Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamský nudlový miliardář ukázal svá první auta i ambasadory. Nízko nezačíná
3.10.2018 | Petr Prokopec
Kdo by od prvních aut vietnamské značky čekal něco velmi jednoduchého, bude se šeredně mýlit. Sedan a SUV značky VinFas sází na mnichovskou techniku, interiérem připomenou Švédy a po boku mají celebritu světového věhlasu.
Není tomu dlouho, co jsme vám představili Phạm Nhật Vượnga, vůbec prvního vietnamského miliardáře. Ten ke svému jmění přišel zejména díky instantním nudlím a polévkám Mivina, které měly velký úspěch i na českém trhu. Posléze Vượng založil společnost VinGroup, která se dosud specializovala hlavně na reality. Jejím nejnovějším aktivem je ovšem divize VinFast, která skoro jako kdyby odkazovala na Vina Diesela a filmovou sérii Fast and Furious.
Její skutečný záběr přitom není příliš vzdálený, jde totiž o vůbec první vietnamskou automobilku. Ta dle původního oznámení dorazila na pařížský autosalon, kde odhalila své první dva produkční modely - SUV a sedan. Oba vozy jsme si mohli v obrysech již představit před takřka třemi týdny, dnes tedy můžeme přikročit k detailům. Začneme přitom u již dříve avizovaného, tedy u platforem. Ty jsou původně dílem BMW, Vietnamci však pro sedan i SUV odkoupili licenci.
Mnichovská architektura však byla jen základem, následně na ní začalo pracovat přes 400 inženýrů společnosti Magna Steyr. Ti museli zajistit, že dojde k ideálnímu zakomponování nových technologií jako třeba řídicí elektroniky Bosch. Kromě toho platformy nyní obsahují více vysokopevnostní oceli než dříve, mají tedy zajišťovat prvotřídní bezpečnost dle mezinárodních standardů. I proto značka testovala přes 300 prototypů také v Evropě.
Kromě bezpečnosti (čelní, boční a hlavové airbagy jsou standardem, což je na asijský vůz něco nevídaného) bylo zapracováno rovněž na ovladatelnosti, sedan i SUV se tak vpředu pyšní dvojitými lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravou. Pod kapotou pak oběma tluče mnichovské srdce, konkrétně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Také ten byl ovšem přepracován, a to znovu ve spolupráci s firmou Bosch.
Pohonná jednotka přitom u sedanu, který byl nazván LUX A2.0, produkuje 176 nebo 231 koní. Jejich přenos pouze na zadní nápravu má na starosti osmistupňový automat ZF, se kterým slabší provedení zvládne zrychlit na stovku za 8,9 sekundy. Vrchol řady je o 1,8 sekundy rychlejší, nejvyšší rychlost však zmíněna nebyla. Posloužit pak nemůžeme ani spotřebou, pouze oznámením, že vůz plní emisní standard Euro 5.
Obdobně je na tom také SUV (zvané LUX SA2.0) které ovšem bude k dispozici pouze s vyšším výkonem. Pokud přitom 231 koní míří znovu přes osmistupňový automat pouze na zadní kola, je na stovce stejně rychle jako pomalejší sedan. V případě příplatkového systému 4x4 je třeba připočíst ještě dvě desetiny. Na druhou stranu však můžete sáhnout také po doplňkové redukční převodovce Borg Warner.
Ještě než zamíříme do interiéru, který se v Paříži ukázal úplně poprvé, můžeme dodat, že sedan měří 4 973 milimetrů na délku, 1 900 mm na šířku, 1 464 mm na výšku a 2 968 mm v rámci rozvoru. Překvapivě je tak delší než SUV, jenž se pyšní 4 940 mm v případě délky. S 1 960 mm je ovšem také širší a s 1 773 také vyšší. Rozvor 2 933 mm však již má kratší, ač zvládne pohostit sedm cestujících.
Uvnitř je pak dominantou především 10,4palcový displej postavený na výšku, který nám nemalou měrou připomíná centrální obrazovku u nových modelů Volva. Konkrétně pak dvojice S90/V90, která ostatně disponuje také vertikálními lamelami klimatizace. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby Vietnamci kromě BMW nakupovali také u Švédů či u jejich subdodavatele.
Ve srovnání s vozy Volva však VinFast kladl důraz na jednoduchost nejen v případě architektury palubní desky, ale také v případě samotného menu multimediálního systému. Úvodní obrazovka tak kupříkladu počítá pouze se třemi ikonami, skrze které se dostanete dále. Separátní je pak ještě část displeje pro obsluhu klimatizace. Uživatelé přitom mohou užívat displej jako u telefonu.
Sedan i SUV zamíří do prodeje v červnu příštího roku, prozatím však - i kvůli oněm emisním normám - budou k dispozici pouze ve Vietnamu. VinFast se ovšem netají svými expanzivními plány, ostatně do budoucna má dorazit i řada elektrovozů, jimž mohou být normy ukradené. Není tak vlastně překvapením, že nová automobilka by ráda do roku 2025 prodávala 900 tisíc aut ročně.
Aby přitom její působivé renomé bylo zajištěno již od počátku, objevil se v Paříži jako dvorní ambasador značky populární fotbalista David Beckham. Ten uvedl, že „VinFast je vietnamským zázrakem. Je opravdu neuvěřitelné, s jakou rychlostí tyto vozy vznikly. Jsou překrásné. Jsou moderní. Jsou nabité technologiemi. Jsou prémiové. Gratuluji.“ A my se s jistým údivem musíme přidat - s ohledem na místo původu a nulovou historii VinFastu vznikly tyto stroje pozoruhodně rychle a na první pohled nepůsobí vůbec špatně, však posuďte sami...
Vietnamské novinky představil v Paříži David Beckham
Sedan bude k mání se dvěma specifikacemi motoru...
...ovšem pouze s pohonem zadních kol
V případě SUV je možné sáhnout pouze po jednom naladění...
...volit je však možné mezi zadokolkou a čtyřkolkou
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 4 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nejnovější články
- VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před hodinou - Nesmyslně 2,5tunové nové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 3 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 4 hodinami - Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
včera - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva