Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamský nudlový miliardář ukázal svá první auta i ambasadory. Nízko nezačíná
3.10.2018 | Petr Prokopec
Kdo by od prvních aut vietnamské značky čekal něco velmi jednoduchého, bude se šeredně mýlit. Sedan a SUV značky VinFas sází na mnichovskou techniku, interiérem připomenou Švédy a po boku mají celebritu světového věhlasu.
Není tomu dlouho, co jsme vám představili Phạm Nhật Vượnga, vůbec prvního vietnamského miliardáře. Ten ke svému jmění přišel zejména díky instantním nudlím a polévkám Mivina, které měly velký úspěch i na českém trhu. Posléze Vượng založil společnost VinGroup, která se dosud specializovala hlavně na reality. Jejím nejnovějším aktivem je ovšem divize VinFast, která skoro jako kdyby odkazovala na Vina Diesela a filmovou sérii Fast and Furious.
Její skutečný záběr přitom není příliš vzdálený, jde totiž o vůbec první vietnamskou automobilku. Ta dle původního oznámení dorazila na pařížský autosalon, kde odhalila své první dva produkční modely - SUV a sedan. Oba vozy jsme si mohli v obrysech již představit před takřka třemi týdny, dnes tedy můžeme přikročit k detailům. Začneme přitom u již dříve avizovaného, tedy u platforem. Ty jsou původně dílem BMW, Vietnamci však pro sedan i SUV odkoupili licenci.
Mnichovská architektura však byla jen základem, následně na ní začalo pracovat přes 400 inženýrů společnosti Magna Steyr. Ti museli zajistit, že dojde k ideálnímu zakomponování nových technologií jako třeba řídicí elektroniky Bosch. Kromě toho platformy nyní obsahují více vysokopevnostní oceli než dříve, mají tedy zajišťovat prvotřídní bezpečnost dle mezinárodních standardů. I proto značka testovala přes 300 prototypů také v Evropě.
Kromě bezpečnosti (čelní, boční a hlavové airbagy jsou standardem, což je na asijský vůz něco nevídaného) bylo zapracováno rovněž na ovladatelnosti, sedan i SUV se tak vpředu pyšní dvojitými lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravou. Pod kapotou pak oběma tluče mnichovské srdce, konkrétně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Také ten byl ovšem přepracován, a to znovu ve spolupráci s firmou Bosch.
Pohonná jednotka přitom u sedanu, který byl nazván LUX A2.0, produkuje 176 nebo 231 koní. Jejich přenos pouze na zadní nápravu má na starosti osmistupňový automat ZF, se kterým slabší provedení zvládne zrychlit na stovku za 8,9 sekundy. Vrchol řady je o 1,8 sekundy rychlejší, nejvyšší rychlost však zmíněna nebyla. Posloužit pak nemůžeme ani spotřebou, pouze oznámením, že vůz plní emisní standard Euro 5.
Obdobně je na tom také SUV (zvané LUX SA2.0) které ovšem bude k dispozici pouze s vyšším výkonem. Pokud přitom 231 koní míří znovu přes osmistupňový automat pouze na zadní kola, je na stovce stejně rychle jako pomalejší sedan. V případě příplatkového systému 4x4 je třeba připočíst ještě dvě desetiny. Na druhou stranu však můžete sáhnout také po doplňkové redukční převodovce Borg Warner.
Ještě než zamíříme do interiéru, který se v Paříži ukázal úplně poprvé, můžeme dodat, že sedan měří 4 973 milimetrů na délku, 1 900 mm na šířku, 1 464 mm na výšku a 2 968 mm v rámci rozvoru. Překvapivě je tak delší než SUV, jenž se pyšní 4 940 mm v případě délky. S 1 960 mm je ovšem také širší a s 1 773 také vyšší. Rozvor 2 933 mm však již má kratší, ač zvládne pohostit sedm cestujících.
Uvnitř je pak dominantou především 10,4palcový displej postavený na výšku, který nám nemalou měrou připomíná centrální obrazovku u nových modelů Volva. Konkrétně pak dvojice S90/V90, která ostatně disponuje také vertikálními lamelami klimatizace. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby Vietnamci kromě BMW nakupovali také u Švédů či u jejich subdodavatele.
Ve srovnání s vozy Volva však VinFast kladl důraz na jednoduchost nejen v případě architektury palubní desky, ale také v případě samotného menu multimediálního systému. Úvodní obrazovka tak kupříkladu počítá pouze se třemi ikonami, skrze které se dostanete dále. Separátní je pak ještě část displeje pro obsluhu klimatizace. Uživatelé přitom mohou užívat displej jako u telefonu.
Sedan i SUV zamíří do prodeje v červnu příštího roku, prozatím však - i kvůli oněm emisním normám - budou k dispozici pouze ve Vietnamu. VinFast se ovšem netají svými expanzivními plány, ostatně do budoucna má dorazit i řada elektrovozů, jimž mohou být normy ukradené. Není tak vlastně překvapením, že nová automobilka by ráda do roku 2025 prodávala 900 tisíc aut ročně.
Aby přitom její působivé renomé bylo zajištěno již od počátku, objevil se v Paříži jako dvorní ambasador značky populární fotbalista David Beckham. Ten uvedl, že „VinFast je vietnamským zázrakem. Je opravdu neuvěřitelné, s jakou rychlostí tyto vozy vznikly. Jsou překrásné. Jsou moderní. Jsou nabité technologiemi. Jsou prémiové. Gratuluji.“ A my se s jistým údivem musíme přidat - s ohledem na místo původu a nulovou historii VinFastu vznikly tyto stroje pozoruhodně rychle a na první pohled nepůsobí vůbec špatně, však posuďte sami...









Vietnamské novinky představil v Paříži David Beckham
Sedan bude k mání se dvěma specifikacemi motoru...
...ovšem pouze s pohonem zadních kol
V případě SUV je možné sáhnout pouze po jednom naladění...
...volit je však možné mezi zadokolkou a čtyřkolkou
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny včera 18:00
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta včera 15:23
- Časový program evropské premiéry v Jerezu včera 10:00
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
Nejnovější články
Pokus Audi odvrátit další pád působí ještě zoufaleji, než se dosud zdálo. První AUDI má vzhled, který budou milovat jen jeho tvůrci
před hodinouDůkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
včeraFrancouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
včeraNová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
včeraVíc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva