Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota GT 86: zapomeňte na FT-86, sériové kupé je tu
27.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po letech postupného odhalování a týdnech úniků oficiálních materiálů Toyota oficiálně vyrukovala se svým novým kupé. Jmenuje se GT 86.
Doplněno 11:00: Přidali jsme oficiální videa Toyoty, výmluvnější „nezávislé” jízdní snímky najdete v našem novějším článku, prohlédnout si můžete i pestřejší sadu snímků z první oficiální prezentace.
Nebude snad v tomto případě ani tak moc k nevíře, že uběhly skoro na den přesně již dva roky od chvíle, kdy se světu poprvé představily koncepty Subaru Coupé a Toyota FT-86. Mluvit se o nich totiž začalo ještě dlouho předtím a především: už se o nich nepřestalo mluvit nikdy poté.
Jednak tyto studie dokázaly nadchnout publikum již tehdy znuděné záplavou aut tvářících se ekologicky nebo bezpečně a více než jízdními výkony oslňujícími přebytečnou hmotností, vizuální otylostí, kontraproduktivním downsizingem, povinnými automaty a dalšími prvky, které vytváří obraz hlavního produdu současného automobilismu. Kupé vyvíjené Toyotou a Subaru mělo být jiné - malé, lehké, jednoduché, atmosférické..., více mrštné než rychlé. A můžeme kvitovat, že alespoň podle dostupných specifikací a zpráv od těch, kteří vůz mohli řídit, takové zůstalo až do dnešních dnů.
Nutno ovšem říci, že tyto informace se rázem nevyrojily během dnešní noci. Zřejmě sama Toyota se v uplynulých týdnech starala o to, abychom před avizovaným debutem na letošní tokijské Motor Show dozvídali v pravidelných dávkách něco nového. Úniky fotografií sériové verze, odhalení klíčových technických specifikací, detailní pohledy do interiéru nebo také pod kapotu, toho všeho byly naše stránky v posledních týdnech doslova plné. Oficiální odhalení tak nemělo mnoho co přinést, minimálně v jedné věci je ale překvapivé.
Pochybnosti totiž panovaly nad jménem vozu, které bylo na „uniklých” materiálech vždy jako náhodou zakryté. Tu a tam byly vidět znaky očekávaného číselného označení 86, ale to nemuselo nic znamenat. Už už jsme mysleli, že Japonci zůstanou věrní dlouholetému jménu FT-86, ale nakonec se tak nestalo. Vůz se bude jmenovat Toyota GT 86, tedy v Evropě. V Japonsku by si měl říkat jen 86 (a modří budou vědět proč...), v Americe pak Scion FR-S. Ve zbylých záležitostech jsme povětšinou měli jasno už dříve, ale pojďme si je zrekapitulovat ve zcela „oficiálně oficiální” podobě.
Tak především je třeba zopakovat, že GT 86 není čistě dílem Toyoty, ale plodem spolupráce této firmy s koncernem Fuji Heavy Industries, vlastníkem značky Subaru. Ten si z tohoto sňatku odnese vlastní vůz Subaru BRZ, kterému se jistě budeme v následujících dnech rovněž věnovat. Vizuální i technické rozdíly mezi oběma provedeními budou zřejmě velmi drobné, dá se však očekávat, že Subaru vzhledem ke svému charakteru zamíří naladěním vozu za poněkud náročnější klientelou kdežto Toyota zůstane blíže hlavnímu proudu.
Co do vzhledu známe zatím jen konečnou podobu GT 86 a je, troufneme si říci, vskutku povedená. Je jakýmsi kompromisem mezi všemi dříve představenými koncepty, když nezůstala ani příliš při zemi, ani se nevydala do nerozumných výšin použitím až příliš křiklavých prvků, jenž byly na konceptech tu a tam k vidění. Design je vcelku jednoduchý, čistý a snad krom koncových světel nedává ani příliš znát zemi svého původu. Toto auto by se mělo líbit, což je pro úspěch na trhu bez ohledu na technické přednosti vždy důležité.
Vůz navíc - opět oproti některým evolučním verzím studie - působí na pohled velmi kompaktně. A on také kompaktní je: délka 4 240 mm, výška 1 285 mm a šířka 1 775 mm dělají z GT 86 jedno z nejmenších kupé tohoto ražení. Rozvor 2 570 mm se jeví být dobrým kompromisem mezi tím, aby auto netrpělo přílišnými převisy karoserie a zároveň zůstávalo mrštným v pomalejších zatáčkách.
Interiér novinky už jsme také mohli vidět, a tak můžeme zopakovat, že zde už je japonských genů o poznání více. Je vcelku prostý a klasický, jako ostatně vůz sám. Sympatické je na něm minimálně to, že palubní deska nezaplňuje polovinu vozu plastem a drží se spíše zkrátka. Z detailů nafoceného provedení stojí za zmínku použití černého čalounění stropu, leteckých přepínačů na středovém panelu, hliníkových nášlapů pedálů nebo červeného stehování kůží čalouněných částí. Co je jistě pozoruhodné - vůz je osazen volante o průměru jen 365 mm a automobilka říká, že dosud nikdy neprodávala auto s volantem o tak malém průměrem.
Pod kapotou si našel místo dvoulitrový boxer Subaru vylepšený o přímé vstřikování Toyoty s označením D-4S. Je to samo o sobě pozoruhodné dílko: totožné vrtání a zdvih, atmosférické plnění a 200 koní výkonu dosahovaných při 7 000 ot./min zní velmi zajímavě. Maximální točivý moment 205 Nm posazený do 6 600 ot./min naznačuje, že tento agregát se bude točit rád, jak to bude s jeho projevem v nízkých otáčkách ale teprve uvidíme. Vzhledem k použitému řešení vstřikování paliva (podrobněji rozebráno zde) a nízké hmotnosti vozu (1 210 kg) by ale nemělo jít o nic marného.
Tím se dostáváme k údajům o dynamice, které... opět nemáme. Netušíme proč dělá Toyota drahoty právě s těmito daty, kdy jindy než při tomto debutu jej chce odhalit? Ale zkrátka je neznáme a můžeme použít jen dřívější neověřená čísla k Subaru BRZ: zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost 220 km/h.
Můžeme tedy alespoň zopakovat, že výkon motoru je přenášen přes manuální neb automatickou šestistupňovou převodovku a samosvorný diferenciál na kola zadní nápravy. Nejen to, ale i rozložení hmotností mezi nápravy (53:47 ve prospěch přídě), velmi nízké těžiště (475 mm), sofistikované zavěšení kol (McPherson/dvojitý lichoběžník) a „nenutnost” použít obrovská kola (standardem budou jen 17" disky) by měly přispět ke kvalitě jízdního projevu vozu. I v tomto případě si ale musíme počkat na vlastní zkušenost.
K jízdním záležitostem ještě poslední věty: vůz samozřejmě disponuje ABS a ESP, v případě druhého jmenovaného systému by mělo jít o přepínatelné řešení, kdy k dispozici nebude jen plně zapnut, nebo vypnuté, ale i jistý mezistav po vzoru DTC u BMW, který dovolí alespoň přiblížení skutečnému limitu jízdních možností.
Jak vidíte, pár údajů ještě neznáme, je jich ale skutečně minimum. Co mezi ně nepatří, nebo alespoň ne tak docela, je cena. Na britském trhu by měl vůz přijít v základu na 28 tisíc liber (cca 850 tisíc Kč) a k evropským dealerům dorazit v létě příštího roku. Kolik přesně bude tato novinka stát u nás teprve uvidíme, přibližnou představu ale máme.
Kompletní galerie snímků „evropské” Toyoty GT 86
Snímky japonského provedení alias Toyoty 86
Oficiální videa evropského zastoupení Toyoty
Snímek zachycující přerod konceptu FT-86 v model GT 86
Částečně jízdní snímek rekapitulující klíčové přednosti vozu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva