Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zásadní facelift VW Golf se představí při příležitosti padesátin Golfu jako takového, nemusí to být dobrý nápad
30.12.2023 | Petr Prokopec
Pokud VW nechce ve složité době skončit s prázdnýma rukama, potřebuje dostat prodeje Golfu do latě. Aby se tak ale mohlo stát, musí dostat do latě i samotný Golf. A v tuto chvíli se nezdá, že by to vzal za správný konec.
V roce 2015 VW zaskočil celý svět, když se ukázalo, že jeho dieselové motory nejsou tak čisté, jak je roky prezentoval. Německá automobilka následně začala hledat spásu v elektromobilitě, na jejíž oltář přinášela jednu oběť za druhou. V důsledku toho ovšem v krátkém sledu zklamala podruhé, neboť kvůli investicím do modelu ID.3, který ji nikam neposunul, ošidila Golf osmé generace. Ten tak musel opustit po dekády jasně okupovaný trůn nejprodávanějšího auta v Evropě a dnes má co dělat, aby se udržel v první desítce nejžádanějších modelů.
Němci tak už nejeden pátek upínají své naděje k zásadnímu faceliftu, který má podle nich vrátit věci do starých kolejí. Zákazníci mohou počítat nejen s vizuálními modifikacemi, novými asistenčními systémy nebo vylepšenými pohonnými jednotkami, ale zejména s kvalitnější a uživatelsky přívětivější kabinou. Debut vozu je naplánován na konec ledna, přičemž automobilka souběžně s tím začne slavit také padesátiny svého kultovního modelu. Na premiéru první generace totiž došlo v květnu 1974.
Je ovšem otázkou, zda jde o dobrý nápad. Facelift má totiž osmou generaci opticky přiblížit elektrické rodině ID, která není moc v kurzu. Místo toho řada lidí vzpomíná na předchůdce, kteří se pomalu blížili k dokonalosti. Je pak sice pravdou, že jejich design byl spíše nevýrazný, ovšem i tento aspekt nakonec z Golfu dělal auto pro všechny. Oslovit tak zvládal i klientelu, která by běžně lovila jinde, konkurence jí ale nedokázala nabídnout tak univerzální a všestranně vypiplané řešení. Právě proto nemusí být chytrým nápadem ukazovat facelift vedle předchozích generací vozu, neboť mohou znovu nastavit zrcadlo tomu, v čem osmička není tak dobrá. Ale snad VW ví, co dělá.
Zajímavé je, že automobilka v rámci oslav nehodlá lidem ukázat jen všechny dosud představené generace pěkně pohromadě, ale rovněž koncept EA276, který produkční verzi Golfu I předcházel. Když se na něj ovšem člověk zadívá, spojitost s Golfem rozhodně nevidí. Šlo o poslední prototyp vyrobený pod taktovkou někdejšího šéfa VW Heinze Nordhoffa, který v roce 1968 zemřel. Značka následně lehce změnila směr, EA276 tak nakonec posloužil jako inspirace pro brazilský Gol.
Nordhoffův nástupce Kurt Lotz dal nakonec zelenou projektu EA266, na kterém spolupracovalo i Porsche, než v roce 1969 dostal požehnání koncept s interním označením EA337. Ten využíval motory a pohon předních kol od Audi, které bylo součástí divize Auto Union. Lotz navíc v témže roce zamířil na autosalon v italském Turínu, kde zjistil, že čtyři z šesti nejpohlednějších vozů má na svědomí Giorgetto Giugiaro. Jen krátce na to tak byl italský designér pozván do Wolfsburgu.
Zbytek je poměrně známá historie. Pouhé dva roky po svém debutu měl totiž Golf na kontě milion prodejů, v současné době pak lze mluvit o více než 37 milionech dodaných exemplářů. A nebýt fiaska osmé generace, mohlo by toto číslo být ještě vyšší. Také proto VW potřebuje dát Golf VIII do pořádku - kdyby se ukázalo, že jeho sázka na elektromobilitu nevyjde, bude to jeho hlavní spása, která si nemůže dovolit selhat podruhé.
Současný Golf VIII je pro VW spíš problémem než řešením, zásadní facelift to má změnit. Foto: Volkswagen
Součástí prezentace inovovaného Golfu budou oslavy padesátin tohoto modelu. Na několika akcích se neukážou pouze veškeré dosud vyrobené generace, ale také koncept EA276, který tomuto modelu předcházel. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
včera - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva