Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Zelení” zuří. EU prý kapitulovala, spalovací motory s rokem 2035 neskončí
22.3.2023 | Petr Miler
A právě tragikomická reakce „zelených” politiků naznačuje, že nejde o plané zvěsti. Zůstává otázkou, v jaké formě zůstanou spalovací motory v prodeji, soudě podle přístupu německého ministra dopravy to ale nemusí být úplný kočkopes.
Šance na vítězství zdravého rozumu v Evropě každým dnem klesají, ostrůvky pozitivní deviace se ale pořád najdou. Podle informací německých médií, agentury Reuters a několika dalších věrohodných zdrojů měla Evropská unie, jmenovitě Evropská komise skutečně kapitulovat pod tlakem Německa, Itálie, Česka, Slovenska a několika dalších zemí. Měla tedy akceptovat výjimky z naprosto nesmyslného zákazu spalovacích motorů od roku 2035 a povolit další prodej spalovacích vozů schopných používat syntetická paliva.
Detaily kompromisního návrhu EU zůstávají zatím nejasné, podle zmíněných zdrojů ale má Evropská komise připustit vytvoření nové kategorie „bezemisních” vozů, které budou schopna spalovat tzv. e-paliva. Debata se má v tuto chvíli vést nad tím, jak přesně má být taková třída aut definována. Komise prý trvá na tom, aby výrobci dokázali pohlídat, že v takových autech budou spalována jen a pouze syntetická paliva, což ale může být dost obtížné vzhledem k tomu, že jde ve své podstatě o jedno a to samé, jako jsou benzin či nafta z fosilních zdrojů.
Německý ministr dopravy Volker Wissing, hlavní zastánce zachování spalovacích aut v prodeji i po zmíněném datu, měl odmítnout první návrh EK jako nerealizovatelný a zbytečně omezující. Pořád tedy existuje naděje, že nepůjde jen o výjimku pro hrstku vyvolených, ale skutečnou alternativu, která udrží v prodeji i prakticky lépe použitelná a dostupnější spalovací auta, jež přitom mohou být snadno čistší než ta elektrická. Například německý gigant Bosch na základě vlastních testů a propočtů konstatuje, že provoz auta se spalovacím motorem využívajícím e-paliva je i po 160 tisících ujetých km celkově levnější a ekologičtější než u elektromobilů s většími akumulátory. A to zrovna Bosch není žádný zuřivý proponent e-paliv.
V tuto chvíli jde o mlhavé a neoficiální informace, takže z nich nebudeme dělat dalekosáhlé závěry, tragikomická reakce „zelených” politiků ale naznačuje, že kompromis je na stole a blíže přijetí, než se může zdát. Německý ministr hospodářství Robert Habeck zuří a nechal se slyšet, že snahami o zvrácení zákazu spalovacích motorů ze strany jeho vládního kolegy „dochází k poškozování německé politiky a zájmů Německa. A tento stav nemůže trvat dlouho. Už to musí skončit”. Řekli bychom, že volání po nesmyslném zákazu čehokoli na 12 let dopředu je tím, co poškozuje zájmy všech Evropanů, Němce nevyjímaje, ale to je pochopitelně jen náš názor.
Naše pozice v této věci je ostatně dlouhodobě konzistentní. Jsme přesvědčeni, že trh se v tomto případě nejlépe reguluje sám prostřednictvím výhod, které přirozeně přináší inovace, nikoli prostřednictvím vynucování socialistických plánů. Bohužel, právě s těmi se ztotožnila řada firem, pro které je pohodlnější vézt se na vlně regulací, než aby bojovaly na otevřeném trhu o zákazníka tím nejlepším možným řešením. Nepřekvapivě Ford nebo Volvo tak otevřeně kritizují Německo za snahu o narovnání podmínek pro další alternativy, na které ovšem tyto značky nevsadily...
Podobně tristní je komentář šéfky Evropské komise Ursuly von der Leyen, která též Němce nepřímo kritizuje s tím, že „by vyslalo velmi negativní signál, kdyby byla zvrácena dohoda dosažená v loňském roce” a že „firmy v EU potřebují jasnou a ambiciózní legislativu”. Jasnou jistě, ambiciózní? Proboha... Čí zájmy tato dáma reprezentuje? Obyčejných lidí jistě ne, i naprostá většina Němců elektromobily odmítá a skoro 70 procent z nich je proti zákazu spalovacích motorů. A to je Německo, u nás by podobná čísla byla ještě docela jinde. Pokud zákaz ve své doposavad zamýšlené podobě padne, bude to jen neobvyklý projev hlasu lidu, ničeho jiného.
Spalovací motory nakonec v roce 2035 zřejmě neskončí, registrovat nová auta schopná spalovat syntetická paliva bude nějakým způsobem nejspíše možné. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: Focus, Reuters, Bosch
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
včera - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
včera - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva