Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo V60 Plug-in Hybrid: další naftový hybrid přichází
28.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Také Volo se rozhodlo vybavit jeden z modelů hybridním pohonem. A zvolilo tu méně obvyklou cestu - elektromotor u hybridní V60 pomáha dieselu.
Toto Volvo V60 navíc není jen hybrid, jde o tzv. plug-in hybrid a akumulátory vozu je tedy možné nabíjet nejen za jízdy, ale i před jízdou doma v garáži. Severský výrobce tak ve svém nejnovějším výtvoru spojil funkci elektromobilu (s dojezdem až 50 km) a hybridního vozu s naftovým spalovacím motorem.
Přední kola modelu V60 Plug-in Hybrid pohání pětiválcový turbodiesel D5 se zdvihovým objemem 2,4 litru, který disponuje výkonem 159 kW (215 koní) a maximální hodnotou točivého momentu 440 Nm. Zadní náprava je vybavena systémem elektrického pohonu ERAD (Electric Rear Axle Drive) tvořeným elektromotorem s výkonem 52 kW (70 koní), který bude napájen energií z lithium-iontových baterií s kapacitou 12 kWh. Jako převodné ústrojí slouží šestistupňová samočinná převodovka.
Řidič si může preferovaný režim jízdy zvolit pomocí jednoho ze tří tlačítek na přístrojovém panelu: Pure, Hybrid a Power. Koordinaci činnosti dieselového motoru a elektromotoru obstará řídicí systém. V režimu Pure je vůz v maximální možné míře poháněn pouze elektromotorem. Dojezd na baterie se liší v závislosti na terénu, klimatických podmínkách a stylu jízdy, s 12 kWh energie ale vystačí vždy na pár desítek kilometrů jízdy. Režim Hybrid je standardně aktivován při každém nastartování vozidla. Dieselový motor a elektromotor navzájem spolupracují s cílem vytvořit rovnováhu mezi potěšením z jízdy a malou spotřebou paliva. Výrobce v tomto režimu udává spotřebu nafty dosahující 1,9 l/100 km, to je ale evidentně velmi pozitivní pohled na věc, který nutně opomíjí, že vůz musel mít před takovou jízdou nabité baterie z jiného zdroje. Celkový dojezd vozidla ale každopádně může být až 1 200 km, což je nesporně zajímavé číslo.
V režimu Power je technologie optimalizována s ohledem na co nejlepší dynamiku. Dieselový motor a elektromotor nabízejí kombinovaný výkon 215 + 70 koňských sil, s nímž vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.
Kromě výše popsaných tří režimů jízdy Volvo V60 Plug-in Hybrid nabízí celou řadu dalších možností: Řidič se může rozhodnout, že si chce energii v bateriích ponechat na později, například na okamžik, kdy vjede do města. Aby byla zajištěna potřebná úroveň nabití baterií, je vůz poháněn dieselovým motorem. Stiskem tlačítka AWD na středové konzole lze aktivovat elektrický pohon všech kol. Namísto mechanického přenosu síly, který je využit u běžného systému AWD, centrální řídicí jednotka reguluje distribuci točivého momentu mezi přední kola poháněná dieselovým motorem a zadní kola poháněná elektromotorem.
Volvo V60 Plug-in Hybrid lze při parkování doma nebo na veřejném parkovišti dobíjet z běžné zásuvky (230 V/6 A, 10 A nebo 16 A). Doba dobíjení závisí na intenzitě proudu. Úplné dobití proudem 10 A trvá přibližně 5,5 hodiny. Při použití zdroje energie s proudem 16 A se tato doba zkracuje na cca 3,5 hodiny, zatímco nabíjení ze zdroje s proudem 6 A trvá okolo 9 hodin. Pro zajištění komfortu od samého počátku jízdy se může řidič rozhodnout, zda se má interiér během dobíjení vozidla předehřívat nebo ochlazovat. Díky této funkci navíc zbývá více energie v bateriích pro pohon vozidla. Vyhřátí/ochlazení interiéru lze naprogramovat časovým spínačem integrovaným v menu vozidla nebo na dálku pomocí mobilního telefonu.
Volvo V60 Plug-in Hybrid je opatřeno speciálním bílým lakem dodaným firmou Dupont. Také v interiéru se nachází několik unikátních detailů a barev, které vůz odlišují od standardních modelů V60, například kožené čalounění Elmo. Z vnějšku je novinka dále opatřena několika dodatečnými prvky jako jsou kola z lehkých slitin s mimořádně nízkým aerodynamickým odporem či pneumatiky Pirelli zkonstruované s důrazem na co nejnižší valivý odpor. Přístrojový panel Volva V60 Plug-in Hybrid byl upraven tak, aby měl řidič k dispozici kompletní informace o spotřebě nafty a elektrické energie, o úrovni nabití baterií, zbývajícím dojezdu ad.
Volvo V60 Plug-in Hybrid by mělo podle plánu uvedeno do prodeje v příštím roce a poprvé jej uvidíme již zítra na ženevském autosalonu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva