Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Upsizing je skutečností, stihl i Toyotu. Yaris 2017 dostane nový motor 1,5
24.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nová pohonná jednotka střídá dosavadní 1,33litrový agregát. Oproti němu nabízí lepší jízdní dynamiku i spotřebu, vyrábět se bude v Polsku.
Před necelými dvěma týdny jsme byli poměrně zaskočeni krátkou tiskovou zprávou Toyoty. Japonská automobilka totiž oznámila, že na březnovou Ženevu přiveze Yaris naladěný na více než 210 koní. Tato varianta má přitom sloužit jako spojnice mezi silniční nabídkou a speciálem pro WRC, který si o uplynulém víkendu odbyl svou premiéru na Rally Monte Carlo. Návrat Toyoty se přitom nadmíru vydařil, neboť Jari-Matti Latvala dojel na druhém místě.
My ovšem dnes nebudeme hovořit o speciálu pro WRC ani o světové rallye samotné. Místo toho si posvítíme na silniční Yaris, který se nedávno dočkal překvapivě již druhého faceliftu. Modernizace ale byla zatím odhalena pouze na japonském trhu, kde je vůz možné objednat pouze s převodovku CVT. Zákazníci si ovšem budou moci vybrat mezi pohonem předních či všech čtyř kol, k dispozici pak mají i tři agregáty včetně hybridního.
Evropská nabídka takto vypadat rozhodně nebude, Toyota však zatím detaily drží pod pokličkou. Tu nově trochu přizvedla, neboť oznámila, že vylepšený Yaris dostane pod kapotu zcela nový atmosférický 1,5litrový čtyřválec. Tato pohonná jednotka přitom v nabídce nahradí stávající 1,33litrový agregát a máme zde tedy další projev toho, o čem automobilky už minulý rok hovořily stále otevřeněji - další zmenšování pohonných jednotek známé jako downsizing nelze v masivní míře očekávat, leckdy přijde ke slovu i opak, jakýsi upsizing. Neznamená to však konec snah o nižší spotřebu paliva, naopak - ta tu má zamířit dolů až o 12 procent při kombinaci s převodovkou CVT v případě tabulkových hodnot, reálný apetit má být ještě nižší.
Zároveň nový motor počítá s lepší jízdní dynamikou, neboť 112 koní a 136 Nm rozpohybuje Yaris z klidu na stovku za rovných 11 sekund, tedy o osm desetin rychleji než v případě 1,33litrového agregátu. V případě pružného zrychlení z 80 na 120 km/h pak můžeme počítat s ještě lepším zlepšením, nově je totiž možné počítat se 17,6 sekundami namísto 18,8 s.
Zda je těchto hodnot dosahováno se zmiňovaným CVT či manuální převodovkou, to momentálně není jisté. Více si ovšem můžeme říci o samotném agregátu, který dostal do vínku poměrně vysoký kompresní poměr 13,5:1. Dále se počítá s adopcí nového systému variabilního časování sacích ventilů a vodou chlazeným výfukovým potrubím, které se u Toyoty objevuje poprvé.
Oba systémy přitom umožňují motoru přepnutí z Ottova cyklu na Atkinsonův a zase naopak, a to během zlomku sekundy. Vše přitom napomáhá nejen lepší dynamice, ale zároveň také redukci spotřeby a emisí. Pohonná jednotka proto již nyní vyhovuje normám Euro 6c a RDE, přičemž díky 38,5procentní termální účinnosti patří mezi nejlepší na trhu.
Více se o novém motoru dozvíme blíže k předpokládanému ženevskému debutu, kde se zcela jistě neukáže pouze vrcholná verze Toyoty Yaris s oním více než dvousetkoňovým stádem, ale také standardní provedení. Aktuálně tak jen dodáme, že nový motor bude automobilka vyrábět v Polsku. Je tedy jasné, proč jej materiály o faceliftu japonské verze nezmiňovaly.
Toyota Yaris může překvapivě počítat s upsizingem, tedy novým 1,5litrovým motorem
Mimo to značka chystá v rámci druhého faceliftu i vrcholné provedení hatchbacku s více než 210 koňmi
Modernizace japonské verze již spatřila světlo světa, v jejím případě se však i nadále počítá s 1,33litrovým motorem. Toto provedení se přitom ukázalo i na novém videu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 10 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 6 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 8 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 9 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva