Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu

Toyota to s produkcí elektromobilů myslí smrtelně vážně. Do křížku s Nissanem Leaf se ale zatím nepouští. Pozvolna to začne opět zkoušet s SUV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu

8.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toyota to s produkcí elektromobilů myslí smrtelně vážně. Do křížku s Nissanem Leaf se ale zatím nepouští. Pozvolna to začne opět zkoušet s SUV.

Toyota zužitkovala partnerství s americkou společností Tesla Motors. Na sympóziu elektromobilů v Los Angeles představila bateriemi poháněný crossover RAV4, který byl v podobě konceptu odhalen před necelými dvěma roky na autosalonu LA Auto Show. Pokud vás to zajímá, tohle není první počin Toyoty směřující k uvedení modelu RAV4 s elektromotorem na americký trh. Stejný typ vozu poháněný bateriemi se ve Spojených státech objevil již v roce 1997 a celkem bylo na leasing odprodáno (povětšinou v Kalifornii) necelých patnáct set vozů.

Na rozdíl od Roadsteru vyvinula Tesla pro Toyotu poněkud jinak orientovanou pohonnou jednotku. RAV4 EV má poháněnou pouze přední nápravu, přičemž kola roztáčí elektromotor o celkovém výkonu 156 koní při 2 800 otáčkách. Podle tvrzení výrobce je celá sada akumulátorů umístěná ve spodní části auta a nijak nezasahuje do původního prostoru pro posádku nebo zavazadla.

Dynamiku elektrické RAV4 ale firma popisuje vcelku podrobně. Toyota upozorňuje na možnost volby pro řidiče za dvou dostupných módů nastavení - Sport a Normal. Nastavením prvního dokáže vůz akcelerovat na 60 mil/h (96 km/h) za rovných sedm vteřin a jezdí maximální rychlostí 160 km/h. Přepnutím do druhého se čas potřebný ke zrychlení na stejné tempo prodlouží na 8,6 vteřiny a maximálka je omezena na 137 km/h.

Kapacitu baterií Toyota neuvádí, patrně ale nebude z těch rekordně vysokých. Oficiální dojezd činí 160 km, takže tady máme stejný akční rádius jako v případě Nissanu Leaf, který v reálném provozu nemůže na taková čísla pomýšlet ani při normálním stylu jízdy a ideálních klimatických podmínkách. Bude snad Toyota RAV4 EV výjimkou? Těžko tomu uvěřit. Pomáhala ji stavět Tesla a tam pracují jiní pohádkáři. Každopádně když už nic jiného, Toyota vám dá na akumulátory záruku osm let nebo 160 tisíc kilometrů.

Už z fotek je zřejmé, že konstruktéři neskončili se svou prací po výměně motorů. Toyota na voze provedla několik změn, které měly snížit aerodynamický odpor. V zájmu čistšího prořezávání vzduchu byl upraven přední nárazník i s maskou chladiče, tvar vnějších zpětných zrcátek a zakrytována byla větší část podlahy. Výsledkem je Cd o hodnotě 0,30, což je na SUV relativně slušné číslo.

Součástí výbavy se staly také LED pro denní svícení a několik emblémů upozorňujících na neobvyklou verzi. Uvnitř je taky poznat, že nesedíte v běžné Toyotě RAV4. Verze EV dostala čalounění s příznačným názvem „Neutron“, osmipalcový dotykový displej a samozřejmě palubní přístroje odpovídající jinému motoru pod přední kapotou.

Abyste si náhodou nemysleli, že Toyota plánuje z tohoto modelu udělat masovou záležitost, asi byste měli vědět, že půjde spíše o vzácnost. Japonci plánují vyrobit během tří let v továrně Tesly v Palo Alto v Kalifornii pouze 2 600 kusů. Odtud budou vozy exportovány na finální kompletaci do kanadské fabriky Toyoty.

A proč ta skromná čísla? Samozřejmě jde opět o cenu. Nejlevnější Toyotu RAV4 osazenou 2,5litrovým čtyřválcem o výkonu 181 koní si dnes ve Spojených státech pořídíte za 22 650 dolarů (cirka 430 tisíc Kč). Elektrickou verzi ale bez státních dotací nekoupíte levněji než za 49 800 dolarů, tedy asi 950 tisíc. První vozy budou k mání již v létě ve vybraných amerických městech, jako je Sacramento, San Francisco, Los Angeles a San Diego. Později se připojí i další dealeři, ohromný obchod jim s RAV4 EV ale asi nepokvete, pokud nějaký ten dolar nepřihodí města či státy.


Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 1 - Toyota RAV4 EV 01Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 2 - Toyota RAV4 EV 02Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 3 - Toyota RAV4 EV 03Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 4 - Toyota RAV4 EV 04Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 5 - Toyota RAV4 EV 05Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 6 - Toyota RAV4 EV 06Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 7 - Toyota RAV4 EV 07Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 8 - Toyota RAV4 EV 08Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 9 - Toyota RAV4 EV 09Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 10 - Toyota RAV4 EV 10Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 11 - Toyota RAV4 EV 11Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 12 - Toyota RAV4 EV 12Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 13 - Toyota RAV4 EV 13Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 14 - Toyota RAV4 EV 14Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 15 - Toyota RAV4 EV 15Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 16 - Toyota RAV4 EV 16Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 17 - Toyota RAV4 EV 17Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 18 - Toyota RAV4 EV 18Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 19 - Toyota RAV4 EV 19Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 20 - Toyota RAV4 EV 20Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 21 - Toyota RAV4 EV 21Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 22 - Toyota RAV4 EV 22Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 23 - Toyota RAV4 EV 23Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 24 - Toyota RAV4 EV 24Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 25 - Toyota RAV4 EV 25Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 26 - Toyota RAV4 EV 26Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 27 - Toyota RAV4 EV 27Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 28 - Toyota RAV4 EV 28Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 29 - Toyota RAV4 EV 29Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 30 - Toyota RAV4 EV 30Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 31 - Toyota RAV4 EV 31Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 32 - Toyota RAV4 EV 32Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 33 - Toyota RAV4 EV 33Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 34 - Toyota RAV4 EV 34Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 35 - Toyota RAV4 EV 35Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 36 - Toyota RAV4 EV 36Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 37 - Toyota RAV4 EV 37Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 38 - Toyota RAV4 EV 38Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 39 - Toyota RAV4 EV 39Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 40 - Toyota RAV4 EV 40Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 41 - Toyota RAV4 EV 41Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu - 42 - Toyota RAV4 EV 42
Nová generace elektrické RAV4 bude v prodeji za více než dvojnásobek základní benzínové verze

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.