Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Auris 2013: japonský Golf detailně
20.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto) K parametrům nového Aurisu jsme měli dosud možnost jen zdálky přičichnout. Napodruhé Toyota dodala téměř vše.
Přesně před měsícem Toyota uznala, že hra na slepou bábu s novým Aurisem v době, kdy jej viděli prakticky všichni buď na špionážních fotkách anebo záběrech z uniklého katalogu, nemá valný význam. Její tiskové oddělení proto vypustilo set obrázků, přesná čísla a popis detailů k technice si však Toyota nechala pro sebe. Správný čas na odtajnění zbytku podstatného nastal podle Japonců až nyní.
Minule nám z konkrétních údajů chyběly hlavně parametry avizovaných motorů, mohli bychom se proto podívat nejdříve na ně. Jak už jsme psali, pod kapotou vozu navrženého podle Toyoty především pro evropskou klientelu, se objeví pět pohonných jednotek - dvě zážehové, stejný počet dieselů a jeden hybrid.
Nejlevnějším základem se stane čtyřválec 1,33 l s variabilním časováním ventilů Dual VVT-i na straně nasávání i výfuku a standardním systémem stop-start. Takto motorizovaný Auris nabídne 99 koní a 128 newtonmetrů při 3 800 ot./min. Průměrná spotřeba vyšla podle měřícího cyklu EU na 5,4 l/100 km, což je ve srovnání s výběhovým předchůdcem pokles o 0,4 litru.
Atmosférické plnění si ponechá také větší šestnáctistovka doplněná o variabilní zdvih nasávacích ventilů Valvematic a proměnnou délku sacího potrubí. Větší čtyřválec produkuje 132 koní a 160 newtonmetrů při 4 400 ot./min a v prodeji bude se šestistupňovým manuálem anebo automatem s plynule měnitelným převodem MultiDrive S CVT se sedmi elektronicky předvolenými kvalty. Pokud dáte přednost variantě se spojkou, u prodejce se vás budou snažit opít spotřebou 5,9 litru na sto a s variátorem ještě o další dvě deci nižší.
Pár naftových jednotek také nelze počítat mezi nováčky. Mezi přední kola se posadí známý diesel 1,4 D-4D, který byl pro potřeby Aurisu zčásti modernizován. Toyota upozorňuje na dvoustupňově stavitelné časování ventilů, snížené tření, modifikované chlazení urychlující zahřívání po studeném startu a novou generaci piezoelektrických vstřikovačů pracujících s rozvodem common-rail a tlakem 160 MPa. Čtrnáctistovka má 90 koní a 205 Nm v rozmezí od 1 800 do 2 800 otáček a standardně bude spřažena se šestistupňovým manuálem se spotřebou 3,8 l/100 km. Za příplatek bude možné (výlučně v tomto případě) objednat robotizovaný manuál MultiMode s elektrohydraulickým ovládáním spojky a řazením pomocí pádel pod volantem.
Mezi vznětovými motory bude na vyšším stupínku umístěn dvoulitr D-4D s výkonem 124 koní, ke kterému Toyota jaksi neuvedla hodnotu nejvyššího točivého momentu. Každopádně papírová spotřeba ve srovnání se současným Aurisem spadla z 5,2 na 4,3 litru. Japonci to zdůvodňují stop-startem, novým turbodmychadlem, optimalizovaným mazáním i chladicím okruhem a schopností rychlejšího zahřívání bezprostředně po startu.
Hybridní jednotka původem z Priusu patrně také nepřekvapí, tím spíše, že byla v podstatě bez větších změn převzata od předchůdce. Takže tu máme atmosférickou osmnáctistovku a elektromotor o kombinovaném výkonu 136 koní, schopností akcelerovat na stovku za 10,9 sekundy a nejvyšší rychlostí 180 km/h. Pokud bude řidič schopen udržet své nervy a pravou nohu na uzdě (a možná ignorovat i troubení okolního provozu), do rychlosti 50 km/h by měl být schopen s plně nabitými akumulátory ujet čistě na elektřinu až 2 kilometry. Spotřeba? Tou se Toyota překvapivě nechlubí, podle uváděné hodnoty emisí CO2 (89 g na kilometr) by to ale mělo být přibližně 3,5 až 3,6 l.
Toyota ve své tiskové zprávě nepopírá, že má nový Auris leccos společného s první generací, což potvrzuje třeba identický rozvor o délce 2 600 mm, o zcela stejnou techniku se ale nejedná. Zatímco platforma dosluhujícího modelu využívala vzpěry McPherson vpředu a vlečená ramena spojená torně poddajnou příčkou vzadu a nezávislé zavěšení kol zadní nápravy měl pouze nejsilnější diesel, u nového Aurisu je to poněkud jinak. Dvě slabší pohonné jednotky jsou pořád k mání pouze s jednodušší torzkou, 1,6 Valvematic a 2,0 D-4D se ale budou dodávat s multilinkem (hybrid v této souvislostí zmiňován není, ale některé neoficiální zdroje uvádějí rovněž sofistikovanější konstrukci).
Konstruktéři ovšem nenechali v původním stavu ani přední závěsy. Došlo k zesílení horního uchycení, použití měkčích pružin a přesnějšímu naladění tlumičů i snížení průměru stabilizátorů v zájmu zvýšení komfortu jízdy, přestože se světlá výška snížila o 10 mm. Posilovač řízení je podle očekávání elektrický.
Zmiňovali jsme to v souvislosti s novou platformou MQB nového Golfu sedmé generace, měli bychom na to upozornit i nyní - ačkoli k zásadním změnám rozměrů Aurisu nedošlo (délka narostla o 30 mm na 4 275 mm a výška se snížila o 55 mm), Toyotě se podařilo snížit hmotnost vozu v průměru o 40 kg.
O jízdních vlastnostech nového Aurisu můžeme nyní pouze teoretizovat, každopádně bychom neměli zapomínat, že výše zmiňované se týká pouze pětidveřového hatchbacku. Parametry kombíku by sice neměly být zásadně jiné, stejné ale jistě nebudou. Počítejte proto s tím, že se Aurisu Touring Sport také podíváme blíže na zoubek, jen jej musí Toyota nejdříve poodhalit.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Nová Toyota Auris se v Paříži odhalila takřka do posledního šroubku
Toyota byla celkem sdílná, tudíž nás s Aurisem v Paříži již nemá čím překvapit, pořád nám ale chybí detaily ke kombíku Touring Sport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 2 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva