Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo IntelliSafe je švédský autopilot, snad jeho testy dopadnou lépe než dosud
6.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Skandinávci pustí od roku 2017 na silnice v okolí Göteborgu 100 kusů XC90, které zastanou řidiče. Testování potrvá dva roky.
Autonomním řízením se dnes zabývá prakticky každá automobilka. Na jednu stranu je to logické, předáním kontroly nad vozem armádě radarů, senzorů a kamer bude odstraněn velmi často chybující prvek v celém jízdním procesu, a sice člověk. Na stranu druhou si ovšem musíme uvědomit, že v takové chvíli dáváme svůj život do spárů elektroniky, která také není neomylná. A to raději ani nechceme příliš rozpitvávat téma hackerů, pro které by vozy s autopilotem mohli představovat ideální prostředek k rozpoutání chaosu.
Výrobci automobilů však tvrdošíjně trvají na svém, pročež se příchodu autopilotů dříve nebo později skutečně dočkáme. Nedochvilné se zdá být především Volvo, jehož plán od roku 2020 počítá s nulovou nehodovostí, která by měla za následek eliminaci vážných zranění. Jinými slovy, pokud od konce dekády usednete za volant některého švédského vozu, měli byste mít podle aktuálního cíle značky jistotu, že se v pořádku vrátíte domů.
Autonomní řízení bude samozřejmě jen jedním z krůčků, jak tohoto záměru dosáhnout. Přičemž značka chce již od roku 2017 spustit v Göteborgu projekt s názvem Drive Me, jehož součástí bude 100 exemplářů Volva XC90 osazeného autopilotem. Ten by přitom měl přebírat nadvládu nad vozem na zhruba 50 kilometrech vybraných silnic, po kterých mají testovací kusy jezdit dva roky.
Pokud celý projekt bude vyhodnocen kladně, pak by Volvo chtělo již od zmiňovaného konce dekády pustit autonomní řízení do běžné produkce. Opět ovšem bude potřeba počítat s autopilotem pouze na některých úsecích silnic, o čemž vám dá palubní elektronika najevo nápisem na přístrojovém štítu. Kromě toho začnou problikávat speciální pádla na volantu.
Jakmile je řidič simultánně stiskne, přebírá nadvládu nad vozem počítač, který v té chvíli monitoruje veškeré okolí vozu a podle níže přiloženého videa zvládne i předjížděcí manévry pomaleji jedoucích vozů. Jakmile se pak přiblíží konec trasy, na níž je autonomní řízení možné, osoba za volantem je opětovně upozorněna palubním menu, které navíc začne odpočítávání.
Pokud si přitom během 60 sekund nepřevezmete řízení, dojde k bezpečnému automatickému zastavení. Tím mají veškerá kouzla končit, přičemž dle Volva je ovládání celého systému intuitivní a jednoduché. S tím samozřejmě můžeme souhlasit, poněkud nás ovšem trápí řada dalších otázek. Třebas ta, zda bezpečně zastavené vozy se spícími majiteli za volantem nezpůsobí více škody než užitku.
Kromě toho by nás zajímala odpovědnost za způsobenou nehodu, ke které i přes veškerou snahu systému může dojít. Koneckonců, v minulosti jsme viděli, jak dopadají prezentace podobných systému Volva. A nebyl to první případ. Stát se tedy snadno může, že autopilot nezareaguje na chodce, který náhle vstoupí do vozovky. To samé se sice může stát i řidiči, ten ale posléze bude muset své jednání zodpovědět před soudem.
Nebudeme ale nyní zbytečně malovat čerta na zeď a počkáme si na onu testovací dobu v letech 2017 a 2019, kdy bychom se mohli dočkat celé řady odpovědí na naše otázky. Doufáme ovšem, že přitom nepoteče krev.











Autonomní řízení Volva se má pyšnit jednoduchou a intuitivní obsluhou. S tím lze souhlasit, trochu se ale obáváme haprující elektroniky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze 15.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 19:07 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB