Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů

Divili jste se, proč bylo Porsche 911 R vyrobeno jen v 991 exemplářích? Pak záměry Toyoty s Yarisem GRMN nepochopíte už vůbec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů

20.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Divili jste se, proč bylo Porsche 911 R vyrobeno jen v 991 exemplářích? Pak záměry Toyoty s Yarisem GRMN nepochopíte už vůbec.

Na počátku letošního roku nás Toyota překvapila zmínkou o nové ostré verzi modelu Yaris. K jejímu odhalení došlo na ženevském autosalonu, kde značka oznámila, že novinka dostane přídomek GRMN. Evropanům možná jeho vyslovení trochu zamotá jazyk, stejně jako plný název tovární sportovní divize, jenž za vozem stojí - ona čtyři písmena totiž odkazují na Gazoo Racing Master of Nürburgring.

Skrze tuto divizi se Toyota snaží více přiblížit své silniční portfolio vozům, se kterými závodí na mezinárodních kolbištích. Přiostřený Yaris má samozřejmě svůj předobraz ve WRC, vůči rallyovému speciálu ovšem došlo k řadě změn. Pohon na místo 1,6litrového turba zajišťuje jedna-osma s kompresorem. Ta navíc zásobuje pouze přední kola, místo aby si vzala na starost obě dvě nápravy.

GRMN se podívalo prakticky na všechny aspekty vozu. Máme tu tedy specifický bodykit, který dává každému najevo, že pod kapotou se skrývá větší potenciál. Konkrétní výkon zatím zveřejněn nebyl, Toyota i nadále mluví o zhruba 210 koních, což je v této třídě opravdu pořádná porce. S ohledem na neznámý definitivní výkon pak logicky není známa ani jízdní dynamika, nicméně Japonci naznačili možné zrychlení na stovku pod 6 sekund.

Aby ovšem Yaris GRMN zvládl konkurovat nejlepším evropským juniorským hot hatchům, bude muset předvést o trochu více než jen jízdu v přímém směru. Někteří zahraniční novináři se mohli svézt s prototypem a hlásí první zkušenosti. Ty ale nejsou úplně pozitivní, byť samozřejmě novinku také nezatracují - ostatně produkční verze se může ještě změnit.

Negativně jsou hodnoceny pneumatiky Bridgestone, které nenabízí vysokou přilnavost. Ani nad kabinou moc jásotu nezní. Problémy mají hlavně vyšší řidiči, sedadla jsou ukotvena příliš vysoko, volant nenabízí dostatečný rozsah nastavení a pedály jsou usazeny příliš podivně na to, aby snadno umožňovaly řazení s meziplyny při brzdění.

Na druhé straně se japonská novinka může pochlubit působivým podvozkem. V nižších rychlostech sice vůz i s ohledem na 17palcová kola s nízkoprofilovým obutím působí tvrdě, nicméně poté začnou zakázkové tlumiče Sachs předvádět svá kouzla a jízdu vyhladí i na hrubším povrchu. To by mohla být dobrá zpráva zejména pro nadšené české řidiče.

To vše ale stejně můžete pustit z hlavy jako málo podstatné. Drasticky omezená dostupnost znamená že tohle auto si u nás koupí nanejvýš pár lidí. Yaris GRMN má do Evropy dorazit pouze ve 400 exemplářích, přičemž devadesát až sto z nich skončí na britském trhu. Na ostatní země tak zbývá nějakých 300 kusů, což vážně není mnoho.

Při tak omezené produkci nepřekvapí dost vysoká cena (ve Velké Británii to bude 26 295 GBP, tedy asi 776 500 Kč, což je prostě příliš. Jakkoliv totiž ostrý Yaris může působit výjimečně, ve srovnání s dosavadním Volkswagenem Polo GTI je enormně drahý. Němec se 192 koňmi, s nimiž stovku zdolá za 6,7 sekundy, v pětidveřové karoserii vychází (respektive vycházel, nyní se již čeká na novou generaci) na 464 900 Kč. Za 504 900 Kč pak byl k mání s DSG místo manuálu.

Šestistupňovou ručně řazenou převodovku má pak sice Toyota taky, přičemž do placu může přidat ještě samosvorný diferenciál Torsen, to ale extra finance oproti Volkswagenu vyváží jen stěží. Proč se Toyota rozhodla jít zrovna touto cestou tak úplně nechápeme - větší produkce by jistě znamenala nižší cenu za kus a více úsměvů na tvářích, které 210koňová kapesní raketa i přes své nedokonalosti umí vykouzlit. Takto zůstane vyhrazena pár dobře situovaným nadšencům, které bude už svou omezenou dostupností nutit k tomu, aby byla více „sbírána” než „ježděna”. A to je prostě škoda...


Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 1 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 01Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 2 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 02Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 3 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 03Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 4 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 04Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 5 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 05Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 6 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 06Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 7 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 07Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 8 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 08Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 9 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 09Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 10 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 10Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 11 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 11Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 12 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 12Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 13 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 13Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 14 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 14Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 15 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 15Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 16 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 16Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 17 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 17Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 18 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 18Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 19 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 19Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 20 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 20Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 21 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 21Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 22 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 22Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 23 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 23Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 24 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 24Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 25 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 25Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 26 - Toyota Yaris GRMN 2017 prototyp 26
Prototyp Toyoty Yaris GRMN bez grafických polepů nevypadá tak extrémně...

Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 27 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 01Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 28 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 02Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 29 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 03Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 30 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 04Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 31 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 05Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 32 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 06Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 33 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 07
...jako vůz, s nímž se Toyota pochlubila v Ženevě...

Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 34 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 08Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 35 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 09Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 36 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 10Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 37 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 11Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 38 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 12Toyota zabila šanci uspět se svým silným hot hatchem, z nepochopitelných důvodů - 39 - Toyota Yaris GRMN 2017 nova sada 13
...či na oficiálních fotkách

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.