Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V 9 z 10 továren VW se začalo stávkovat, zrovna ta desátá je ale nejžhavějším kandidátem na zavření
3.12.2024 | Petr Miler
Odbory mají pocit, že si pomohou kolektivním odporem, ve zkratce řečeno solidaritou, což může být funkční strategie. Ale asi ne v momentě, kdy se fabrika, která je nejvíc na odstřel, ani nemůže zúčastnit současných stávek. To pozici automobilky značně zjednodušuje.
Asi nemusíme připomínat, že koncern Volkswagen po létech bazírování na nesmírně hazardní sázce míří do problémů, jaké dekády nepoznal. Současné vedení firma hovoří o tom, že má rok až dva na odvrácení úpadku, což skutečně není dlouhá doba. I když se tedy dnes někteří méně sečtělí diví, proč VW bije na poplach v momentě, kdy pořád vykazuje zisky, třebaže nižší, realita je taková, že směřování lodi jménem Lidový vůz nabralo kurz Titaniku. A pokud nedojde k dostatečně rychlé změně směru, může být pozdě se o cokoli snažit.
Proto vedení firmy požaduje drastické škrty i na straně výdajů spojených se zaměstnanci, na kterých zatím neoblomně trvá. Odbory z toho pochopitelně nejsou šťastné, neboť původně požadovaly dokonce zvyšování platů. To už dnes pustily z hlavy a jsou ochotné přistoupit k úsporným opatřením, ale zdaleka ne takovým, jaká zamýšlí management společnosti. Vše tedy směřuje ke sporu, jehož první zřetelné dějství mělo začít včera. A také začalo.
Jak informují odborová organizace IG Metall a agentura Reuters, včera v 9:30 ráno byla zahájena první stávka v továrně ve Cvikově, od 10:00 hod následovala továrna ve Wolfsburgu a další se postupně přidávaly. Během dnes tak stávky zasáhly i fabriky v Hannoveru, Emdenu, Kassel-Baunatalu, Braunschweigu, Salzgitteru, Saské Kamenici (Chemnitz) a Drážďanech. Odbory je označují za výstražné stávky, přesto trvaly dvé hodiny každá i během každé následující směny. Podle odborů tak už teď nebyly vyrobeny v jednotlivých továrnách stovky aut, které by jinak vznikly.
Pokud jste mezi stávkujícími místy nenašli Osnabrück, je to tím, že tam se žádné varovné stávky nekonají a konat nebudou. Tamní závod je jedinou německou lokalitou VW, na kterou se nevztahuje kolektivní dohoda, o kterou se nyní odbory s vedením přou. A je pikantní, že zrovna ta to má nejspíš spočítané ze všech nejzřetelněji, jak jsme probírali už v říjnu po diskuzi s jedním z tamních zaměstnanců. Lidé se tam logicky obávají o svou budoucnost, stávkovat ale nemohou a ani stávky v jiných fabrikách jim nemusí pomoci.
VW k věci říká, že stávky zatím toleruje i nad rámec svých zákonných povinností, zatímco diskuse pokračují v pozadí. Nechce tedy dráždit příliš agresivními kroky, což je zřejmě rozumné, neboť vyjednávání nesměřují k dohodě. Šéfka odborů přímo ve VW Daniela Cavalo k věci říká, že čtvrté kolo vyjednávání naplánované na pondělí 9. prosince povede buď k tomu, že obě strany najdou společnou řeč, nebo k další eskalaci. Optimistická ale není: „Signály, které nedávno vyslalo vedení, bohužel nejsou povzbudivé,” řekla.
Další vývoj nečekejme dřív než příští týden, do té doby budou podle všeho výstražné stávky pokračovat. Jakou strategii zvolí obě strany dále, ukáže čas, z pohledu VW bychom ale sázeli na jakousi salámovou metodu. O konci výroby v Osnabrücku může rozhodnout prakticky „bezbolestně” ihned, v případě ostatních témat může přistoupit na jisté krátkodobé kompromisy. A v ořezávání nákladů pokračovat příští rok. Jsou to ale v tuto chvíli jen domněnky, víc ukážou až konkrétní jednání.
Továrna VW v Osnabrücku má bohatou historii zejména v případě výroby otevřených vozů. Právě ta to má nejspíš spočítané. A zrovna v ní se aktuálně ani nestávkuje. Foto: Volkswagen
Zdroje: IG Metall, Volkswagen, Reuters
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva