Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Všechny od teď vyrobené Tesly budou řídit zcela samy, jednou
20.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ohlášená a později odložená novinka Tesly je venku. Svým způsobem je převratná, přesto přinesla příznivcům automobilky i zklamání.
V první půlce října Elon Musk na svém účtu na Twitteru oznámil, že Tesla chystá novinku, jíž většina z nás nečeká. Odhalena přitom měla být 17. října, to se ale nestalo. Americká automobilka totiž dostála své pověsti a s překvapením vyrukovala o dva dny později, než slibovala. V mezičase navíc sám Elon Musk ze své hlasatelny na Twitteru oznámil, že tato novinka bude druhým pokračováním odhalování nového Model 3, a tak vzbudil nemalá očekávání. Čekalo se představení interiéru nebo technických detailů, nic takového se ale nestalo.
Nebudeme dále chodit okolo horké kaše a rovnou zmíníme, že jde o jediné - od nynějška všechny vozy Tesly, a to včetně chystaného Modelu 3, vybaveny hardwarem, který umožní plnohodnotné autonomní řízení. Automobilka mluví o certifikaci SAE na úrovni 5, rozhodně tedy již nejde o pouhý asistent řízení, ale plnohodnotný autopilot, který vás kupříkladu za jízdy nechá vyspat, sledovat video nebo číst noviny.
To zní převratně, jenže je to jen hardware, nikoli celé řešení. Aktuálně tedy platí pouze tolik, že typy Model S a Model X jsou již nyní ve výrobě osazované technikou (osmi kamerami sledujícími celé okolí vozu do vzdálenosti 250 metrů a 12 vylepšenými ultrazvukovými radary), které jim umožní samostatně řídit. A jednou by se k nim měla přidat i „trojka”. To je ale celé, automobilka momentálně nemá k dispozici software, který by výstupní data hardwaru dokázal zpracovat tak, aby auta skutečně sama jezdila.
V tiskovém prohlášení pak Tesla dodává, že bude potřeba milionů kilometrů z reálného prostředí, než bude celý systém plně fungovat. Tedy jinými slovy, automobilka vám sice dodá komponenty potřebné k plně autonomní jízdě, nicméně ty budou pár let představovat pouze přebytečná kila na palubě. I proto má 26. prosince vstoupit do hry tzv. Rozšířený Autopilot (Enhanced Autopilot).
Vylepšený asistent řízení bude od konce roku používat data ze čtyř z oněch osmi kamer, čímž si výrazně polepší oproti stávajícímu stavu, kdy Autopilot spoléhá pouze na jednu. Díky tomu budou moci vozy Tesly měnit jízdní pruhy a zvládnou i dálniční křížení či výjezdy. Podle Muska totiž daný systém bude zakrátko dvakrát bezpečnější než normální člověk za volantem.
Cílem automobilky je desetinásobná bezpečnost, ke které ovšem bude muset překvapivě dojít ponížením té stávající. V tiskové zprávě se totiž dočteme, že s pozvolným náběhem nového softwaru i hardwaru bude dočasně docházet k vypnutí automatického nouzového brzdění, varování před kolizemi, aktivním monitoringem jízdních pruhů a adaptivního tempomatu.
Abychom tedy vše přeložili do běžné mluvy, Tesla kvůli budoucímu příchodu plného autonomního řízení dočasně omezí funkčnost stávajícího Autopilotu. Značka však dodává, že jelikož jde o klíčovou technologii, vynasnaží se o její urychlenou aktivaci, přičemž zároveň dodá i na dalších finesách. Nic konkrétního však již v tomto ohledu zmíněno nebylo.
Dodat tak momentálně lze jen tolik, že stávající majitelé modelů Tesly nebudou moci nechat své vozy dovybavit novým hardwarem. Musk totiž uvádí, že „neexistuje způsob, jak do všech aut instalovat sedm kamer a veškerou dodatečnou kabeláž“. Je tedy dost možné, že se jednou dočkáme čilého ruchu na trhu s ojetými vozy.
Ve finále pak jen zmíníme, že momentálně Autopilot navyšuje cenu vozu o 3 000 USD (cca 74 tisíc korun). Plné autonomní řízení má ovšem vycházet na takřka trojnásobek této sumy, konkrétně na osm tisíc dolarů (197 000 Kč). Dá se ovšem předpokládat, že zrovna tohle bude na celé věci ten nejmenší zádrhel.

Tesla nové tiskové prohlášení doprovodila pouze jedinou fotkou, jenž má ukázat, jak sada kamer a senzorů monitoruje celé okolí vozu
Nový hardware dostane i nejlevnější Model 3, proto byl s tímto odhalením spojován. V nyní vyráběných vozech začne tzv. Vylepšený Autopilot používat části možností nové techniky již od 26. prosince
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před hodinouNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321