Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tyto vychytávky staví nové Audi A8 před konkurenci: i Tesla se má co učit
9.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová A8 chce být technologickým lídrem své třídy. A i když v některých ohledech není až tak mimořádná, v jiných skutečně nabízí to, co nikdo jiný.
Nové Audi A8 jsme si mohli představit do posledního šroubku již před třemi měsíci. Od té doby jsme jej viděli naživo, srovnali jsme si jej s předchozí generací, přiblížili jsme vám jeho audiosystém a detailně se věnovali hlavně jeho semi-autonomnímu řízení.
To na nás až takový dojem neudělalo, bylo by ale naivní se domnívat, že jen kvůli tomu vůz nenabízí až tak převratné technologie, které sliboval. V repertoáru má hned několik výjimečných prvků, které v konkurenčních autech nenajdete vůbec, nebo v tak mimořádné podobě, jako v A8. Pojďme se nyní podívat na 8 takových.
1. Aktivní podvozek
Audi již od počátku naznačovalo, že nová A8 nabídne komfortní podvozek, jaký znají leda majitelé Mercedesu třídy S. Nyní se ale zdá, že nabízí i více než to. Limuzína čtyř kruhů dostala v každém rohu elektrický regulátor, který operuje nezávisle na těch ostatních a zvyšuje či snižuje podvozek v reakci na výstup čelní kamery. Ta skenuje povrch silnice a snímá 18 záběrů za sekundu. Dírám či shrnutému asfaltu pak dokáže přizpůsobit nastavení a tím navyšuje komfort v kabině. Mimo to se podvozek automaticky zvedne o cca 4 cm ve chvíli, kdy otevřete dveře, aby usnadnil nastupování. Deset sekund po zavření pak automaticky sjede do původní polohy. Podívejte se sami níže, co tohle řešení dovede. Připomíná nám to nejlepší kdy stvořené odpružení kol, které nikdy nepoznalo sériovou výrobu...
2. 48voltový elektrický okruh
Nová A8 je druhým Audi s stále jedním z prvních produkčních aut vůbec, které používá 48voltový elektrický okruh. Na rozdíl od SUV SQ7, kde šlo hlavně o zlepšení výkonů, se zde technologie zaměřuje na pohon výše zmíněných regulátorů, stejně jako na napájení startéru/generátoru. Energie pro tento systém je uskladněna v lithium-iontové baterii v zavazadelníku vozu, pod přední kapotou ale najdeme i 12voltový klasický akumulátor. Většina palubní elektroniky od světel a senzorů přes ovládání oken až po displeje používá stále stále klasičtější řešení, auto má tedy okruhy dva.

3. Přirozené rozpoznávání ručně psaného textu
Nové Audi A8 je vybaveno hned několika displeji, přičemž ten spodní na středové konzoli je primárně určen jako rozhraní pro ovládání klimatizace. Nicméně přepnout jej můžete i do režimu, který zvládá detekovat ručně napsaná písmena a číslice přesně tak, jak je píšete vy sami, není nutné se přizpůsobovat jakýmkoli vzorům. V rámci navigace tak můžete snadno vypsat chtěnou adresu na obrazovku a systém zařídí zbytek.
4. Plně elektronické otevírání dveří
Dveře jsou jedním z těch částí auta, které elektronizaci odolávají i v autech, kde je mechanicky řešené máloco. Ne tak u A8. U ní nenajdeme jen více či méně obvyklé elektronické ovládání otevírání dveří zvnější či zevnitř, ale kompletně elektronické řeśení, které pomůže s nastupováním a vystupováním. Stačí jen dotek, a dveře se rázem otevřou či zavřou. Obávat se navíc nemusíte ani zamezení přístupu do vozu ve chvíli, kdy by se náhodou vybila baterie - pro tyto případy jsou totiž ve dveřích u řidiče a na víku zavazadelníku ukryty klasické mechanické klíčové dírky.
5. Asistent bezpečného vystupování
Při poměrně snadném vystupování by mohlo dojít k nehodám s ostatními účastníky provozu, kteří kolem limuzíny projíždějí (Tesla o tom ví své). Proto Audi ony elektrické kliky propojilo s detekcí aut a objektů ve slepém úhlu - pokud se totiž cokoliv k novému Audi A8 přiblíží, budete o tom vědět i díky tomu, že ony kliky začnou svítit červeně. Navíc i když je aktivujete, systém počká 0,8 sekundy, než dveře skutečně otevře. Značka totiž počítá s tím, že daný čas by měl stačit i cyklistům na bezpečné projetí.
6. Dynamické řízení všech kol
Řízení zadních kol obecně není novinkou, Audi ovšem systém pozdvihlo na novou úroveň. Pro začátek lze zmínit třeba jen tolik, že zadní kola se mohou natočit v kontrastu vůči těm předním až o 5 stupňů - jde tedy o daleko větší úhel, než jaký nabízí konkurence. Navíc je systém propojen s adaptivním řízením, což usnadňuje manévrovatelnost za všech okolností. Čísla ostatně hovoří za vše, kupříkladu rádius při otáčení je zmenšen o takřka metr ve srovnání s dosluhující generací Audi A8. Třešinkou na dortu je pak fakt, že po zaparkování se zadní kola automaticky stočí do přímé pozice - důvodem je to, že mnozí by si mohli myslet, že váš vůz je rozbitý a mohli by vás upozorňovat na problém, který neexistuje.
7. Pokročilý 3D kamerový systém
Ani v tomto případě se nebavíme o ryzí novince jako takové. Nicméně také u sady kamer monitorujících okolí celého vozu provedla značka pár evolučních zásahů. V prvé řadě je to ono třídimenzionální zpracování, jež umožní lepší práci s náhledem na samotný vůz - v podstatě se dá výstup přirovnat k záznamu, který byl pořízen dronem a vykresluje plasticky i okolí vozu, ačkoliv přitom vše mají na svědomí jen čtyři malé kamery.
Pokud se navíc rozjedete s aktivovaným systémem, můžete sledovat i úhel natočení předních kol. A co více, pokud se kupříkladu přiblížíte k obrubníku, dočkáte se varování před zničením ráfků. Při couvání pak systém začne automaticky brzdit, pokud by hrozil náraz.
8. LEDkové a laserové světlomety
Jsme ve finále a opět do značné míry „jen“ u evoluční novinky. Nicméně také tentokrát Audi posunulo technologii na novou úroveň. Čelní světlomety lze osadit na každé straně 138 nezávislými diodami. Není tedy problém s nasvícením zatáček, přičemž systém navíc nesleduje pouze natočení volantu, ale i data z navigace - mnohá místa jsou tak nasvícena ještě předtím, než vůbec začnete oblouk. Nedochází přitom k oslnění protijedoucích či vpředu jedoucích řidičů.
Ještě o kus dále pak zachází laserové světlomety, které zvládají osvětlit až dvojnásobně dlouhou vzdálenost vůči běžným světlům. Tuto finesu ovšem mohou využít jen řidiči mimo Spojené státy, kde je systém kvůli zákonným omezením limitován - svítit tedy může jen na „normální“ vzdálenost, jeho jedinou výhodou je tedy v dané chvíli pouze vyšší jas. To nás v Evropě ale zase tak trápit nemusí...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321