Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen Cross Coupe: lidové BMW X6 se rýsuje
30.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Slíbenou studií VW pro Tokio se stala další variace na omílané téma SUV-kupé. Tato by ale na rozdíl od BMW X6 měla posloužit masám.
Asi nám už nikdy nikdo nevysvětlí, čím si vůz jako je BMW X6 získal svou oblibu. Samozřejmě chápeme potenciál tohoto modelu ohromovat svou podivností, ale nečekali bychom, že zrovna tento faktor bude s to oslovit větší množství jistě i racionálně uvažujících zákazníků schopných najít na kontě miliony korun potřebných pro jeho koupi. Jenže se to stalo a od té doby je X6 inspirací pro mnohé konkurenty. Tedy, nedávno se stal inspirací i pro jednoho německého úpravce, ale to dnes raději nechme stranou.
Ačkoli leckdo mluví o tom, že své SUV-kupé musí také mít, málokdo tento záměr dotáhl do konce. Viděli jsme snad jen japonskou dvojičku Acura ZDX a Honda Accord Crosstour, které už jsou pár let v prodeji, o velkém tržním úspěchu ale v jejich případě nelze hovořit. Je docela dobře možné, že si ostatní výrobci uvědomují omezený tržní potenciál podobné koncepce, a tak s představením svých variací váhají, na každý pád o nich ale dále hovoří.
V konceptu BMW by mělo být hotovou věcí menší SUV X4 a ještě menší Mini Paceman, které též vsadí na mičurinovský přístup k řešení karoserie. Slyšet jsme ale mohli i o Mercedesu GLS, Porsche Cajun, Audi Q6 nebo Audi Q4. Ve všech těchto případech by bez ohledu na velikost měla být základní koncepce vozu totožná - vzít existující SUV a trochu jinak tvarovanou karoserií mu vnuknout vizáž alespoň vzdáleně připomínající kupé. Ostatně podobně vznikla už řada „čtyřdvéřových kupé”, třeba VW Passat CC. A právě u Volkswagenu pro dnešek zůstaneme.
Ten totiž již při příležitosti představení Passatu Alltrack oznámil, že na letošním Motor Show v Tokiu přiveze nejen tento vůz, ale i jen tehdy blíže nespecifikovaný koncept. Dnes již víme, že jde o další vůz do party tvořené Cajunem a Q4 - kompaktní SUV s názvem Cross Coupe, které se jinak pojatou karoserií pokusí tvářit svěžeji.
Ačkoli se vůz z dostupných fotografií může zdát vcelku mohutný, opak je pravdou. Ve skutečnosti je se svými rozměry 4 345 mm na délku, 1 868 mm na šířku a 1 523 mm na výšku dokonce menší než Tiguan a zapadá kamsi mezi něj a model Golf. Rozvor náprav 2 630 mm (větší než u Golfu i Tiguanu) ale naznačuje, že pravděpodobně nevyužívá jejich platforem a to je také pravdou. Stojí na nové modulární (rozumějte náklady-šetřící) platformě MQB, která má do budoucna posloužit většině koncernových aut bez ohledu na značku a třídu. A model vzešlý z konceptu Cross Coupe bude dozajista jedním z nich.
Co do vzhledu působí výsledná studie dojmem, jako by někdo dostal za úkol trochu zatraktivnit linie současných VW. Na jednu stranu vidíme řadu prvků typických i pro již existující Volkswageny, na tu druhou jsou ale ztvárněny v duchu, který z dnešních vozů s jednoduchým i dvojitým véčkem ve znaku neznáme. Je samozřejmě otázkou, jak moc z tohoto pojetí zůstane případnému sériovému provedení, ale asi nebudeme daleko od obecně akceptovatelné pravdy když řekneme, že auto by se klidně mohlo vyrábět v podobě, v jaké jej nyní vidíme před sebou. Snad jen ta 20" kola jsou příliš velká a interiér o trochu více futuristický, než jaký by mohl dostat aktuálně vyráběný vůz.
Ačkoli je zřejmé, že podobná díla nebudou obšťastňovat majitele svou terénní průchodností, VW v případě Cross Coupe říká, že se ani mimo silnici neztratí, což mají dosvědčovat i mezní nájezdový a odjezdový úhel s hodnotami 24,2 a 32,5 stupně. Praktičnost tohoto modelu má dosvědčovat i objem zavazadelníku 380 litrů v základním uspořádání a 1 230 litrů po sklopení zadních sedadel.
Ve výčtu předpokladů pro pohyb mimo silnici nebude pochopitelně chybět ani pohon všech kol. Ten je v toto případě v duchu doby řešen spoluprací spalovacího a elektrických motorů podobně jako v případě peugeotího systému HYbrid4, jeho německé pojetí je ale přece jen trochu odlišné. Základním stavebním kamenem je stále spalovací motor, v tomto případě ale umenšený až k jednotce 1,4 TSI se 150 koňmi výkonu. Té dále pomáhají dva elektromotory - jeden pro přední osu s výkonem 40 kW (54 koní) a druhý pro tu zadní s 85 kW (115 koní). Celkový kombinovaný výkon hybridní soustavy je až 265 koní, které vozu dodávají zrychlení na stovku za 7 sekund a maximální rychlost 201 km/h, zajímavější je ale něco jiného. Udávaná spotřeba paliva ve výši 2,7 litru benzinu na 100 km má ovšem s realitou společného asi jako ta platná pro Opel Ampera, tedy nic.
Aby takto poháněné Cross Coupe fungovalo, je vybaveno paklíkem akumulátorů o kapacitě 9,8 kWh, které mu teoreticky vystačí až na 40 km velmi pomalé jízdy čistě na elektrický proud. To není nic nového, pozoruhodné ovšem je, že v momentě, kdy vozu „šťáva” dojde, umí pokračovat v jízdě nejen jako konvenční hybrid (tedy ve spolupráci všech motorů, přičemž většinu práce zastane ten benzinový), ale i jako elektromobil - o pohon se postará jen zadní agregát, přední elektromotor může sloužit jen jako generátor elektřiny poháněny spalovacím motorem. Trochu složité, ale minimálně teoreticky zajímavé. Toto samozřejmě může fungovat jen do chvíle, kdy k jízdě nepotřebujete více než 115 koní (VW hovoří o maximální rychlosti 114 km/h), pak budou muset zbylé agregáty chtě nechtě přidat ruku k dílu i tradičnějším způsobem.
Jistě jste tedy pochopili správně, že Cross Coupe nemá žádný kardan či cokoli podobného, ale stejně jako u zmíněného Hybrid4 má pohon zadní osy na starosti jen elektromotor. Místo, kde se normálně nachází hardware spojující obě nápravy, zabraly již výše zmíněné akumulátory. VW i díky tomu slibuje velmi nízké těžiště, problematičtější je to ale s hmotností, která činí plný 1 748 kilogramů. A to je na kompaktní SUV menší než Tiguan opravdu hodně.
Pokud na vás celkové řešení vozu působí poněkud experimentálně, nenechte se mýlit. Automobilka říká, že Cross Coupe představuje budoucí tvář všech SUV Volkswagenu, i když má na mysli zřejmě hlavně design. Zatím nepadlo jasného slova o to, zda s takovým modelem VW skutečně přijde, prý si počká na reakci publika. Pokud ale bude pozitivní, mohli bychom se sériového SUV tohoto ražení dočkat v roce 2014 spolu s novou generací Tiguanu.
Kompletní galerie uvolněných snímků VW Cross Coupe
Oficiální videí s VW Cross Coupe Concept
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 5 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 7 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 8 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva