Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo po ztrátě pětiny zákazníků zrušilo plán prodávat od roku 2026 jen elektromobily. „Nemá to smysl,” říká šéf
7.10.2024 | Petr Prokopec
Švédská automobilka se před pár lety obrátila k zákazníkům zády a začala zkoušet všem vnutit to, po čem se jen málokdo ptal. Nejdál s tím zašla absurdně v Austrálii, kde chtěla prodávat jen elektrická auta už za dva roky. Ani tam se to realitou nestane, nemůže se stát.
Ptáte se, proč automobilky vůbec koketují s elektromobilitou, když je s ní spojeno tolik negativ? Zdá se být v tuto chvíli zbytečné nabízet v podstatě jakýkoli elektrický model, neboť těch pár procent zákazníků, kteří po něm touží (u nás letos 4,2 procenta prodejů, a to za stavu masivního přerozdělování na úrovni EU i řady lokálních umělých podpor) by si snadno mohly dovolit oželet. Ony si ale místo toho daly za cíl oželet všechno ostatní a většinou míří jen elektrickým směrem.
Zní to skutečně nesmyslně, je to ale dáno politickým prostředím, které staví fungování celé Evropy kolem emisí CO2. A protože bateriový pohon má tyto emise na oko nulové a pro výrobce jen elektrických aut představuje dokonce možnost, jak prodávat jakousi obdobu emisních povolenek konkurentům, stalo se z něj multimiliardové lákadlo žijící z peněz všech, kteří s ním nechtějí mít nic společného. Právě tady ale tkví celý problém - do této rovnice nezapadá většinový zákazník, který to všechno musí platit.
Automobilky zkrátka jako před pár lety kdyby zapomněly, kdo je ve skutečnosti živí. Přestaly myslet na klienta a začaly dělat všechno, co po nich chtěla politika. Je to chyba, jak říká i bývalý dlouholetý šéf Porsche, přesto se výrobci začali předhánět se svými elektrickými závazky, načež mediálním prostorem začaly létat opravdu šílené termíny, ke kterým měla být ukončena produkce spalovacích aut. Třeba Volvo nechtělo čekat až do roku 2035 a „bez jakýchkoli kdyby a ale”, prý i bez ohledu na trh přejít jen na elektřinu do roku 2030. Jak to dopadlo, už dobře víme.
Přesto někde zašlo ještě dál. Třeba v Austrálii, kde elektromobilita na většině míst nedává smysl ani z uživatelského hlediska, ani optikou energetického mixu postaveného primárně kolem uhlí, se chtělo ryze elektrickou značkou stát již od roku 2026. Byl to od začátku nesmysl, totální utopie, podobně jako ještě loni onen „bezpodmínečný” globální přechod. Až teď ale Volvo tento plán odvolalo jako neproveditelný, jak informují Car Sales.
Volvo se odvolává na „měnící se podmínky na trhu a požadavky zákazníků“, nevšimli jsme si ale ani jednoho. Pak vtipně přidává: „Nemá smysl, abychom se stali plně elektrickými, když na to naši zákazníci nejsou připraveni,“ říká k věci šéf australského zastoupení Stephen Connor. Z toho se chce člověku bít hlavou o zeď - splnění této podmínky bylo nezbytné od samého počátku, tak proč si automobilka dávala tak absurdní cíl sama od sebe? Nyní Connor říká, že Volvo k věci zaujme „pragmatičtější přístup“ - znovu: Proč až teď? Navíc tato slova okamžitě popírá, když říká, že značka stejně bude plně elektrická dřív než zbytek světa, přičemž hlavně v Austrálii chce patřit na čelo zeleného pelotonu. To pragmaticky opravdu nezní.
„Naší strategii jsme nadále plně zavázáni, nicméně dokážeme ji naplnit již v roce 2026?“ ptá se Connor sám sebe a zamítavě vrtí hlavou. A jako pozitivum zmiňuje flexibilitu Volva, které původně opravdu nepočítalo s tím, že by svá spalovací auta ještě dále modernizovalo. Nicméně tomu není tak dlouho, co jsme se dočkali faceliftu XC90. Přičemž podobný přístup má automobilka zaujmout také u zbytku portfolia používajícího benzinové motory.
V nejbližší budoucnosti by pak z nabídky měly vypadnout mild-hybridní verze, zatímco ty plug-in hybridní mají posloužit jako přestupní můstek vedoucí k plné elektromobilitě. „Takto se podle mého názoru vyvine australský trh,“ dodává Connor. Jenže lze něčemu takovému věřit, když ještě před dvěma lety přišel s oním nesmyslným závazkem? Tehdy navíc zmiňoval elektrické prodeje ve výši 20 tisíc aut ročně, pro letošek ale bylo prodáno jen 6 974 Volv, a to celkově - je to o 20,9 procenta míň než loni, což představuje razantní pád.
Connor tak rázem odvolává, na čem ještě na jaře trval, přičemž náhle jsou jeho prioritou zákazníci i dealeři. Při onom poklesu prodejů to ale nepřekvapí, tlačení na elektrickou pilu by přineslo jen větší pád. Zas jednou se musíme ptát, co takto uvažující lidé vůbec pohledávají ve vedení byť „jen” lokálních filiálek velkých automobilových firem...









Švédská automobilka chtěla v Austrálii od roku 2026 prodávat už jen elektromobily. I když ale model EX30 neprodává špatně, za svými pár let starými plány těžce zaostává a celkově ztrácí. Dříve ohlášené tak neplatí s argumentací, která byla relevantní v úplně stejné podobě od samého počátku. Foto: Volvo
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
dnesMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 3 hodinamiToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
před 6 hodinamiProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
před 7 hodinamiNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
před 9 hodinamiGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva