Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera | Petr Prokopec
Příkladné finanční zdraví v případě Nissanu v jeho současné situaci asi nikdo nečekal, takový výsledek je ale šokem. Problémem navíc není jen současná kondice firmy, ale hlavně to, že se nezdá, že by měla recept, jak se z patálií dostat.
Být fanouškem Nissanu je v dnes hodně těžké. Zvlášť v Česku, neboť pokud se podíváte na nabídku značky, vyberete si z ní jen za předpokladu, že jste milovníkem SUV, dodávek či nemasných elektromobilů. A designově či technicky vlastně neohromují ani ostatní modely značky.
Z Nissanu se tak v podstatě stala už jen alternativa k zavedeným automobilkám, jak dokládají tuzemské prodeje. Jen 479 prodaných aut za první tři měsíce sice oproti loňsku představuje nárůst, nominálně je to ale pořád velmi málo. Ttřeba SsangYong má letos na na kontě 836 prodaných vozů a MG Motor dokonce 1 319 prodejů.
Je to opravdu dramatický rozdíl třeba oproti roku 2019, kdy Nissan měl po prvním kvartálu na kontě 623 registrací, zatímco SsangYong pouze sedm a MG u nás nic nenabízelo. O rovnou dekádu zpátky pak Nissanu mezi výrobci patřila 12. příčka v pořadí, neboť místnímu zastoupení se od ledna do března 2015 povedlo prodat 1 186 aut. O dvou vozech SsangYongu bychom se přitom z úcty spíše neměli zmiňovat, na MG pak tou dobou vzpomínali jen pamětníci. Máme tu tedy opravdu dramatické změny, které ukazují, kam zejména po vyhnání Carlose Ghosna z vedení firmy automobilka upadla.
Nissan navíc nechuraví jen v Česku a jejich situace je ještě horší, než se dosud myslelo. Ghosn, který firmu dekády držel ve stamiliardových ročních ziscích, musí jen koulet očima, neboť automobilka včera ještě před odhalením kompletních loňských výsledků avizovala, že za uplynulý fiskální rok končící k 31. březnu 2025 vykáže ztrátu 700 až 750 miliard jenů, tedy asi 107 až 115 miliard Kč. To jsou obrovské peníze, půjde o nejvyšší ztrátu v historii firmy.
Je tady jasné, že Nissanu už neteče do bot, ale je až po krk v bryndě. Smích tak zmizel z tváře i těm největším optimistům, místo toho se řada z nich ptá, jak automobilka přežije letošní rok. Pohled na některé momentálně ohlášené aktivity ale velké naděje nebudí, Japonci se totiž zjevně ze svého dosavadního propadu nepoučili.
Značka totiž podle Auto News poslala k ledu dva nové sedany, které chtěla vyrábět ve Spojených státech, Loni v květnu došlo na pozastavení projektu, nyní je u ledu zcela. Podle mluvčího firmy Christiana Meuniera se „trh se sedany zmenšuje“. Místo toho Nissan hodlá uvolněné zdroje přesměrovat na vývoj nového elektrického SUV, které dostane i logo Infiniti a dorazí v roce 2028.
Co přitom dostalo Nissan do současných problémů? Série chybných manažerských rozhodnutí, mimo jiné sazka na elektrifikaci a SUV, která dnes v hojné míře nabízí kdekdo. Automobilka navíc daný pohon a karosářský styl spojila s designem, který se dost možná nelíbí ani jeho autorům. Není tak divu, že se lidé v showroomech obrací na pětníku a míří ke konkurenci. Jaké je ale řešení značky? Nabídnout všeho špatného ještě o trochu víc, navíc až za tři roky.
Nissan tak připomíná člověka, který již dekádu mlátí hlavou o zeď. Nyní přitom zjistil, že lebku má naprasklou více, než si myslel. Jenže místo aby vzal do rukou obvaz, tedy jinými slovy vyrukoval s vozy, se kterými zaujme, raději navyšuje vzdálenost, s jakou se vůči onomu betonu hodlá rozeběhnout. Někdy máme pocit, že některé automobilky řídí parta sebevrahů, v případě Nissanu předělali jednu z finančně nejzdravějších automobilek světa v churavějící stín sebe sama během jednotek let.



Elektrického SUV Ariya se u nás letos prodal jediný kousek. A je otázkou, zda náhodou nejde o výstavní exemplář nějakého dealera. Lidé tak značce jasně ukazují, oč nemají zájem. Jenže přesně to jim Japonci hodlají nadělit v ještě větším množství. Foto: Nissan
Zdroje: Nissan, Bloomberg, Auto News, SDA
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Číňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 2 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 3 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 6 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle