Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo Drive-E: nový čtyřválec nahradí vše až po osmiválce
16.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Švédové slibují o třetinu nižší spotřebu, výkon dosáhne až 306 koní. Novinku nejprve okusí S60, V60, V70, S80, XC60 a XC70.
Není tomu dlouho, co Volvo sjednotilo názvy svých pohonných jednotek na vcelku logicky znějící pojmenování T2, T3, T4, T5 a T6 v případě benzinových agregátů a D2, D3, D4 a D5 u turbodieselů. Problém ovšem nastal v okamžiku, kdy jste si pod daným názvem chtěli představit příslušný objem a výkon. Prakticky nemožné to bylo u motorizace D4, která je určena jak dvoulitru, tak i 2,4litrové jednotce. Výkon je přitom v obou případech stejný, jediným lišícím prvkem je tak spřažení se zvoleným pohonem - méně objemný agregát je určen předokolkám, druhý pak výkon směřuje na všechna čtyři kola.
Právě tento nesoulad kombinovaný s výraznější žíznivostí než u konkurence (za kterou stály kromě postaršího data narození motorů hlavně archaické převodovky) vedl Volvo k představení zcela nové rodiny pohonných jednotek označované jako VEA (Volvo Engine Architecture). Jejím jádrem je dvoulitrový čtyřválec Drive-E, který bude k mání jak v benzinovém, tak i dieselovém provedení. Nahradit má přitom všech osm existujících motorů, čímž zde máme konec nejen zmíněných nesrovnalostí, ale také pětiválců, šestiválce a osmiválce.
Po stránce výkonů bychom se prý neměli ničeho obávat. Dieselové motory (samozřejmě bude jen jeden objem, ale v různém naladění) tak mají pokrýt škálu od 120 do 230 koní, zatímco u benzinových jednotek výkon začne na 140 koních a u vrcholných modelů překročí metu 300 koní. První vlaštovky bychom přitom měli očekávat již letos na podzim, a to pod kapotami modelů S60, V60, V70, S80, XC60 a XC70.
Zpočátku ovšem tyto motory budou nabízeny jen ve třech provedeních. Benzinový agregát T5 naladěný na 245 koní a turbodiesel D4 o výkonu 181 koní zamíří do všech zmíněných modelů, vrcholné varianty T6 produkující 306 koní se ale dočkají jen Volvo S60, V60 a XC60. Ve všech případech ale bude možné kromě standardního šestistupňového manuálu zvolit také nový osmistupňový automat.
Tato převodovka by podle Volva měla zaručovat úsporu paliva v podobě 10 až 30 procent, konkrétní míra ale závisí na použité motorizaci i daném modelu. Jisté ovšem je, že výkon bude přenášet jak pouze na přední nápravu, tak na všechna čtyři kola. Více informací ale Volvo o novém automatu neudává, přesunout se tak můžeme k podrobnostem týkajícím se samotných motorů.
V případě dieselů máme očekávat technologii i-Art, která počítá s malou řídicí jednotkou v každém vstřikovači. Zaručeno by tak mělo být nejen ideální rozprášení, ale zároveň také potřebná (a ne převyšující či nedostatečná) dodávka paliva, které bude vstřikováno pod tlakem 2 500 barů. Tím by mělo dojít nejen ke zlepšení výkonů, ale také k ponížení spotřeby.
Benzinové motory budou pro změnu profitovat z přeplňování pomocí kompresoru a turbodmychadla. Počítat přitom můžeme se stejným principem jako u agregátů Volkswagenu, kompresor tak bude motor přiživovat v nízkých otáčkách, zatímco turbo se ke slovu dostane při těch vyšších. Chybět pak nebudou ani prvky jako variabilní časování ventilů.
Oba dva druhy pohonných jednotek navíc mají posloužit jako základ pro budoucí hybridizaci, kdy klíčové komponenty jako integrovaný startér a generátor mohou být snadno připojeny - díky kompaktním rozměrům přitom nebude problém s integrací elektromotoru, stejně jako se doprostřed vozu vejdou baterie.
Tohle je budoucnost Volva, co na ni říkáte?
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.
Nové motory Drive-E slibují nižší spotřebu a lepší ovladatelnost při vyšších výkonech a nižší hmotnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva