Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty

(+ video) Pro Švédy bude nyní Alfou i Omegou elektrifikace. Zároveň rozšíří svou „čtyřicítkovou“ rodinu a přeberou odpovědnost za autopilot.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty

15.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Pro Švédy bude nyní Alfou i Omegou elektrifikace. Zároveň rozšíří svou „čtyřicítkovou“ rodinu a přeberou odpovědnost za autopilot.

Stále přísnější emisní regulace nemají za následek pouze kauzu Dieselgate, ale rovněž čím dál častější výskyt hybridů a elektromobilů. Na „bezemisních“ dopravních prostředcích ostatně založila svou živnost Tesla, jejíž vývoj je financován miliardami vybranými od těch, kteří na její existenci nemají žádný zájem. Výhodný byznys to ani tak není, Tesla stále jen zvětšuje své ztráty, přesto je inspirací pro další automobilky, které by své „emisní odpustky” mohly skrze prodej na trhu alespoň trochu uplatitelného elektromobilu mohly výrazně snížit.

Proto ostatně snad každá větší automobilka dnes prohlašuje, že hodlá na trh přivést své vlastní elektromobily, jež se postaví právě Tesle. Nejinak je tomu u Volva, jehož „bezemisní“ novinka by měla stát v čele armády plug-in hybridů, které budou okupovat do roku 2020 velkou část portfolia. Patřit mezi ně bude i nová generace hatchbacku V40, která se objeví o rok dříve.

My si nejprve posvítíme na onu konkurenci pro Teslu Model III, jež má dorazit v roce 2019 na modulární platformě SPA (Scalable Product Architecture). Jednat se bude o sedan velikosti Volva S60, který by se měl pochlubit dojezdem přes 500 kilometrů na jedno nabití. Zároveň dostane do vínku i působivou jízdní dynamiku, která má opět jít ruku v ruce s výkony americké automobilky. Očekávat tak můžeme sprint na stovku okolo 4 sekund.

Tím ovšem elektrifikace neskončí, neboť značka uvažuje také o plně elektrickém SUV XC60. CEO automobilky Hakan Samuelsson navíc uvedl, že „podle nás nastal nyní ten pravý čas, aby elektromobily přestaly být okrajovou záležitostí a staly se součástí mainstreamu. Jsme si jisti, že do roku 2020 bude deset procent všech modelů Volva prodaných po celém světě plně elektrifikováno.“ Označme to za odvážné a ničím nepodložené plácnutí do vody, ale budiž.

Dále na řadě bude hybridizace „čtyřicítkového“ portfolia, které se rozroste minimálně na trojici modelů. Kromě zmiňovaného hatchbacku V40 dorazí i malé SUV XC40, které se očekává v roce 2018, a chybět nemá ani sedan S40. Celá tato rodina se přitom postaví na druhou - menší - modulární platformu CMA (Compact Modular Architecture), kterou Volvo vyvíjí společně s čínským Geely.

Jak jste si přitom mohli povšimnout z výše zmiňovaného, oproti předchozím informacím došlo k jedné rošádě. Volvo XC40 bude totiž prvním zástupcem řady, který dorazí, hatchback V40 bude k mání až o rok později. Vliv na toto rozhodnutí samozřejmě měly nákupní trendy, které SUV a crossovery favorizují. Z toho důvodu nejspíše dorazí i předěl mezi těmito vozy, a sice verze V40 Cross Country.

Zpět ale k oné hybridizaci a elektrifikaci, kterou měla značka na paměti již od počátku vývoje obou platforem. Ty jsou si proto v základu velmi podobné, přičemž kromě multimédií, klimatizace či bezpečnosti staví hlavně na motorech Drive-E. Zatímco přitom u SPA jsou základem dvoulitrové čtyřválce, společně s CMA se dorazí nová rodina 1,5litrových benzinových i dieselových agregátů.

Pohonné ústrojí i platformu bude souběžně s Volvem užívat i mateřské Geely, které má stavět rovněž na obdobném designu. Švédské a čínské vozy tak budou podle šéfa prodejů a výroby Larse Wreba shodné na 90 procent, přičemž druhé zmiňované dorazí o rok později. Vyráběny přitom budou pouze ve své domovině, zatímco Volvo bude své kompakty montovat v Chengdu i evropském Ghentu.

Skandinávská automobilka si od všech těchto kroků slibuje výrazné navýšení produkce na 800 000 exemplářů v roce 2020. Pro letošek by přitom měla vyexpedovat půl milionu aut (velkou měrou se o to zasadí nové Volvo XC90, v jehož případě plán počítal s 50 tisíci kusy, nicméně již nyní má značka 65 000 objednávek), což podle Samuelssona není kvóta, která by značce zajistila bezstarostný život.

Zmínit pak můžeme ještě poslední střípek z budoucnosti Volva, který se týká autonomního řízení. To se v testovací fázi stane realitou již v roce 2017, kdy okolí Göteborgu bude brázdit stovka velkých SUV. Pokud přitom projekt nenarazí na výrazné trhliny, pak by se od roku 2019 měla produkční verze autopilota objevit v příplatkové výbavě vybraných vozů značky.

O tomto kroku jsme informovali již nedávno, přičemž jsme vcelku oprávněně vznesli otázku, jež se týká odpovědnosti za nehody. Ta bude podle Samuelssona plně připadat na Volvo, které se zároveň bude zodpovídat zákonodárcům i za případné překročení rychlosti, pokud systém správně nedetekoval dopravní značení. Vždy samozřejmě ale jen tehdy, půjde-li o autonomní mód.

Volvo přitom není samo, které bere zodpovědnost na svá bedra, stejné prohlášení učinil i Mercedes-Benz a Google. Samuelsson ovšem zároveň dodává, že je třeba, aby na nové trendy zareagovali také zákonodárci a byla upravena legislativa.


Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty - 1 - Volvo elektricka vize
Volvo představí svůj první elektromobil v roce 2019

Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty - 2 - Volvo CMA prvni foto 01Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty - 3 - Volvo CMA prvni foto 02Volvo chystá vlastní Teslu, představilo i platformu CMA pro nové kompakty - 4 - Volvo CMA prvni foto 03
O rok dříve se ukáže první vlaštovka na nové platformě CMA, a sice model XC40

Zdroje: Volvo, Auto Express, Auto News, Autoblog

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.