Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i VW kapituloval, vezme 1,5 bilionu Kč určených na vývoj elektromobilů a investuje je do nových spalovacích motorů
8.6.2024 | Petr Miler
A není to žádná spekulace ani „zaručeně pravdivá” informace ze zákulisí, tento krok potvrdil sám finanční šéf skupiny VW. Říká, že víc už na spalovací motory nedá ani haléř. Ale neřekl by náhodou to samé před pár roky o dosud plánované nule?
Když učiníte nějaké špatné rozhodnutí - a vsadit vše na elektromobily bylo od VW od začátku zřetelně špatným rozhodnutím -, máte v zásadě jen dvě možnosti, jak na to s odstupem času reagovat. Buď budete na svém původním postoji trvat za cenu všech jeho negativních dopadů, klidně až do sebezničení, nebo jej včas změníte. Už prostý pud sebezáchovy přiměje naprostou většinu lidí i firem učinit to druhé.
Proto už roky s některými experty po boku tvrdíme, že nepřijde žádný zákaz spalovacích motorů a nepřijde ani žádný stoprocentní přechod na elektrickou mobilitu ze strany jakékoli významné automobilky během pár jednotek let. Jednoduše to není technicky a ekonomicky uskutečnitelné, a tak se to prostě nestane - buď tyto záměry změní ti, kteří jsou jejich původními autory, nebo je změní lidé, kteří je pod tíhou okolností nahradí.
V poslední době jsme tak byli svědky řady významných veletočů automobilek od Fordu přes Mercedes-Benz až po Stellantis. Nyní tu ale máme možná ten nejvýznamnější vůbec. Své ambiciózní plány zřetelně přehodnotil i elektromobilitou nejvíc posedlý Volkswagen.
Ačkoli VW i letos elektromobily prodává v sotva významných číslech, jejich odbyt je klesající a v Česku v letošním roce SDA zůstává pouze 2,2procentní, už pro rok 2030 koncern plánoval 80procentní zastoupení těchto aut v prodejích nových vozů v Evropě. Jak by se to mohlo stát? V roce 2033 pak měl prodávat jen tyto vozy a právě s tím cílem dal světu vědět, že do vývoje elektrických modelů bude v následujících letech investovat až bláznivých 180 miliard Eur (asi 4,45 bilionu Kč). Nic z toho už dnes zjevně neplatí. A nenechte se mýlit, tohle nejsou plány z roku 2010, které by se během 14 let změnily, jde o avíza z let 2022 a 2023, tedy velmi čerstvá rozhodnutí. Jaký stratég mohl něco takového loni či předloni rozumně předpokládat, na základě čeho?
Odpověď se asi nikdy nedozvíme, současnou realitu ale známe. Jak informují kolegové z Auto News, sám finanční šéf koncernu VW Arno Arlitz oznámil, že ze zmíněných 180 miliard eur vyčleněných na vývoj elektromobilů nové generace vezme německý koncern jednu třetinu a investuje ji do nových spalovacích motorů. Firma tak vezme skoro 1,5 bilionu Kč, to je 1 500 miliard, 1,5 milionu milionů, obrovské peníze, s cílem „udržet naše spalovací vozy konkurenceschopné”.
Pochopitelně, Arlitz neopomněl dodat pár tradičních formulek o tom, že na budoucnosti to vlastně nic nemění, jen se odkládá, změna termínu, znáte to. Na akci pořádané agenturou Reuters v Mnichově tedy řekl, že „budoucnost je elektrická, ale minulost neskončila”. Jak patetické. K tomu ještě hloupěji dodal, že „je to třetina a třetina to zůstane”, jako by se snad nepoučil z toho, že dosavadní plán selhal a stejně tak může selhat i jakýkoli nový. Budoucnost se prostě plánovat nedá, ostatně už aktuální krok je hodnocen jako „výrazný odklon od předchozího plánu prodávat v Evropě od roku 2033 pouze elektromobily”.
Popsané rozhodnutí přichází poté, co zejména šéf samotného VW coby značky kydal na spalovací motory špínu, kdy to jen šlo. Ostatně Thomas Schäfer se jako zaslepený dogmatik projevoval už v pozici šéfa Škody, kterým byl před svým aktuálním angažmá. Proč VW dál není svaté, co si jeho zákazníci přejí, nás míjí. A i když lze aktuální krok považovat za jisté zadostiučinění po letech snášení opravdu tvrdé „drezury” ze strany VW za pochybnosti o jeho dnes už dřívějších záměrech, pořád to nelze hodnotit jako prozření - VW tohle dělá, protože nevyhnutelně musí, ne proto, že chce. A to pořád není rozumná obchodní strategie.
Spalovací auta jako VW Golf dnes elektromobily značky prodejně drtí nebývalými poměry. I proto Němci výrazně přehodnotili své další investice a plány, pořád tak ale činí neradi s vidinou stejného nesmyslu v dáli. Foto: Volkswagen
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch