Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport
8.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Zvláštně pojmenované a zvláštně vypadající Dendrobium mnoho důvěry nebudí, jeho kredit však zvyšuje účast vývojářů z Williamsu.
Vypadá to, že singapurská společnost Vanda Electrics vsadila všechny svá aktiva do elektrické mobility a rozjela svůj business hned na několika frontách. Ve své nabídce už má miniaturní bateriově poháněný skútr Motochimp, momentálně připravuje produkci maličkého elektrického valníku Ant Truck a své nejvyšší ambice deklaruje skrze svůj první osobní automobil vypadající jako z jiného světa. Anebo alespoň jiného století.
Jmenuje se Dendrobium, což je odkaz na orchidej, kterou má tento stroj připomínat po otevření dveří a střešního panelu, které se odklápí proti směru jízdy, ale to jen na okraj. Mnohem zajímavější je, že Singapurci nespoléhali pouze na vlastní vývojové oddělení, ale oslovili také specializovanou firmu a to rovnou z nejvyšších pater motorsportu.
Konkrétně jednu z poboček britského týmu F1 - Williams Advanced Engineering, která je odpovědná třeba za Jaguar C-X75, Nissan Bladeglider, ale pomáhala také s vývojem Nissanu GT-R Nismo či monopostu Formule E. Jak velký byl její podíl při návrhu a konstrukci Vandy, přesně asi nezjistíme, víme však, že úkolem Williamsu bylo navrhnout kromě jiného pohon.
Původně se mluvilo o elektrickém pohonu s výkonem 1 500 koní a roztáčejícím kola zadní nápravy, tohle ale prozatím není příliš jednoznačné. Ian Cluett z Willamsu říká, že cílová hmotnost inženýrů podílejících se na stavbě je 1 750 kg, což by umožnilo vozu akcelerovat na stovku za přibližně 2,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině. Aby něco takového bylo při uvedené hmotnosti možné, auto těch patnáct set koní nejspíše opravdu potřebovat bude, dostane ale hned čtyři elektromotory, přičemž každý z nich bude roztáčet jedno kolo.
Konečné parametry to ale být nemusí. Výsledek bude do značné míry ovlivněn také průběžným vývojem akumulátorů, takže cílová hmotnost ve chvíli, kdy se automobil dostane do výroby, může být teoreticky o něco nižší. Právě kvůli váze jsou zde také karbon-keramické brzdy doplněné hliníkovými třmeny a ze stejného materiálu jsou též kovaná kola.
Koncept, který je momentálně k vidění, prozatím nemá plně funkční ani interiér, nicméně design libující si v šestiúhelnících vypadá, že je připraven do výroby. Třeba skořepinová sedadla jsou čalouněná kůží skotské firmy Bridge of Weir, zbytek kabiny pak zdobí průhledným lakem stříknutý karbon. Místo klasických zpětných zrcátek auto využívá kamery a tím výčet dostupných detailů asi končí.
Ačkoli se zdá, že projekt vzešel v podstatě z ničeho, realita je zřejmě poněkud jiná. Generální ředitelka singapurské společnosti Larissa Tan říká, že první návrh tohoto vozu byl na stoje již v roce 1996, jeho realizaci však umožnily až v současnosti dostupné technologie a zásadně nižší ceny všech potřebných komponentů.
Navzdory tomu nečekávejte, že by Dendrobium mohlo být levnou záležitostí. Bude se vyrábět v malých počtech, zčásti v Británii, a přestože Larissa Tan cenovku neprozradila, proslýchá se ale, že by neměla být nižší než v přepočtu 30 milionů korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Cílem konstruktérů elektrické Vandy je hmotnost maximálně 1 750 kg a schopnost akcelerace na stovku za 2,7 sekundy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
23.11.2024 - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
23.11.2024 - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
23.11.2024 - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
23.11.2024 - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
23.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch