Mnichova - modelová řada X1. Měli jsme možnost ji poprvé vyzkoušet v okolí německého Leipzigu.
Někomu připadá tento automobil zbytečný, neboť pro něj dostatečně kompaktní SUV od BMW představuje řada X3. Jenže v Mnichově si to nemyslí, ostatně pokrýt co nejširší spektrum trhu je snem každé automobilky. V případě X1 se navíc nezačínalo s prázdným papírem. Novinka totiž vychází z „trojkového“ Touringa, což ostatně naznačují i její proporce.
S ohledem na celkovou délku 4454 mm mě k tomuto automobilu přijde nepatřičně dlouhý rozvor 2760 mm srovnatelný například s podstatně většími Audi Q5 (4629, 2807 mm) či Volvo XC60 (4628, 2774 mm), nicméně „naživo“ působí automobil celkem vyváženě a elegantně. Nejblíže k X1 je svými proporcemi zřejmě Mercedes GLK (4525, 2755 mm), ve srovnání s X3 je pak nováček o 11,5 cm kratší a 12 cm nižší, i když rozvor je kratší jen o 3,5 cm.
Díky tomu se můžete těšit na mimořádně prostorný interiér. Místa je na délku dostatek vpředu i vzadu, na nohy i na hlavu, šířka je oproti X3 pochopitelně trochu omezená. Čtyři dospělí cestující se však nemusí cítit nějak omezováni. Skromnější je zavazadlový prostor, který v základním pětimístném uspořádání nabídne objem pouhých 420 litrů. Samozřejmě jej lze postupně zvětšovat sklápěním zadního opěradla děleného v poměru 40/20/40 až na 1350 litrů. Vpředu sedíte výše než v trojkové řadě, ale o poznání níže než v X3, posaz je přirozený a ergonomie na vysoké úrovni, na jakou jsme všichni u mnichovské značky zvyklí. Výbava rovněž odpovídá standardům trojkové řady, v nabídce příplatkové výbavy tak najdeme například ovládáncí systém iDrive v nové přátelštější podobě.
I přes delší rozvor je X1 na silnici doma. Zatáčky projíždí agilně a hbitě, řízení je přesné jako švýcarské hodinky a větrané kotoučové brzdy na všech kolech brzdy reagují na intenzitu sešlápnutí brzdového pedálu odpovídající intenzitou zpomalení, což samozřejmě u všech modelů kontroluje elektronika poslední verze stabilizačního systému DSC. Hydraulický posilovač řízení zajišťuje v každém okamžiku velmi přesné odezvy na pohyby volantu, nicméně komu by se řízení zdálo příliš tuhé, může si u všech modelů s pohonem všech kol připlatit za přátelštější Servotronic.
Po mnoha výtkách odborné i laické veřejnosti si v Mnichově dali říci a odpružení již není tak tuhé jako u ostatních modelů SUV. Kdo by o to přesto stál, může si objednat paket s názvem Performance Control, který „utuží“ podvozek na sportovní notu a posune nejvyšší rychlost nad hranici 205 km/h. Nastavení se změní také u systému DSC, který například rozpozná ve výjezdech ze zatáček pod plynem nebo na kluzkém povrchu tendence k nedotáčivosti a cíleně přibrzdí vnitřní zadní kolo, aniž by omezoval výkon motoru. Vylepšený systém jízdní dynamiky DSC lze také přepnout do režimu řízení trakce DTC, které umožní větší míru prokluzu pneumatik, a tím i snadné vyvolání řízeného smyku. Systém DSC modelu BMW X1 xDrive28i je navíc dále vybaven funkcí sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti, asistentem pro rozjezd do kopce, ale také kompenzací poklesu brzdného účinku při intenzivním namáhání brzdové soustavy.
V terénu se X1 spoléhá na krátké převisy karoserie a solidní světlou výšku 194 mm. Pohon všech kol systému xDrive obstarává elektronicky řízená lamelová spojka, která v běžných podmínkách rozděluje točivý moment v poměru 40:60, ale může poslat až 50 procent na přední popřídě 100 procent na zadní kola. Díky tomu si X1 zachovává vynikající jízdní vlastnosti i na površích s nízkou přilnavostí, například v hlubokém písku. Z trakčních pomůcek pak samozřejmě nemůže chybět asistent pro jízdu ze svahu. Všechna provedení BMW X1 jsou standardně vybavena 17palcovými koly s pneumatikami runflat a systémem kontroly tlaku v pneumatikách.
Motorový program obsahuje zatím čtyři položky a pouze jedna z nich - zážehový šestiválec 3,0 litru o výkonu 190 kW - potřebuje k životu benzín. Časem by měl ještě nabídku zážehových motorů rozšířit přeplňovaný čtyřválec v modelu 16i. Zbylé tři motory mají čtyři válce, zdvihový objem 2,0 litru a konzumují výhradně naftu. Všechna provedení jsou vybavena technologiemi z programu EfficientDynamics a podle konkrétního modelu disponují například systémem regenerace kinetické energie, funkcí start-stop či indikátorem optimálního rychlostního stupně. Všechny modely jsou nabízeny s pohonem všech kol xDrive, dva modely (18d a 20d) si budete moci pořídit také ve verzi sDrive s pohonem zadních kol.
Základem nabídky je verze 18d o výkonu 105 kW, která je standardně vybavena systémem start-stop, a dosahuje výkonu 105 kW. K dispozici bude pouze s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Protipólem tohoto provedení je varianta 23d s dvojitě přeplňovaným turbodieselem o výkonu 150 kW a na dvoulitr neskutečným točivým momentem 400 N.m. Na závěr jsem si nechal provedení 20d, které dosahuje výkonu 130 kW a vedle ručně řazené převodovky si do ní budete moci objednat i šestistupňový "automat“.
Tyto dvě verze totiž byly k dispozici při mém prvním osobním kontaktu s touto novinkou. Myslím si, že tato motorizace představuje uživatelské optimum jak s ekonomického tak řidičského hlediska. S přibližně 1 700 kg pohotovostní hmotnosti vozidla se prostřední turbodiesel vyrovnává solidně, ostatně akcelerace z klidu na 100 km/h trvá X1 s „manuálem“ 8,4 s. S paketem Performance Control pak dokáže tento automobil pokračovat až do rychlosti 213 km/h a pokud této možnosti nevyužijete, vystačí si s 5,8 litru nafty na 100 km v kombinovaném cyklu. Mě se na přibližně 250 km dlouhém testovacím okruhu v okolí Lipska, kde se X1 společně s řadami 1 a 3 také vyrábí, podařilo dosáhnout spotřeby okolo 8,5 litru na 100 km, ale automobil jsem při tom příliš nešetřil.
Na českém trhu se X1 začalo prodávat nyní, ale v nabídce zatím chybí základní model 18d. Nejlevnější provedení sDrive (pohon zadních kol) 20d přijde na 774 800 Kč, čtyřkolka je o 52 tisíc Kč dražší. S ohledem na to, co novinka nabízí, je cena příznivá, i když je třeba počítat s jejím nárůstem kvůli drahé příplatkové výbavě. Mimochodem srovnatelná X3 xDrive 20d stojí o 214 500 Kč více.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 31 minutami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 2 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 5 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva