Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen e-up! 2013: elektrický up! jde do série, chce prorazit
14.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pětidveřový hatchback slibuje dojezd až 150 km a dobití baterií na 80 procent za 30 minut. Na úspěch u zákazníků ale jen to stačit nebude.
Elektrifikace a hybridizace se zdá být pro koncern Volkswagen prioritou. Na ženevském autosalonu jsme mohli na stáncích značek Volkswagen nebo Audi spatřit hned několik modelů, které se ubírají cestou alternativního pohonu, jenže žádný z nich se ani netvářil, že by vůbec měl zamířit k zákazníkům, natož pak ve větších počtech.
Možná i proto si další část zelené vlny nechal Wolfsburg v zásobě. Až září ve Frankfurtu totiž ukáže světu sériovou elektrickou verzi svého nejmenšího modelu up!, která by na rozdíl od jiných modelů měla zamířit do prodeje. Zářijový autosalon se zdá být daleko, podstatné technické parametry vám ale můžeme prozradit už nyní - Volkswagen totiž svého malého „zachránce planety“ předběžně představil právě dnes.
Zdá se to být dalším banálním odhalením neperspektivního dopravního prostředku, s tímhle autem to ale VW myslí vážně. Navzdory řadě konceptů a vývojových prototypů má být e-up! vůbec prvním produkčním elektromobilem značky, navíc chce zákazníky oslovit ve větším měřítku. Co je třeba ocenit, Němci na vůz nehledí příliš růžovými (zelenými?) brýlemi a ani sami se netváří, že by podobný dopravní prostředek měl zastat veškeré vaše každodenní i víkendové potřeby. Vůz tak popisuje jako ideál jen pro městskou dopravu či jako inovativní druhý automobil v rodině. Což je role, kterou elektromobil i v rámci dnešních možností zastat může.
Zmíněnému odpovídají technické specifikace, které počítají s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 18,7 kWh, což odpovídá asi 7,5 litru benzinu. Udávaný dojezd 150 km tak nezní úplně nereálně, vůz by navíc měl zvládnout v extrémním případě doplnit osmdesát procent kapacity akumulátorů (necelých 15 kWh) během třiceti minut nabíjení. Otázkou je, jak moc budou dostupné pro majitele vozu zásuvky s elektrickým výkonem přesahujícím 30 kW (pro představu - standardní 16A zásuvka pravděpodobně i u vás doma má asi osminový výkon a 18,7 kWh přes ni budete nabíjet déle než 5 hodin) ale pakliže budou, půjde v městském provozu o použitelnou hodnotu.
Automobilka udává, že obdobného dojezdu bylo dosaženo především díky nízké hmotnosti vozu. Ta sice oproti dárcovskému modelu stoupla (1 185 kg vs. 929 kg), i přesto elektrická verze patří k tomu lehčímu, co půjde na trhu najít. To pochopitelně pomáhá i dynamice, jakkoli na záda z ní asi nepadnete - na stovku má vůz zrychlit za 14 s, maximální rychlost je elektronicky omezena pouze na 135 km/h. Maximum výkonu 60 kW/82 koní dostupného elektromobilu by přitom jistě zvládlo více.
Mimo pohonné ústrojí se elektrický up! liší i po stránce vizuální. Čelní partie profitují ze zaoblených diod pro denní svícení, přední nárazník, boční prahy i spodek prošly aerodynamickou optimalizací. Nová jsou také 15palcová kola, za víčkem palivové nádrže se nachází přípojka pro dobíjení. Změny vykazuje také interiér, kde nechybí světle šedá sedadla s modrými středy a prošíváním. Pouze tomuto modelu by pak měla být vyhrazena speciální kůže a chromové dekory.
Tohle všechno zní snesitelně, pokud ale Volkswagen nenajal partu čarodějů, těžko zvládne vůz nabídnout za snesitelnou cenu. Auto výše uvedených parametrů by se na trhu mohlo prosadit s cenou okolo 300 tisíc Kč, byl by ale vážně zázrak, kdyby ale stálo alespoň dvojnásobek. Ale nechme se překvapit, prodejní cena zatím známa není.
Volkswagen e-up! je prvním velkosériovým elektromobilem značky, do prodeje se má dostat ihned po zářijové premiéře na autosalonu ve Frankfurtu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch