Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen e-up! 2013: elektrický up! jde do série, chce prorazit
14.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pětidveřový hatchback slibuje dojezd až 150 km a dobití baterií na 80 procent za 30 minut. Na úspěch u zákazníků ale jen to stačit nebude.
Elektrifikace a hybridizace se zdá být pro koncern Volkswagen prioritou. Na ženevském autosalonu jsme mohli na stáncích značek Volkswagen nebo Audi spatřit hned několik modelů, které se ubírají cestou alternativního pohonu, jenže žádný z nich se ani netvářil, že by vůbec měl zamířit k zákazníkům, natož pak ve větších počtech.
Možná i proto si další část zelené vlny nechal Wolfsburg v zásobě. Až září ve Frankfurtu totiž ukáže světu sériovou elektrickou verzi svého nejmenšího modelu up!, která by na rozdíl od jiných modelů měla zamířit do prodeje. Zářijový autosalon se zdá být daleko, podstatné technické parametry vám ale můžeme prozradit už nyní - Volkswagen totiž svého malého „zachránce planety“ předběžně představil právě dnes.
Zdá se to být dalším banálním odhalením neperspektivního dopravního prostředku, s tímhle autem to ale VW myslí vážně. Navzdory řadě konceptů a vývojových prototypů má být e-up! vůbec prvním produkčním elektromobilem značky, navíc chce zákazníky oslovit ve větším měřítku. Co je třeba ocenit, Němci na vůz nehledí příliš růžovými (zelenými?) brýlemi a ani sami se netváří, že by podobný dopravní prostředek měl zastat veškeré vaše každodenní i víkendové potřeby. Vůz tak popisuje jako ideál jen pro městskou dopravu či jako inovativní druhý automobil v rodině. Což je role, kterou elektromobil i v rámci dnešních možností zastat může.
Zmíněnému odpovídají technické specifikace, které počítají s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 18,7 kWh, což odpovídá asi 7,5 litru benzinu. Udávaný dojezd 150 km tak nezní úplně nereálně, vůz by navíc měl zvládnout v extrémním případě doplnit osmdesát procent kapacity akumulátorů (necelých 15 kWh) během třiceti minut nabíjení. Otázkou je, jak moc budou dostupné pro majitele vozu zásuvky s elektrickým výkonem přesahujícím 30 kW (pro představu - standardní 16A zásuvka pravděpodobně i u vás doma má asi osminový výkon a 18,7 kWh přes ni budete nabíjet déle než 5 hodin) ale pakliže budou, půjde v městském provozu o použitelnou hodnotu.
Automobilka udává, že obdobného dojezdu bylo dosaženo především díky nízké hmotnosti vozu. Ta sice oproti dárcovskému modelu stoupla (1 185 kg vs. 929 kg), i přesto elektrická verze patří k tomu lehčímu, co půjde na trhu najít. To pochopitelně pomáhá i dynamice, jakkoli na záda z ní asi nepadnete - na stovku má vůz zrychlit za 14 s, maximální rychlost je elektronicky omezena pouze na 135 km/h. Maximum výkonu 60 kW/82 koní dostupného elektromobilu by přitom jistě zvládlo více.
Mimo pohonné ústrojí se elektrický up! liší i po stránce vizuální. Čelní partie profitují ze zaoblených diod pro denní svícení, přední nárazník, boční prahy i spodek prošly aerodynamickou optimalizací. Nová jsou také 15palcová kola, za víčkem palivové nádrže se nachází přípojka pro dobíjení. Změny vykazuje také interiér, kde nechybí světle šedá sedadla s modrými středy a prošíváním. Pouze tomuto modelu by pak měla být vyhrazena speciální kůže a chromové dekory.
Tohle všechno zní snesitelně, pokud ale Volkswagen nenajal partu čarodějů, těžko zvládne vůz nabídnout za snesitelnou cenu. Auto výše uvedených parametrů by se na trhu mohlo prosadit s cenou okolo 300 tisíc Kč, byl by ale vážně zázrak, kdyby ale stálo alespoň dvojnásobek. Ale nechme se překvapit, prodejní cena zatím známa není.







Volkswagen e-up! je prvním velkosériovým elektromobilem značky, do prodeje se má dostat ihned po zářijové premiéře na autosalonu ve Frankfurtu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva