Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota dokazuje, že zvolila správně. Prodala nejvíc aut za rok v historii světa, elektromobily se na tom podílely z 9 promile
1.2.2024 | Petr Prokopec
Japonci nejsou jen světovou jedničkou za rok 2023 a nevytvořili jen nový vlastní prodejní rekord, postarali se o nejvyšší roční číslo, které kdy v souvislosti s prodeji nových aut poznal tento svět. Elektromobily skoro neprodávají, sázka jiných na ně vedla k pravému opaku.
Toyotě v poslední době někteří lidé nemohli přijít na jméno. Japonská automobilka totiž dle jejich názoru není dostatečně rychlá v rozšiřování nabídky elektromobilů. Takoví si s těmito auty spojují jen pozitiva a sociální jistoty, nedokážou ale rozumně říci, na základě čeho. Prezident japonského gigantu Akio Toyoda se tak kritickými hlasy nenechává rozhodit a dokola opakuje, že Toyota elektrické mánii nepodlehne.
Nedávno uvedl, že i přes veškerou politickou podporu bude mít bateriový pohon v budoucnu na celkových prodejích maximálně 30procentní podíl. Zbytek pak bude spojen se spalovací, hybridní či vodíkovou technikou. Právě to je důvod, proč Toyota nepumpuje peníze do vývoje jen jedním směrem, ale myslí na všechny možnosti. A protože venku jsou výsledky za loňský rok, lze s jistotou říci, že tento přístup zvolila správně.
Celá skupina Toyota, pod kterou spadá také Lexus, Daihatsu a výrobce užitkových aut Hino, totiž během posledních dvanácti měsíců prodala 11 233 039 nových vozů. Tedy o 7,2 procenta více než loni a nejvíce ve své i celé automobilové historii. Koncern Volkswagen na druhém místě Japonci překonali o nejeden parník, neboť Němci na mají kontě „jen” 9,24 milionu aut. Jsou to přitom hlavně oni, kdo o elektromobilitě mluví od rána do večera, přičemž s ní spojují jen a pouze růst. Zatím ale u nich došlo pouze na pád, ještě v roce 2018 měl VW na kontě 10,8 milionu registrací.
Ani někdejší rekord německého koncernu by však aktuálně na Toyotu nestačil. Tato značka má přitom za loňský rok na kontě 8 634 425 prodaných nových aut, zatímco Lexus přihodil 824 258 registrací. Luxusní odnož dosáhla neskutečného 132procentního růstu, zatímco mateřská automobilka má na kontě „pouze“ 4,3procentní zlepšení. Daihatsu je pak spojeno s 790 441 prodanými vozy a 3,2procentním zlepšením, jedinou černou ovcí ve skupině je tak Hino (-9,8 procenta a 135 203 registrací).
Za dechberoucím rekordem Toyoty pak rozhodně nestojí elektromobily, těch bylo totiž prodáno pouze 104 018 kusů. Ano, ve srovnání s rokem 2022 jde o vzestup o 325,2 procenta, ovšem v rámci celkových registrací tu máme jen kapku vody v moři - na bateriový pohon totiž připadá pouze 0,926 procenta všech prodejů, tedy něco málo přes 9 promile. To je skoro nic. Je srovnání s tím jsou na tom přitom lépe plug-in hybridní modely skupiny (124 755 ks), na klasické hybridy pak připadá 3 420 004 registrací. Na čistě spalovací pohon ovšem drtivých 7 553 482 ks.
Lze už jen dodat, že třetí příčku v rámci celého světa obsadili Korejci se značkami Hyundai, Kia a Genesis, jenž mají na kontě 7,32 milionu prodaných aut. Koncerny General Motors a Stellantis se pak zatím výsledky za loňský rok ještě nepochlubily, v tom předloňském ale dosáhly na 5,93 a 5,84 milionu registrací. Skupina Renault pak prodala 2 235 345 nových vozů, k čemuž lze v rámci aliance přičíst 3 225 632 aut Nissanu. Pořadí je tak pomalu dané už i pod pódiem.
Elektrické SUV bZ4X je v případě japonské automobilky spíše do počtu, prim v jejím případě hrají spalovací auta následovaná těmi hybridními. Daný přístup se přitom evidentně vyplácí, výše než loni totiž gigant ze země vycházejícího slunce ještě nevystoupal. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Volkswagen, Hyundai, Renault, Nissan
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
před 11 hodinami - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
včera - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 23:49 - M.Z.
- OT - ski a horo vybavení 11.14. 20:34 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam
- VZKAZY 11.14. 12:24 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.14. 10:52 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.13. 19:40 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.13. 16:58 - pavproch