Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota RAV4 EV: produkční verze elektrické „Ravky” je tu
8.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Toyota to s produkcí elektromobilů myslí smrtelně vážně. Do křížku s Nissanem Leaf se ale zatím nepouští. Pozvolna to začne opět zkoušet s SUV.
Toyota zužitkovala partnerství s americkou společností Tesla Motors. Na sympóziu elektromobilů v Los Angeles představila bateriemi poháněný crossover RAV4, který byl v podobě konceptu odhalen před necelými dvěma roky na autosalonu LA Auto Show. Pokud vás to zajímá, tohle není první počin Toyoty směřující k uvedení modelu RAV4 s elektromotorem na americký trh. Stejný typ vozu poháněný bateriemi se ve Spojených státech objevil již v roce 1997 a celkem bylo na leasing odprodáno (povětšinou v Kalifornii) necelých patnáct set vozů.
Na rozdíl od Roadsteru vyvinula Tesla pro Toyotu poněkud jinak orientovanou pohonnou jednotku. RAV4 EV má poháněnou pouze přední nápravu, přičemž kola roztáčí elektromotor o celkovém výkonu 156 koní při 2 800 otáčkách. Podle tvrzení výrobce je celá sada akumulátorů umístěná ve spodní části auta a nijak nezasahuje do původního prostoru pro posádku nebo zavazadla.
Dynamiku elektrické RAV4 ale firma popisuje vcelku podrobně. Toyota upozorňuje na možnost volby pro řidiče za dvou dostupných módů nastavení - Sport a Normal. Nastavením prvního dokáže vůz akcelerovat na 60 mil/h (96 km/h) za rovných sedm vteřin a jezdí maximální rychlostí 160 km/h. Přepnutím do druhého se čas potřebný ke zrychlení na stejné tempo prodlouží na 8,6 vteřiny a maximálka je omezena na 137 km/h.
Kapacitu baterií Toyota neuvádí, patrně ale nebude z těch rekordně vysokých. Oficiální dojezd činí 160 km, takže tady máme stejný akční rádius jako v případě Nissanu Leaf, který v reálném provozu nemůže na taková čísla pomýšlet ani při normálním stylu jízdy a ideálních klimatických podmínkách. Bude snad Toyota RAV4 EV výjimkou? Těžko tomu uvěřit. Pomáhala ji stavět Tesla a tam pracují jiní pohádkáři. Každopádně když už nic jiného, Toyota vám dá na akumulátory záruku osm let nebo 160 tisíc kilometrů.
Už z fotek je zřejmé, že konstruktéři neskončili se svou prací po výměně motorů. Toyota na voze provedla několik změn, které měly snížit aerodynamický odpor. V zájmu čistšího prořezávání vzduchu byl upraven přední nárazník i s maskou chladiče, tvar vnějších zpětných zrcátek a zakrytována byla větší část podlahy. Výsledkem je Cd o hodnotě 0,30, což je na SUV relativně slušné číslo.
Součástí výbavy se staly také LED pro denní svícení a několik emblémů upozorňujících na neobvyklou verzi. Uvnitř je taky poznat, že nesedíte v běžné Toyotě RAV4. Verze EV dostala čalounění s příznačným názvem „Neutron“, osmipalcový dotykový displej a samozřejmě palubní přístroje odpovídající jinému motoru pod přední kapotou.
Abyste si náhodou nemysleli, že Toyota plánuje z tohoto modelu udělat masovou záležitost, asi byste měli vědět, že půjde spíše o vzácnost. Japonci plánují vyrobit během tří let v továrně Tesly v Palo Alto v Kalifornii pouze 2 600 kusů. Odtud budou vozy exportovány na finální kompletaci do kanadské fabriky Toyoty.
A proč ta skromná čísla? Samozřejmě jde opět o cenu. Nejlevnější Toyotu RAV4 osazenou 2,5litrovým čtyřválcem o výkonu 181 koní si dnes ve Spojených státech pořídíte za 22 650 dolarů (cirka 430 tisíc Kč). Elektrickou verzi ale bez státních dotací nekoupíte levněji než za 49 800 dolarů, tedy asi 950 tisíc. První vozy budou k mání již v létě ve vybraných amerických městech, jako je Sacramento, San Francisco, Los Angeles a San Diego. Později se připojí i další dealeři, ohromný obchod jim s RAV4 EV ale asi nepokvete, pokud nějaký ten dolar nepřihodí města či státy.










































Nová generace elektrické RAV4 bude v prodeji za více než dvojnásobek základní benzínové verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 10 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejčtenější články
Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry