Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo IntelliSafe je švédský autopilot, snad jeho testy dopadnou lépe než dosud
6.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Skandinávci pustí od roku 2017 na silnice v okolí Göteborgu 100 kusů XC90, které zastanou řidiče. Testování potrvá dva roky.
Autonomním řízením se dnes zabývá prakticky každá automobilka. Na jednu stranu je to logické, předáním kontroly nad vozem armádě radarů, senzorů a kamer bude odstraněn velmi často chybující prvek v celém jízdním procesu, a sice člověk. Na stranu druhou si ovšem musíme uvědomit, že v takové chvíli dáváme svůj život do spárů elektroniky, která také není neomylná. A to raději ani nechceme příliš rozpitvávat téma hackerů, pro které by vozy s autopilotem mohli představovat ideální prostředek k rozpoutání chaosu.
Výrobci automobilů však tvrdošíjně trvají na svém, pročež se příchodu autopilotů dříve nebo později skutečně dočkáme. Nedochvilné se zdá být především Volvo, jehož plán od roku 2020 počítá s nulovou nehodovostí, která by měla za následek eliminaci vážných zranění. Jinými slovy, pokud od konce dekády usednete za volant některého švédského vozu, měli byste mít podle aktuálního cíle značky jistotu, že se v pořádku vrátíte domů.
Autonomní řízení bude samozřejmě jen jedním z krůčků, jak tohoto záměru dosáhnout. Přičemž značka chce již od roku 2017 spustit v Göteborgu projekt s názvem Drive Me, jehož součástí bude 100 exemplářů Volva XC90 osazeného autopilotem. Ten by přitom měl přebírat nadvládu nad vozem na zhruba 50 kilometrech vybraných silnic, po kterých mají testovací kusy jezdit dva roky.
Pokud celý projekt bude vyhodnocen kladně, pak by Volvo chtělo již od zmiňovaného konce dekády pustit autonomní řízení do běžné produkce. Opět ovšem bude potřeba počítat s autopilotem pouze na některých úsecích silnic, o čemž vám dá palubní elektronika najevo nápisem na přístrojovém štítu. Kromě toho začnou problikávat speciální pádla na volantu.
Jakmile je řidič simultánně stiskne, přebírá nadvládu nad vozem počítač, který v té chvíli monitoruje veškeré okolí vozu a podle níže přiloženého videa zvládne i předjížděcí manévry pomaleji jedoucích vozů. Jakmile se pak přiblíží konec trasy, na níž je autonomní řízení možné, osoba za volantem je opětovně upozorněna palubním menu, které navíc začne odpočítávání.
Pokud si přitom během 60 sekund nepřevezmete řízení, dojde k bezpečnému automatickému zastavení. Tím mají veškerá kouzla končit, přičemž dle Volva je ovládání celého systému intuitivní a jednoduché. S tím samozřejmě můžeme souhlasit, poněkud nás ovšem trápí řada dalších otázek. Třebas ta, zda bezpečně zastavené vozy se spícími majiteli za volantem nezpůsobí více škody než užitku.
Kromě toho by nás zajímala odpovědnost za způsobenou nehodu, ke které i přes veškerou snahu systému může dojít. Koneckonců, v minulosti jsme viděli, jak dopadají prezentace podobných systému Volva. A nebyl to první případ. Stát se tedy snadno může, že autopilot nezareaguje na chodce, který náhle vstoupí do vozovky. To samé se sice může stát i řidiči, ten ale posléze bude muset své jednání zodpovědět před soudem.
Nebudeme ale nyní zbytečně malovat čerta na zeď a počkáme si na onu testovací dobu v letech 2017 a 2019, kdy bychom se mohli dočkat celé řady odpovědí na naše otázky. Doufáme ovšem, že přitom nepoteče krev.
Autonomní řízení Volva se má pyšnit jednoduchou a intuitivní obsluhou. S tím lze souhlasit, trochu se ale obáváme haprující elektroniky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
4.10.2024 - Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
4.10.2024 - Volvo prosí EU: Zakažte nám prodávat auta, která by naši zákazníci mohli chtít. A není samo
4.10.2024 - Hyundai ukázalo vlastně smutnou budoucnost aut. Vykoupilo vůz s 1 milionem km, nechalo ho dát dokupy a vrátilo ho do oběhu
5.10.2024 - John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
5.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva