Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i VW kapituloval, vezme 1,5 bilionu Kč určených na vývoj elektromobilů a investuje je do nových spalovacích motorů
8.6.2024 | Petr Miler
A není to žádná spekulace ani „zaručeně pravdivá” informace ze zákulisí, tento krok potvrdil sám finanční šéf skupiny VW. Říká, že víc už na spalovací motory nedá ani haléř. Ale neřekl by náhodou to samé před pár roky o dosud plánované nule?
Když učiníte nějaké špatné rozhodnutí - a vsadit vše na elektromobily bylo od VW od začátku zřetelně špatným rozhodnutím -, máte v zásadě jen dvě možnosti, jak na to s odstupem času reagovat. Buď budete na svém původním postoji trvat za cenu všech jeho negativních dopadů, klidně až do sebezničení, nebo jej včas změníte. Už prostý pud sebezáchovy přiměje naprostou většinu lidí i firem učinit to druhé.
Proto už roky s některými experty po boku tvrdíme, že nepřijde žádný zákaz spalovacích motorů a nepřijde ani žádný stoprocentní přechod na elektrickou mobilitu ze strany jakékoli významné automobilky během pár jednotek let. Jednoduše to není technicky a ekonomicky uskutečnitelné, a tak se to prostě nestane - buď tyto záměry změní ti, kteří jsou jejich původními autory, nebo je změní lidé, kteří je pod tíhou okolností nahradí.
V poslední době jsme tak byli svědky řady významných veletočů automobilek od Fordu přes Mercedes-Benz až po Stellantis. Nyní tu ale máme možná ten nejvýznamnější vůbec. Své ambiciózní plány zřetelně přehodnotil i elektromobilitou nejvíc posedlý Volkswagen.
Ačkoli VW i letos elektromobily prodává v sotva významných číslech, jejich odbyt je klesající a v Česku v letošním roce SDA zůstává pouze 2,2procentní, už pro rok 2030 koncern plánoval 80procentní zastoupení těchto aut v prodejích nových vozů v Evropě. Jak by se to mohlo stát? V roce 2033 pak měl prodávat jen tyto vozy a právě s tím cílem dal světu vědět, že do vývoje elektrických modelů bude v následujících letech investovat až bláznivých 180 miliard Eur (asi 4,45 bilionu Kč). Nic z toho už dnes zjevně neplatí. A nenechte se mýlit, tohle nejsou plány z roku 2010, které by se během 14 let změnily, jde o avíza z let 2022 a 2023, tedy velmi čerstvá rozhodnutí. Jaký stratég mohl něco takového loni či předloni rozumně předpokládat, na základě čeho?
Odpověď se asi nikdy nedozvíme, současnou realitu ale známe. Jak informují kolegové z Auto News, sám finanční šéf koncernu VW Arno Arlitz oznámil, že ze zmíněných 180 miliard eur vyčleněných na vývoj elektromobilů nové generace vezme německý koncern jednu třetinu a investuje ji do nových spalovacích motorů. Firma tak vezme skoro 1,5 bilionu Kč, to je 1 500 miliard, 1,5 milionu milionů, obrovské peníze, s cílem „udržet naše spalovací vozy konkurenceschopné”.
Pochopitelně, Arlitz neopomněl dodat pár tradičních formulek o tom, že na budoucnosti to vlastně nic nemění, jen se odkládá, změna termínu, znáte to. Na akci pořádané agenturou Reuters v Mnichově tedy řekl, že „budoucnost je elektrická, ale minulost neskončila”. Jak patetické. K tomu ještě hloupěji dodal, že „je to třetina a třetina to zůstane”, jako by se snad nepoučil z toho, že dosavadní plán selhal a stejně tak může selhat i jakýkoli nový. Budoucnost se prostě plánovat nedá, ostatně už aktuální krok je hodnocen jako „výrazný odklon od předchozího plánu prodávat v Evropě od roku 2033 pouze elektromobily”.
Popsané rozhodnutí přichází poté, co zejména šéf samotného VW coby značky kydal na spalovací motory špínu, kdy to jen šlo. Ostatně Thomas Schäfer se jako zaslepený dogmatik projevoval už v pozici šéfa Škody, kterým byl před svým aktuálním angažmá. Proč VW dál není svaté, co si jeho zákazníci přejí, nás míjí. A i když lze aktuální krok považovat za jisté zadostiučinění po letech snášení opravdu tvrdé „drezury” ze strany VW za pochybnosti o jeho dnes už dřívějších záměrech, pořád to nelze hodnotit jako prozření - VW tohle dělá, protože nevyhnutelně musí, ne proto, že chce. A to pořád není rozumná obchodní strategie.
Spalovací auta jako VW Golf dnes elektromobily značky prodejně drtí nebývalými poměry. I proto Němci výrazně přehodnotili své další investice a plány, pořád tak ale činí neradi s vidinou stejného nesmyslu v dáli. Foto: Volkswagen
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus