Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW CrossBlue Concept: sedmimístné SUV je venku, znovu předčasně
14.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(doplněno) CrossBlue se pyšní nejen sedmimístným interiérem, ale i diesel-elektrickým pohonem. Ten se možná série nedožije, nízká cena ano.
Doplněno: Přidali jsme pár dalších snímků a také první video s konceptem Volkswagenu CrossBlue. Obojí ukazuje, že koncept uvnitř není sedmimístný, jak se původně tradovalo, ale pouze šestimístný. Bez ohledu na to ale neočekáváme, že by produkční verze měla nabídnout méně než sedm míst k sezení, pouze dvě sedadla pro cestující v druhé řadě se v této třídě příliš nenosí.
Kromě toho máme dodatečné informace k zavazadlovému prostoru, který standardně pojme 335 l. Při sklopení třetí řady sedadel tato kapacita naroste na 812 litrů, při současném sklopení i té druhé pak dokonce téměř na 2 000 l.
O novém SUV značky Volkswagen se mluví již nějakou chvíli, přičemž německá značka neustále zmiňovala sedm sedadel a nízkou cenu. Tedy dva faktory, které by jí pomohly s vyplněním prázdného místa na severoamerickém trhu. Na detaily však bylo vedení VW Group doposud poněkud skoupé a situaci měla vyjasnit až premiéra v Detroitu. Jak už to ale u novinek pro NAIAS 2013 bývá, až do odhalení vozu na severu USA čekat nebudeme muset - Volkswagenu unikly kompletní tiskové materiály ještě před premiérou.
Následují tak víkendové avízo, které nám ukázalo pouze jeden oficiální nákres. Nyní si toho můžeme prohlédnout mnohem více a i dostupné informace naznačují, že novinka prozatím zvaná CrossBlue nemusí být vyhrazena pouze Spojeným státům a Kanadě. Jedním z důvodů je přítomnost motoru TDI pod kapotou, který sice ani ve Státech není neznámou veličinou, typickou pohonnou jednotkou ale rozhodně není. Jeho 193 koní sice doplňují dva elektromotory (přední o výkonu 55, zadní o výkonu 116 koní) a lithium-iontové baterie o kapacitě 9,8 kWh, přesto jde pro USA o stále dosti exotickou koncepci. Je tedy opravdu možné, že novinka Volkswagenu nakonec v Evropě skončí, na což by mohl ještě více ukazovat jiný faktor - platforma MQB. Právě na jejích modulárních komponentech totiž CrossBlue stojí a čistě americký model by zřejmě byl koncipován jinak.
Po stránce jízdní dynamiky snad žádný údaj není překvapením. Celkový výkon 309 koní a celkový točivý moment 702 Nm by přitom společně s časem 7,2 sekundy potřebným ke zrychlení z klidu na stovku měly zastupovat tu reálnou část. Dojezd 23 km čistě na elektřinu (při nejvyšší rychlosti snížené z 205 na 121 km/h), kombinovaná spotřeba 35 MPG (cca 8,0 l/100 km) v hybridním režimu a 89 MPGe (cca 3,2 l/100 km, ale americký ekvivalent spotřeby pro elektromobily nelze takto jednoduše přepočítávat) zní už poněkud méně reálně, pořád je to ale lepší metoda než evropské vtípky, podle nichž je spotřeba při jízdě na elektřinu nulová.
Vůz je tzv. plug-in hybridem, takže baterie je možné dobíjet i přímo ze sítě, k čemuž je určena zásuvka straně řidiče. Ta je přitom dvojí, přičemž jedna zdířka slouží k napájení vozu, druhá je určena externím komponentům. VW CrossBlue se tak může stát i generátorem elektřiny třeba pro... elektrifikované americké pikniky.
Hybridní režim zároveň umožňuje vybírat mezi pohonem jedné či obou náprav. V případě čistě elektrického režimu je koncept CrossBlue zadokolkou, kterou pohání jen elektromotor o výkonu 116 koní. Zvolit ovšem můžete také pohon čistě na naftu, kdy motor TDI pohání jen přední kola. Koncern VW v takovém případě uvádí spotřebu 7,6 l/100 km mimo městskou zástavbu a 8,6 l/100 ve městě.
Mimo to jsou k mání dva režimy, kdy ke slovu přichází veškeré pohonné jednotky. V hybridním režimu ovšem turbodiesel slouží pouze k výrobě elektrické energie. Řidič však může zvolit rovněž mód off-road, kdy motor TDI z rodiny EA 288 zásobuje přední kola, zatímco elektromotor ta zadní. CrossBlue se tak stává skutečnou čtyřkolkou. A to dokonce po vyčerpání kapacity baterií.
V případě dobíjení ze zásuvky Volkswagen dobu potřebnou pro doplnění energie neuvádí, počítat však můžete s 70litrovou palivovou nádrží. Díky tomu má koncept CrossBlue nabízet dojezd 1 064 km, ovšem čistě v teoretické rovině. Vše ostatní je realitou, jež by mohla velmi snadno najít cestu do sériového modelu, který s délkou pěti metrů a šířkou dvou metrů zamíří mezi Touareg a Tiguan.
Zvenku vůz svým vzhledem příliš nezaskočí, navzdory tomu, že jde o koncept, se drží značně při zemi a po výměně pár detailů by se zítra klidně mohl začít vyrábět. V designově podobně pojatém interiéru by novinka měla dle očekávání nabídnout tři řady sedadel, kdy standardem je šest míst. Prostřední řadu však lze rozložit na tři sedala, stejně jako můžete sklopením všech opěradel (včetně toho předního u spolujezdce) favorizovat zavazadlový prostor. V takovém případě koncept CrossBlue nabízí místo až pro třímetrový náklad.
Mimo to by v autě najdeme 12 airbagů, kruhové ovladače, dvoubarevné kožené čalounění, dřevěné obklady z banánovníku nebo 10,2palcový dotykový displej. Nechybí ani 21palcová kola s pneumatikami 235/45 nebo audio systém Fender umožňující pasažérům v druhé a třetí řadě připojení iPodu či jiného zařízení.
Otázkou samozřejmě zůstává, co z toho všeho se nakonec dostane do produkčního modelu. Zvláště když jedním z důvodů jeho existence má být konkurenceschopnost na americkém trhu podpořená nízkou cenovkou. Ale to všechno ukáže čas - Volkswagen produkční model slibuje nejpozději pro rok 2015. S ohledem na pojetí konceptu ale předpokládáme, že se do prodeje propracuje ještě o něco dříve.
Nový VW CrossBlue Concept vychází z platformy MQB, nabízí až sedm míst k sezení a k pohonu užívá diesel-elektrické hybridní ústrojí
Zdroj: Flickr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva