Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyobavor nabírá jasnější obrysy, koncept se představí už letos v Tokiu
21.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vlastně to bude spíše Toyobavorobaru. Nový sporťák vyvíjený BMW a Toyotou totiž stane na platformě modelu GT86, dostane ale hybridní pohon.
Že spolu automobilky BMW a Toyota něco „pečou” víme už od konce roku 2011, kdy se společně pochlubily „programem hybridy za diesely”. Soudě podle aktuální nabídky obou firem se z hlediska zákazníků faktické realizace nedočkal, není ale pochyb o tom, že jde pro obě společnosti o docela zásadní věc. Toyota své vlastní dieselové motory vyvíjí pouze s proměnlivými úspěchy, BMW si pro změnu s hybridy spíše jen hraje a vytváří jejich velmi výkonné iterace. Mnichov sám hybridy příliš neadoruje, a tak asi ani žádné jiné vyvíjet nechce, je si ale vědom toho, že se tato technologie je podstatným „emisním odpustkem” a pokud bude nutné ji použít u slabších vozů, spojenectví s Toyotou mu dává velmi dobré vyhlídky na rychlé a kvalitní nasazení. Hybridy, tak jako Toyota, nikdo jiný v takové míře nevyrábí ani neprodává.
To je jakýsi smysluplný „korporátní základ” celé spolupráce, nás jakožto nadšence ale více zajímá jiný její projev. O něco později totiž sám šéf Toyoty oznámil snahu vyvíjet s BMW také sporťáky a o chystaném konkrétním autě jsme se později vícekrát podrobněji zmínili. Dnešní článek nic zásadně nového neřekne, upřesní ale dosavadní informace a dá jim poněkud jasnější faktický i časový rámec.
Ze všeho nejdříve je asi dobré odpovědět si na otázku, proč by zrovna BMW, známé svými kvalitními sporťáky, chtěla vyvíjet další takový vůz s Toyotou, když Japonci s těmito vozy obecně až takové zkušenosti nemají. Důvody jsou podle nás dva, nebo spíše tři.
Prvním může být ten, že spolupráce s Toyotou něco takového vyžaduje, aby byla naplněna. Přece jen, Japonci asi nebudou toužit po dieselech BMW (naftové motory frčí jen v Evropě a to pro Toyotu není klíčový trh) tak jako BMW po jistotě v podobě vyvinuté a vyzkoušené hybridní technologie Toyoty, která naopak může být podstatná i pro úspěch v USA nebo Číně. Druhým, že ani BMW není neomylné a s poslední generací Z4 netrefilo zrovna desítku. Nemastné-neslané auto je stínem jeho předchozí generace a to nejen fakticky - například v USA se v roce 2003 prodalo 20 182 kusů první generace Z4 a její odbyt nikdy neklesl pod 10 000 exemplářů ročně. Nová generace si loni našla pouze 3 479 zákazníků a naopak nebyla s to se s prodeji dostat nad pětitisícovou hranici. To je velký neúspěch, BMW jej nechce zopakovat a naopak by rádo kráčelo ve stopách úspěšnější Toyoty GT 86. Třetím důvodem je pak prostě fakt, že vyvíjet podobný vůz je drahé, prodeje jak vidno nejisté a respektované základy u Toyoty připravené, tak proč se jich nechytit?
Tím už otevíráme informace o samotném autě, které by skutečně mělo stanout na prodloužené platformě Toyobaru a stát se na jedné straně novou Z4, na druhé pak zřejmě nástupcem některého ze slavných kupé Toyoty. Nepřekvapí tak, že vývoj vozu má na starosti Tetsuya Tada, šéfinženýr stojící za vznikem všech variant Toyobaru. Právě ten už si dříve pochvaloval spolupráci s BMW a avizoval, že její výsledek překoná i současná vysoká očekávání do ni vkládaná.
Auto bude pochopitelně větší než současná GT 86 a spol., v souladu s tím bude i přepracován podvozek, jehož naladění budou mít na starosti v Mnichově. Znovu BMW by se pak mělo postarat alespoň o jeden z dostupných motorů (sázíme na čtyřválcové turbo), Toyota by pak vozu měla dodat hybridní pohon spojující výkonnější atmosféricky plněnou jednou jednotku (tedy výkonnější než dnešní dvoulitr z GT 86, s tím se v Toyobavoru nepočítá) s elektromotorem. Podle zdrojů Motor Trendu by mělo jít o dvojici elektrických motorů umístěných v předních kolech, které z jinak zadokolky udělají čtyřkolku - platforma je na to prý připravena.
Dalším rozdílem proti Toyobaru bude fakt, že si každá značka vyvine podstatně odlišnější design. Zatímco rozeznat GT 86 od Subaru BRZ a Scionu FR-S není snadné, nová Z4 a Toyota Supra nebo Celica by měly být vizuálně dosti odlišné vozy.
Závěrečná informace je též zajímavá. Jakkoli o příchodu sériového modelu zprávy zatím nemáme, koncept vozu by se měl (zřejmě v hávu Toyoty) ukázat již letos na podzim na tokijské Motor Show. Pak bude jistě v lecčems ještě podstatně jasněji...
Jedna ze spekulativních ilustrací ukazuje, jak by mohla vypadat japonská poloviina Toyobavoru, zde jako nový model Supra
Současné BMW Z4 není zrovna úspěšné, i proto chystá BMW pro novou generaci radikálně jiné řešení
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 53 minutami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 3 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.