VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km?

Volkswagen se již od začátku tohoto tisíciletí zabývá vývojem auta, které by dokázalo jezdit se spotřebou paliva menší než 1 litr na 100 kilometrů. Nyní je tu již jeho třetí, hybridní verze. A je úspornější než kdy dříve.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km?

26.1.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen se již od začátku tohoto tisíciletí zabývá vývojem auta, které by dokázalo jezdit se spotřebou paliva menší než 1 litr na 100 kilometrů. Nyní je tu již jeho třetí, hybridní verze. A je úspornější než kdy dříve.

Náš magazín v posledních dnech plní a v dalších budou stále více plnit zprávy o novinkách automobilek připravovaných pro letošní ženevský autosalon, Volkswagen si ovšem premiéru nového „litrového” konceptu XL1 nechal pro autoshow v Kataru, která začíná právě dnes. Nám ale v dnešní době může být celkem jedno, jestli se ta či ona novinka představí v Kataru, v Ženevě, nebo třeba na Měsíci, veškeré informace o ní máme beztak k dispozici ihned. A tak se podívejme, co nový Volkswagen XL1 nabízí.

Zmíněné označení následuje vozy 1-Litre a L1, které se představily světu v letech 2002 a 2009. Oproti nim je nejen úspornější, jak se dozvíme za chvíli, ale zároveň se více přibližuje využití ve skutečném provozu. Volkswagen si sice ani nedělá ambice podobné auto sériově vyrábět, nemusíme ale pochybovat o tom, že řešení v něm použitá otiskne i do budoucích sériově vyráběných modelů.


VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 1 - Volkswagen XL1 02VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 2 - Volkswagen XL1 03VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 3 - Volkswagen XL1 04

Co se jistě neotiskne do jiných Volkswagenů je vzhled XL1, který zůstává velmi futuristický. Příď je ještě víceméně konvenční, záď spojující vzhled někdejšího Maserati 3200GT a štiky by se ale na trhu zřejmě neuplatnila. Samozřejmě, vzhled je v tomto případě poplatný účelu vozu a nepochybujeme o tom, že i toto řešení nahrává minimálnímu koeficientu odporu vzduchu s famózní hodnotou 0,186. Na celkové nízkém odporu vzduchu pak má svou zásluhu minmalizovaná čelní plocha vozu s výškou vozu jen 1 184 mm.

Rozhýbání prototypu XL1 má na starosti polovina motoru 1,6 TDI, tedy vznětový dvouválec s objemem 800 cm3 přeplňováný turodmychadlem. Jeho výkon činí nejvýše 35 kW (48 koní), ale na pohon vozu není sám. Poslední inkarnaci litrového Volkswagenu opět pomáhá i elektromotor s maximálním 20 kW (27 koní), který čerpá energii z Li-Ion akumulátorů neznámé kapacity. Dobíjeny jsou nejen za jízdy, ale je možné jim dodat trochu „šťávy” i z běžné elektrické sítě. Vůz je tak nově tzv. plug-in hybridem a po dobití v garáži dokáže pouze na elektrický pohon ujede teoreticky až 35 kilometrů. Pak se do práce zapojí i zmíněný nafťáček...

VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 4 - Volkswagen XL1 13VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 5 - Volkswagen XL1 14VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 6 - Volkswagen XL1 15

Elektromotor má ale samozřejmě více využití. Ddokáže fungovat i jako generátor elektrické energie při brzdění, pomůže ale i při zrychlení. XL1 tak dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h jen za 11,9 sekundy (předchozí L1 potřeboval 14,3 sekundy) a jet elektronicky omezenou rychlostí až 160 km/h. Co si ale budeme namlouvat, hlavní předností XL1 je spotřeba paliva, která má v kombinovaném režumu činit jen 0,9 l/100 km (odpovídající emise CO2 mají hodnotu 24 g/km). To je pochopitelně extrémní hodnota, které se žádný současný vůz ani zdaleka neblíží. Desetilitrová naftová nádrž by tak mohla vydržet až na více než 1 000 kilometrů jízdy, realita ale zřejmě ani v takto jednoúčelově zaměřeném voze tak růžová nebude.

Výše zmíněných parametrů ale pochopitelně není dosaženo jen nízkým odporem vzduchu a úsporným motorem, celý vůz je i patřičně lehký. Karoserie CFRP (uhlíkovými vlákny vyztužený plast) váží jen 230 kg, celému vozu včetně spalovacího motoru o hmotnosti 227 kg, elektromotoru vážícího 105 kg, 153 kg těžkému 80 kg vnitřního vybavení pak váha ukáže 795 kg. To je dnes jistě malé číslo, ale uvážíme-li, že ještě před nějakými dvanácti léty vážil pod tunu i obyčejný kompakt typu Renaultu Mégane a před dalšími deseti se podobným číslem chlubila běžná auta jako Škoda Favorit, není to s ohledem na použité technologie až takový zázrak.

VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 7 - Volkswagen XL1 19VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 8 - Volkswagen XL1 20VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 9 - Volkswagen XL1 21

Co novinku činí prakticky využitelnější je uspořádání dvou sedadel, které nově najdeme vedle sebe, byť s menším odsazením (dříve se nacházela „motocyklově” za sebou). Jak jsme již zmínili, Volkswagen ani tak s výrobou sebemenší prodejné série nepočítá, byla by zřejmě velmi drahá. Přesto je to ale jistě zajímavý pohled do možné budoucnosti úsporných vozů. Narozdíl od utopických elektromobilů je řešení XL1 skutečně efektivní...

VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 10 - Volkswagen XL1 05VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 11 - Volkswagen XL1 06VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 12 - Volkswagen XL1 07VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 13 - Volkswagen XL1 08VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 14 - Volkswagen XL1 09VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 15 - Volkswagen XL1 10VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 16 - Volkswagen XL1 11VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 17 - Volkswagen XL1 12VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 18 - Volkswagen XL1 16VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 19 - Volkswagen XL1 17VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 20 - Volkswagen XL1 18VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 21 - Volkswagen XL1 22VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 22 - Volkswagen XL1 23VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 23 - Volkswagen XL1 24VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 24 - Volkswagen XL1 25VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 25 - Volkswagen XL1 26VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 26 - Volkswagen XL1 27VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 27 - Volkswagen XL1 28VW XL1: je libo spotřebu 0,9 l na 100 km? - 28 - Volkswagen XL1 29

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.