Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
včera | Petr Prokopec
Společnost proslula hlavně tím, že dostala do výroby auto, se kterým si Mercedes tak trochu nevěděl rady. V posledních letech ale jako by nevěděla kudy kam - elektromobilita jí štěstí nakonec nepřinesla a čínské peníze také ne.
Prakticky přesně před 15 lety Ford potvrdil, že se novým majitelem Volva stala čínská automobilka Geely. Jakkoli se ale tohoto kroku řada lidí obávala, švédská automobilka díky němu dost možná utekla hrobníkovi z lopaty. Od té doby došlo na řadu podobných akvizic a mnozí předpokládali, že i další převzetí místních výrobců ambiciózními firmami z Říše středu skončí úspěchem. Jenže poslední dobou se ukazuje, že ani Číňané nemají prst krále Midase, kterým by vše proměnili ve zlato.
Dokazuje to krach další německé automobilové firmy, tentokrát Isdery, o kterém informuje Bild. Za jejím zrodem stál Eberhard Schulz, který v roce 1969 v garáži postavil vlastní vůz zvaný Erator GTE. V něm pak následně objel ústředí Porsche a Mercedesu, kde se ucházel o zaměstnání. Automobilka ze Zuffenhausenu mu přitom nabídla práci v designovém oddělení, nicméně v roce 1978 Schulz přešel ke společnosti b&b, kde se zasadil o vizáž úchvatného Mercedesu CW 311. Třícípá hvězda byla tímto strojem natolik uchvácena, že jej dovolila osadit svým logem, do výroby ho ale neposlala.
Na tomto postoji nic nezměnil ani fakt, že byl Mercedes zavalen zájmem o sériové provedení. O to se tak nakonec zasadil znovu až sám Schulz, který v roce 1982 založil firmu Isdera. Pod její hlavičkou pak CW 311 skutečně zamířil na veřejné silnice, ovšem jako Imperator 108i s vlastním logem. Klientela u něj přitom mohla volit mezi několika variantami osmiválcového motoru, kdy vrcholný šestilitrový produkoval 395 koní. Jejich přenos na zadní kola pak dostal pětistupňový manuál, z konceptu pak byl převzat i „periskop“ či vzhůru výklopné dveře.
Na imperátora navázal model Commendatore 112i, o jehož pohon se již staral dvanáctiválec spojený se šestistupňovým manuálem. Isdera nicméně měla za vývoj utratit zhruba 100 milionů korun, což Němce v kombinaci s ekonomickou recesí přivedlo na buben. Firmu tak koupil švýcarský investor, který ovšem Schulze ponechal u kormidla. Díky tomu třeba v roce 2006 dorazil Autobahnkurier AK116i, tedy retro kupé osazené dokonce dvěma V8, z nichž každý měl na povel jednu nápravu.
Zakázková výroba však zjevně nebyla tím, co by firmu dlouhodobě udrželo nad vodou. Před osmi lety tak Isdera vstoupila do partnerství s čínskou značkou WM Motor. V roce 2020 pak tato spolupráce skončila, aniž by nový model Commendatore GT zamířil do prodeje. Isdera pak byla pohlcena jejím konkurentem, společností Xinghui Automotive Group, který chtěl pokračovat v omezené ruční výrobě.
Jakkoli ale loni vzniklo i designové centrum v Číně, momentálně od oblastního soudu v Saarbrückenu přichází zprávy o bankrotu. Isdera má již přiděleného insolvenčního správce Thomase Beckera, pročež je otázkou, zda se stane minulostí, či má nějaké šance na přežití. Protože se ale její vozy prodávají na aukcích za miliony eur, alespoň slabý závan naděje existuje. Zda u toho budou Číňané a elektromobilita, která měla firmu přenést do 21. století, ale není jisté.






Nejznámějším dílem Eberharda Schulze je stroj, který se nakonec prodával jako Isdera Imperator 108i. Původně vznikl jako Mercedes-Benz CW 311, který automobilka přes velký zájem odmítla poslat do sériové výroby. Foto: Isdera
Zdroj: Bild
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před hodinouUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Soudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 19 minutamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před hodinouNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 3 hodinamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 4 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva