Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Venku už jsou všechny F1 pro rok 2017, i Red Bull asi našel skulinu v pravidlech
27.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka „rudého býka“ se od zbytku pole liší sacím otvorem na přídi, který se nejspíše stará o dodatečné chlazení hybridní pohonné jednotky.
Dnešním dnem odstartovaly předsezónní testy Formule 1. Virtuálně se tak přeneseme do Barcelony, kde se už ukázalo všech deset týmů s vozy postavenými dle nových regulí. Zatím jsme se seznámili se sedmi z nich, včetně Mercedesu či Ferrari, jež budou patřit mezi favority letošní sezóny. Na španělském okruhu ale nechyběl ani Red Bull, jeho sesterská stáj Toro Rosso či americký tým Haas, kteří své monoposty ukázaly teprve včera.
Na tuto trojku, a zejména pak na „rudého býka“ se podíváme nejprve, mnohé má totiž spojitost s právě odstartovanými předsezónními testy. Týká se to samozřejmě i Red Bullu, který stejně jako třícípá hvězda a koník z Maranella zkouší nalézt skulinky v letošních pozměněných pravidlech. Tentokráte se ovšem nedočkáme druhého křídla na zádi ve tvaru písmene „T“ místo toho zamíříme na příď monopostu zvaného RB13.
Red Bull na rozdíl od zbytku startovního pole vybavil svůj vůz na nose sacím otvorem. V první chvíli by se mohlo zdát, že jde o specifické provedení řešení zvaného S-duct, který je určen k chlazení kokpitu. Nicméně jeho plocha může dle pravidel mít maximálně 1 500 milimetrů čtverečných a musí dosahovat minimálně šestiny velikosti plochy řezu 50 mm za špičkou nosu.
Řešení Red Bullu se ovšem zdá být větším, než pravidla dovolují. Či spíše jinak - zcela jistě je větší než u ostatních týmů. Jako takové by tedy mohlo navyšovat aerodynamický odpor. Jelikož ale do konstrukce vozu opětovně mluvil Adrian Newey, spekuluje se o dvou možnostech. Buď má souvislost s chlazením, ovšem nikoliv kokpitu, nýbrž hybridního hnacího řešení. Nebo upravuje proudění vzduchu pod vozem a současně zvyšuje přítlak na přídi. Je také současně možné, že dělá oboje.
Dodatečné chlazení kombinace šestiválce a elektromotoru by mělo své opodstatnění, letošní monoposty mnohem více sázejí na aerodynamiku. Z toho důvodu mají užší trup, což je patrné hlavně u Red Bullu. Zejména pak u bočních sacích otvorů (těch, jež najdete pod sponzorskou etiketou Citrix), které jsou velmi kompaktní a navíc ihned výrazně klesají směrem k podlaze. Toto řešení by Red Bullu mohlo pomáhat ve zrychlení, nicméně zároveň vyžaduje dodatečné chlazení pohonné jednotky. A právě o to by se mohl starat otvor na přídi.
Druhou možností je úprava proudění vzduchu pod vozem. Na přídi, kde dochází k „trhání” vzduchových vrstev, vznikají drobné turbulence. Ty se průchodem vzduchu pod autem zvětšují a páchají spoustu škod na aerodynamické účinnosti. Otvor na nosu by mě napomoci maximalizovat laminaritu proudění a tím snížit aerodynamický odpor a zvýšit účinnost ploch upravujících přítlak na zádi.
Jak už ale zaznělo, účel sání může být jeden, druhý, či kombinovaný. Jen u Red Bullu teď ví, kde je pravda. Jistě se to časem dovíme. Stejně jako to, jak na tom bude jeho pohonného ústrojí s odolností. Ta je pro letošek ještě zásadnější než loni, týmy mají na celou sezónu pouze 4 agregáty. Jejich výkon by ale měl zamířit výše (u Mercedesu prý až o 60 koní).
Od Red Bullu se přesuneme k sesterské stáji Toro Rosso, jejíž monopost až na absenci dodatečného zadního křídla připomíná vůz třícípé hvězdy. Technického ředitele stáje Jamese Keye to sice na jedné straně zamrzelo, nicméně na druhé straně je potěšen tím, že Toro Rosso se rozhodlo pro stejná řešení jako dominantní Mercedes. Podobnost nosu, přední části bočnic či předního zavěšení je ale dle něj čistě náhodná.
Posun je však evidentní, jak ostatně již zmínil jezdec týmu Carlos Sainz Jr. po prvních odjetých kolech. „Ve srovnání s loňským rokem je to auto zcela jiné kategorie, má tolik přítlaku,“ uvedl pilot. Toro Rosso by tak dle něj mohlo letos pravidelně bodovat, i když s výhrou v šampionátu se nepočítá. Stoprocentně ale máme očekávat další vývoj monopostu v průběhu šampionátu, který loni nemohl být kvůli motoru tak výrazný.
Ještě méně než od Toro Rosso se letos čeká od Haasu, ačkoliv jeho jezdec Romain Grosjean dokázal již loni bodovat hned v úvodních dvou závodech. Tyto ambice má stáj rovněž letos, kdy se po bok týmové jedničky postaví Kevin Magnussen namísto Estebana Gutiérreze. Oba přitom dostanou zcela nový vůz, který má s předchozím společné pouze jedno - a sice pedály. Vše ostatní ale bylo optimalizováno.
Ve finále pak jen dodáme, že kromě nových monopostů ve Španělsku testuje nový druh paliva společnost Petronas. Ta je partnerem týmu Mercedes, přičemž dle předpokladů má nová směs srazit až tři desetiny sekundy na kolo. To je hodně, v souvislosti s dalšími změnami by tak třícípá hvězda opět mohla letos jet svou vlastní ligu. A to již od Austrálie, neboť pokud nebudou v Barceloně s palivem problémy, nasadí Mercedes směs již od prvního závodu sezóny.















Red Bull představil nový monopost s názvem RB13...
...zatímco sesterská stáj představuje svou novinku jako Toro Rosso STR12
Dále si můžeme prohlédnout Haas VF-17...
...a na bohatší fotogalerii také již dříve odhalený Williams FW40
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Pohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 2 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 4 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 5 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva