Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Hybrid R: máme detaily o pohonném ústrojí, produkovat má 420 koní
26.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Již dříve oznámený 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec doplní tři elektromotory. Dva z nich budou pohánět zvlášť každé zadní kolo výkonem až 60 koní.
Frankfurtských novinek dnes nebylo zrovna pomálu. Informacemi nás zavalil zejména Peugeot, který do hesenské metropole přiveze hned čtyři nové modely či koncepty - hachbacky 308 R a 208 FE a dvě faceliftovaná MPV navrch, větší 5008 a menší 3008. Stranou ale nezůstal ani takový Opel, jenž na svém stánku představí faceliftovanou Insignii OPC. A aby toho nebylo málo, máme nová data také od Toyoty. O jejím konceptu Hybrid R jsme se sice již několikráte zmiňovali, až dosud jsme ovšem neměli k dispozici podrobnosti o jeho pohonném ústrojí.
Už z dřívějška víme, že pohon předních kol bude mít na starosti 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec z rodiny GRE (Global Race Engine). Vyvinout má 300 koní, což na daný objem rozhodně není málo - přeci jen, jedná se o 187,5 koně na litr. Je tedy zřejmé, že Toyota bude muset přijít s nějakou chytrou technologií přenosu výkonu na přední osu, jakou je třeba HiPerStrut u Opelu Astra OPC nebo RevoKnuckle u Fordu Focus RS, jinak bude výkon použitelný jen v omezené míře.
Nesmíme ale zapomínat ani na to, že vozu bude s přenosem výkonu na silnici pomáhat ještě jedna věc. Až teď se totiž japonská značka více rozhovořila o elektromotorech, které mají základ v závodním speciálu TS030 určeném pro Le Mans. Množné číslo je přitom užito správně, neboť se jedná vždy o jednu pohonnou jednotku uloženou v každém zadním kole. V závodním režimu má každá z nich produkovat 60 koní, celkově tak síla modifikovaného Yarisu činí 420 koní. Hybridní Toyota jí přitom může využívat po dobu pěti sekund.
Silniční mód je ve srovnání s tak krátkou dobou využitelnosti přímo velkorysý, výkon totiž na zadní kola míří 10 sekund. Síla elektromotorů je ovšem v takové činnosti omezena na souhrnných 40 koní. V obou režimech pak navíc platí, že je možné upravovat míru točivého momentu v závislosti na zatížení daného kola - to venkovní dostává v zatáčce síly více, vnitřní zatížené méně.
Jak jsme oznámili již dříve, danou energii oba elektromotory čerpají ze super-kondenzátoru, který dokáže reagovat mnohem rychleji než třeba nikl-metal-hydridové baterie. Zároveň je také lehčí a méně komplexní, elektřiny „načerpané“ rekuperací brzdné energie však nedokáže uschovat takové množství. Extrémně nízká spotřeba tak očividně nebude jeho silnou stránkou.
Právě pro zmíněné „tankování“ slouží Toyotě Hybrid elektromotor s pořadovým číslem 3, který je uložen mezi spalovací jednotkou a šestistupňovou sekvencí. Vyjma rekuperace navíc dokáže tak trochu fungovat i jako trakční kontrola, neboť při nadměrném zatížení kol předních dokáže zajistit více výkonu i pro zadní kola. Yaris je tak docela komplikovanou, ale z určitého úhlu pohledu i účinnější čtyřkolkou.
Po stránce jízdní dynamiky nebo spotřeby již nemůžeme sloužit, přeci jen nějaké to překvapení si Toyota musí schovat pro samotný Frankfurt. Jsme přitom opravdu zvědavi na akceleraci na stovku v závodním režimu, která by na Yaris s jedna-šestkou mohla být opravdu neskutečná.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.






Hybridní koncept Toyoty nakonec nemá jeden, ale hned tři elektromotory. Celkově má pak nabídnout výkon 420 koní, ovšem jen na pět sekund
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 55 minutamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 2 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 3 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 5 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva