Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW se v krizi otřepává z dalšího šoku. Zisky firmy se propadly o dvě třetiny, celý moloch jede jen na 2procentní marži
30.10.2024 | Petr Miler
Čerstvě zveřejněné výsledky skupiny za třetí letošní čtvrtletí dokazují, že skupina VW volá po razantních opatřeních správně. Její aktuální finanční fungování je tak mizerné, že je na samotné hraně propadu do červených čísel.
„Snížení platů o 18 procent, desetitisíce propuštěných, nejmíň tři zavřené továrny,” hlásal náš včerejší článek pojednávající o plánovaných opatřeních VW, která mají odvrátit hrozící úpadek firmy. Mohou působit jako hrozivá, brutální, přehnaná, dnes odhalené výsledky společnosti za třetí letošní kvartál ale volají po docela jiném adjektivu - „adekvátní”.
Nebudeme znovu opakovat mnohokrát řečené, ale kombinace propadajících se prodejů v Číně s hlubokou neefektivitou vynuceného pokusu o přechod na elektrickou mobilitu snížily tržby skupiny o 0,5 procenta na 78,48 miliardy Eur za kvartál. Především ale drasticky zasáhly zisky, které klesly o 63,7 procenta, tedy téměř o dvě třetiny, jen na 1,58 miliardy Eur. Některým to může pořád připadat jako prima výsledek, však miliardový zisk, dynamika vývoje ekonomické situace automobilky je ale tristní. A pouhá dvouprocentní zisková marže decimující.
Finanční šéf skupiny Arno Antlitz to nezastírá, hovoří o „náročné situaci na trhu” a příliš vysokých nákladech. Zdůrazňuje navíc mimořádně mizernou bilanci VW jako značky. Zatímco skupina jede na dvouprocentní ziskové marži jen za třetí kvartál, jinak je za celých 9 měsíců roku aspoň skoro na 3,8 procentech, samotný Volkswagen si za celý rok může zdát i o prvním zmíněném čísle, dvou procent dosahuje pouze provozně (skupina 5,4 %). „Značka Volkswagen vykázala po devíti měsících provozní marži pouze dvě procenta. To zdůrazňuje naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity,” řekl k věci Antlitz.
Ačkoli vedení za tyto výsledky jistě nebude rádo, může je snadno použít jako argument pro ospravedlnění drastických úsporných opatření. Firmě se nakonec nedaří prakticky nikde - jen v Severní Americe (+4 procenta) a Jižní Americe (+16 procent) došlo k nárůstu prodejů, jinde VW Group klesá. V Číně je dole o masivních dvanáct procent, v západní Evropě o jedno.
Proto také společnost znovu snížila prognózu pro zbytek letošního roku a nyní očekává pokles plánovaných prodejů o dalších 240 tisíc aut a snížení obratu o 2,3 miliardy Eur. Pokud tedy půjde vše dobře, společnost zakončí rok 2024 s obratem 320 miliard Eur a provozní marží okolo 5,6 procent.
Nic z toho nezní moc optimisticky, firma ale při prezentaci výsledků informovala, že její nové modely byly v Evropě „dobře přijaty” a letošní počet objednávek je na tomto kontinentu o 9 % vyšší ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku. „Výrazně zlepšený meziroční příjem objednávek v západní Evropě ve třetím čtvrtletí je důkazem naší posílené produktové řady, od vozů se spalovacím motorem po hybridy a plně elektrická vozidla,” konstatoval při prezentaci výsledků Antlitz.
My už jen dodáme, že nepochybujeme o přetrvávající schopnosti VW uspět, musí ale chtít, musí pustit z hlavy oddanost nesmyslným cílům a znovu se zaměřit na uspokojování potřeb skutečných zákazníků. Prostor ke zlepšení je obrovský a jen čas ukáže, jak moc ho Němci dokážou využít.
Šéfa VW Group Olivera Blumeho jistě čekají složité chvíle, pokud chce obhájit svou pozici, šance na úspěch má ale nemalé. Musí ovšem změnit smýšlení celé firmy, které dnes z valné většiny nestojí okolo uspokojování potřeb skutečných zákazníků. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus