Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu

Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu

18.10.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.

Když jsme vám letos v únoru představovali koncept Volva V60 Plug-in Hybrid, bylo vcelku jasné, že se tohoto vozu dočkáme v prodeji co nevidět. Ne snad, že by přinášel něco převratného, je to ale auto jako šité na míru evropským regulacím spotřeby paliva resp. emisí CO2, které vstoupí v platnost 1. ledna 2012. Čerstvé oznámení automobilky, že dobíjecí hybrid V60 vstoupí do prodeje právě v nadcházejícím roce, tedy vůbec nepřekvapí.

O oněch regulacích normované spotřeby se zmiňujeme pravidelně, a tak na tomto místě zopakujeme jen to podstatné - každý vůz s emisemi CO2 přes 130 gramů na kilometr, tedy se spotřebou vyšší než cca 5,2 litru na 100 km bude zatížen masivní pokutou ve výši 95 Eur za každý čtvrtý a další gram nad tento limit. Klíčové přitom je, že pokuty se vztahují pouze na emise produkované přímo v samotném autě, pokud jej tedy nepoháníte spalovacím motorem, ale třeba elektřinou, která se často s podobnými emisemi CO2 vyrábí jinde, pokuty se na něj nevztahují. Vyplývá to z počítání normované spotřeby, kde „konzumace” elektrické energie je vnímána jako nic a není přepočítávána na ekvivalent spotřeby benzinu.

Jinými slovy - stačí dodat i hybridnímu vozu trochu elektrické energie doma (to je podstata plug-in hybridů), na kterou sice ujede třeba jen pár desítek kilometrů. Během nich si k tomu k tomu vezme několik deci benzinu a z testu spotřeby vyjede jako hotový šampión se spotřebou něco přes litr na sto. Co na tom, že i během těchto kilometrů spotřebuje jinou energii, jenž se nebere ze vzduchu, a že po dalších několik set kilometrů pojede třeba za normálních 6 nebo 7 litrů paliva jako všechna ostatní auta. Norma je nastavená takto a musí být pravdivá, vždyť je přece evropská.

Podrobněji jsme tuto problematiku probírali již v článku o vtipné normovnané spotřebě Opelu Ampera, který je ve své podstatě také plug-in hybridem, zde ji ale posuneme ještě trochu dále

Nejde totiž jen o to. EU pokuty nerozdává podle toho, zda jednotlivé auto je pod 130 gramy nebo ne, počítá průměrné emise všech prodaných vozů toho kterého výrobce a pokutuje je jako celek (např. průměr 140 gramů na jeden milion prodaných aut). Pokud se tedy automobilce povede emise CO2 u jednoho vozu snížit pod 130 gramů, uspoří mu to ekvivalent z pokuty vozu jiného. Konkrétněji: jestliže prodáte jedno auto s emisemi 100 gramů a druhé se 160 gramy, nebudete platit nic, protože jejich celkové emise jsou 260 gramů a průměrné na jedno prodané auto 130 gramů. To je v rámci hlouposti celého tohoto výmyslu ještě logické (jinak bychom od příštího roku měli po všech autech s většími motory a ne „jen” po většině z nich jako dnes), i toto pravidlo ale má pár svých výjimek.

Jedno z nich praví, že pokud mají emise nějakého modelu nižší hodnotu než 50 gramů na kilometr, započítá se jeden prodaný vůz do prodejních statistik třiapůlkrát. Proč 50 gramů a proč 3,5x, to ví asi jen bůh a soudruh Barroso, ale ono je to dnes už celkem jedno. Abyste to chápali správně: prodáte-li auto s emisemi CO2 ve výši 49 g/km, započítá se vám do statistik jako 3,5 prodaného vozu se 49 g emitovaného CO2 na km. Jinými slovy, získáte zvýhodnění rovné trojapůlnásobku podlimitních emisí CO2 (pod 130 g, tedy 81 g krát 3,5), tedy jakýsi kredit na jiná auta s nadlimitnímu emisemi ve výši 283,5 gramu. Ne nadarmo se tomuto opatření říká „superkredity” a jsou opravdu super: vynásobte si 283,5 částkou 95 Eur a dojdete k cifře 26 932,50 Eur neboli přibližně 670 tisícům Kč. Přesně tolik vám bude de facto naděleno evropské dotace na jeden každý takto prodaný vůz, neboť přesně o těchto 670 tisíc Kč vám budou sníženy pokuty za jiné vozy. Asi už chápete, proč jsou nyní u automobulek tak populární plug-in hybridy a elektromobily - jedině ony se dokážou s údajnou spotřebou dostat tak nízko, aby se na ně tyto superkredity vztahovaly.

A teď přátelé kontrolní otázka: jaképak emise CO2 si myslíte, že má takové Volvo V60 Plug-in Hybrid? Ano, bingo, je to přesně 49 g/km. Tento vůz přijede na trh jako pověstný deus ex machina tahající tápající herce z bryndy, jen nebude zrozen ani tak z čiré mechaniky jako spíše ze snahy co nejlépe vyhovět evropské normě.

Odpovídající spotřeba paliva činí u V60 PiH 1,9 l nafty na 100 km a už ta vám naznačuje, o jaký nesmysl jde. Jediným faktickým přínosem hybridu ke skutečné efektivitě je rekuperace brzdné energie, která se ale při úsporné (tedy pomalé) jízdě bude limitně blížit nule a při jakékoli „akčnější” bude tvořit více jen při spotřebě tomu odpovídající. Že by tedy V60 po instalaci elektromotoru jezdila s třetinovou spotřebou zkrátka není reálné.

Abychom zmínili všechna fakta, dodáme ještě, že vůz se i na trh dostane jako hybridní čtyřkolka ve stylu Peugeotu 3008 HYbrid4, tedy pohon předních kol obstará spalovací motor a zadních elektromotor - Volvo tomuto systému říká ERAD (Electric Rear Axle Drive). Spalovacím agregátem bude pětiválcový turbodiesel 2,4 s výkonem až 158 kW (215 koní), elektromotor se přidá s 52 kW (70 koní). Kombinovaný nejvyšší výkon je v tomto případě prostým součtem obou maxim (210 kW neboli 285 koní), což postačí vozu ke zrychlení na stovku za 6,9 sekundy, maximální rychlost zatím neznáme.

Ještě dodejme, že vůz bude s to ujet na čistě elektrický pohon maximálně 50 km (to ale jistě jen omezenou rychlostí, jenž dovolí vyvinout jedenasedmdesátikoňový motor), teoretický dojezd pak má podobu 1 200 km. Škoda jen, že asi tak 1 150 z nich ujede se spotřebou paliva obvyklou pro dieselovou V60, běžné množství energie pak bude potřebovat na celých 1 200...


Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 1 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 01Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 2 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 02Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 3 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 03Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 4 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 04Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 5 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 05Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 6 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 06
Volvo V60 Plug-in Hybrid na nových snímcích v produkční podobě

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 7 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 01Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 8 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 02Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 9 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 03Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 10 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 04Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 11 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 05Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 12 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 06Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 13 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 07Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 14 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 08Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 15 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 09Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 16 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 10Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 17 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 11Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 18 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 12Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 19 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 13Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 20 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 14Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 21 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 15Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 22 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 16Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 23 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 17Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 24 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 18Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 25 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 19Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 26 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 20Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 27 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 21Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 28 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 22Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 29 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 23Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 30 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 24Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 31 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 25Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 32 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 26Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 33 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 27Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 34 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 28Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 35 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 29Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 36 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 30
V60 Plug-in Hybrid ještě jako koncept na starších obrázcích

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.