Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota TNGA: nová platforma sníží náklady i spotřebu, zvýší bezpečnost
27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Také Japonci nasedli na vlak modularity, který zredukuje nadměrný počet architektur a pohonných jednotek. První vlaštovka má dorazit ještě letos.
Současnému automobilovému světu vládnou modulární architektury. Má je Volkswagen Group, aliance Renault-Nissan, PSA, Honda, Mercedes i BMW. Je ovšem poněkud s podivem, že obdobnou platformu nemá ve svém portfoliu Toyota, tedy i nadále největší výrobce nových aut na světě. To se ovšem aktuálně mění, neboť japonská značka odhalila novou modulární architekturu TNGA (Toyota New Global Architecture).
Automobilka ji popisuje jako mnohem lehčí a kompaktnější, přičemž umožnit má zástavbu pohonu předních i zadních kol. Součástí nové platformy jsou navíc efektivnější pohonné jednotky, s nimiž je spojena nižší spotřeba. Kromě toho Toyota slibuje lepší ovladatelnost, která bude dána uložením agregátů na nejnižší možnou úroveň. Díky tomu platforma TNGA nabídne nižší těžiště než kterýkoliv mainstreamový konkurent.
Pro Toyotu se zároveň jedná o výraznou redukci nákladů, neboť na nové architektuře bude do roku 2020 stát rovná polovina celé produkce značky. Momentálně přitom automobilka používá na 100 platforem, což je samozřejmě spojeno s nemalou komplexností. Tím však výhody nekončí, dále lze počítat s tuhostí navýšenou o 30 až 65 procent. Vylepšeny tak budou i bezpečnostní standardy.
Co se oné nižší spotřeby týče, ta je spojena hlavně s účinnějšími automaty a převodovkami CVT, pročež máme čekat redukci paliva nižší o 25 procent. Kromě běžných modelů ovšem platforma má podepírat také hybridní vozy, které díky modulárním komponentům budou úspornější o 15 procent. V případě motorů máme naopak očekávat zhruba patnáctiprocentní navýšení výkonů.
Toyota navíc počítá s tím, že modularita jí umožní snížit kromě jednotlivých platforem také počet agregátů, který momentálně odhaduje na 800 různých pohonných jednotek. Toto přemnožení přitom bylo dosud dáno strategií, na jejímž základě si vedoucí jednotlivých projektů mohli nechat uzpůsobit při vývoji nového modelu vše, od architektury až po motory. S tím je ovšem nyní konec.
Místo toho se nyní bude operovat s platformou TNGA jakožto středobodem a více se zainvestuje do designu, který má odpovídat vkusu lokální klientely. Z toho důvodu ostatně jedinými sdílenými viditelnými prvky budou zvenčí zrcátka dveří a loga Toyoty, zatímco uvnitř bude možné najít shodné volanty, dotykové displeje, voliče převodovek a sadu pedálů.
Veškeré další modulární komponenty ale již budou ukryté pod povrchem, přičemž řeč je o přední i zadní deformační struktuře či podlaze. Do daného ranku spadá také zavěšení, pohonné ústrojí, usazení chladiče, vyhřívání a klimatizace nebo systém řízení. Shodné budou i rámy sedadel, i když ty bude možné specifikovat v pěti velikostech, aby byla pokryta veškerá škála od mini až po MPV.
První vlaštovkou, která z dané architektury TNGA vzejde, má být model střední velikosti s pohonem předních kol, který se objeví v závěru letošního roku. Bližší informace o konkrétním voze ovšem aktuálně nejsou známy, i když neoficiálně se hovoří o hatchbacku velikosti Toyoty Auris, který by měl dostat také nezávislé zadní zavěšení.
Na další informace si budeme muset počkat, nyní jen dodáme, že Toyota přechodem na modulární architekturu sníží investice do každého nového modelu o 40 procent oproti jejich předchůdcům z roku 2008. Rovné tři čtvrtiny z těchto úspor však budou investovány do nových technologií, mezi ně patří třeba autonomní řízení. Dále máme čekat lepší palubní desky, dotykové displeje či plasty.
Budoucnost tedy má japonská automobilka jasně nalajnovanou, pročež nezbývá než počkat na onu první vlaštovku a pořádně ji protáhnout redakčním testem. Teprve poté budeme moci potvrdit či vyvrátit, že se Toyota vrátila ke stavbě skutečně kvalitních vozů, které přežijí vše.
Nová modulární architektura TNGA má do roku 2020 podepírat polovinu produkce Toyoty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 52 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 51 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch