Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nové Audi A8, do posledního šroubku. Máme data, ceny i živé fotky
11.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vlajková loď čtyř kruhů je konečně venku a i když vnějším designem asi nepřekvapí, ve svých útrobách nabízí spoustu zajímavých vychytávek.
Nadešel den D, či spíše den A. Německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku dnes na summitu ve španělské Barceloně skutečně ukázala již čtvrtou generaci své vlajkové lodi. Do prodeje nové Audi A8 zamíří v říjnu, přičemž stejně jako v případě předchůdců bude limuzína i nyní k dispozici ve standardní formě či s prodlouženým rozvorem. Vůči minulé generaci ovšem narostly obě varianty, stejně jako jsou obě rovněž technologicky propracovanější. Audi tvrdí, že novinka je vůbec prvním vozem na světě, který byl vyvinut s ohledem na autonomní řízení. To může být jen marketingová hříčka, nicméně příchod nové A8 se o rok opozdil právě kvůli autonomnímu řízení.
Zkoumání novinky začneme u dimenzí, kdy základní varianta měří 5 172 milimetrů na délku, 1 945 mm na šířku a 1 473 mm na výšku. Je tak o 37 mm delší a 13 mm vyšší než předchůdce, byla však o 4 mm zúžena. Rozvor narostl o 6 mm na 2 998 mm. Také to vedlo ke zvětšení místa v interiéru, který je o 32 mm delší než dříve. Ze stejného posunu profituje i prodloužená varianta, která se jak u rozvoru, tak i celkové délky natáhla o 130 mm na 3 128 mm, respektive 5 302 mm. Mimo to narostla do výšky o 15 mm.
Obě verze stojí na evolučním provedení modulární platformy MLB Evo, přičemž obě disponují zavazadelníkem o objemu 505 litrů. Na druhé straně vozu, tedy v motorovém prostoru, lze pak očekávat v prvé řadě pouze šestiválcové pohonné jednotky. Třílitrový turbodiesel i benzinový motor byly řádně přepracovány, první tak produkuje 210 kW/286 koní a 600 Nm točivého momentu (v pásmu 1 250 až 3 250 otáček), druhý pak 250 kW/340 koní a 500 Nm při 1 370 až 4 500 ot./min.
Oba agregáty bude standardně doprovázet osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol quattro, který lze za příplatek doplnit zadním sportovním diferenciálem. Se stejnou technikou pak mohou počítat osmiválcové modely, které se objeví v pozdější fázi životního cyklu. Diesel i benzin sdílí nejen čtyřlitrový objem, ale i základní technické principy, jako je dvojité přeplňování či deaktivace válců 2,3,5 a 8 kvůli redukci spotřeby.
4,0 TDI dává 320 kW/435 koňmi, zatímco v případě 4,0 TFSI lze čekat 338 kW/460 koní. Ještě výše se pak postaví verze W12, která dostane šestilitrovou pohonnou jednotku. Její objem tak sice vůči předchozí generaci o 0,3 litru klesl, výkon však vzrostl na 430 kW/585 koní. Kromě toho je možné počítat s točivým momentem 800 Nm dostupným v pásmu 1 300 až 5 000 otáček i deaktivací poloviny válců.
Aní zde nabídka nekončí, Audi později uvede rovněž variantu A8 L e-tron quattro. V jejím případě se počítá se spárováním třílitrového šestiválce a elektromotoru, přičemž celkově má soustava produkovat 330 kW/449 koní a 700 Nm. To postačí ke zrychlení na stovku za 4,9 sekundy a nejvyšší rychlosti 250 km/h. Tato varianta zvládne 50 kilometrů čistě na elektřinu, její normovaná spotřeba ale zatím zveřejněna nebyla.
Víme ovšem, že při jízdě na elektřinu je nejvyšší rychlost omezena na 135 km/h. Během jemného zpomalování funguje elektromotor jako generátor a dochází k rekuperaci brzdné energie, klasické hydraulické brzdy jsou povolány do služby až při silnějším sešlápnutí pedálu. Nechybí pak ani klasický volič jízdních režimů, kdy jeden z módů vám umožní uchovat elektrickou energii na později.
Samotné lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 14,1 kWh, která se skrývá ve 104 článcích usazených pod podlahou zavazadelníku. Nabíjení bude možné bezdrátově pomocí antény u přední nápravy. Mimo to je lze A8 L e-tron quattro dobíjet i skrze kabely, a sice 3,6kilowattový či 7,2kilowattový, v jehož případě lze s plnou kapacitou počítat za dvě hodiny.
Dobíjení lze sledovat skrze mobilní telefon, který nově hraje daleko větší roli. Přes příslušné aplikace je možné dálkově ovládat třeba klimatizaci, stejně jako systémy Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot. V obou případech jde o automatické parkování, kdy řidič již nemusí sedět ve voze, ale vše kontroluje přes obrazovku smartphonu. Přitom je třeba držet stlačené tlačítko na obrazovce.
Novinka bude mít ve výbavě i semi-autonomní řízení úrovně SAE 3, kdy je sice stále nutná kontrola ze strany řidiče, jinak lze, zejména na dálnicích, přenechat řízení autu. Systém Traffic Jam Assist v nízkých rychlostech zvládá startovat, zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, pročež řidiči dokonce umožní sejmout ruce zcela z volantu a věnovat se třeba sledování filmů. Jakmile je pak třeba kontroly řidiče, systém jej upozorní.
V tomto ohledu je třeba se ptát, s jakou predikcí bude technologie vozu pracovat. Prostor před novým Audi A8 sice hlídají kamery, radary a další senzory, nicméně pokud problém nastane ve chvíli, kdy je řidič třeba pohroužen do sledování filmu nebo dokonce spí, jeho reakční doba nebude zrovna rychlá. Doufejme tedy, že Audi má po vše podchyceno.
Zatím tedy jen dodáme, že systém Traffic Jam Assist tvoří jednačtyřicet individuálních asistenčních prvků. Audi bude v závislosti na trhu a s ním svázanou legislativou uvolňovat krok po kroku jednotlivé funkce, neboť někde je zákonem přikázáno mít ruce na volantu - a to i přes přítomnost autopilota. Je tak vlastně otázkou, co vše budete moci v rámci autonomního řízení využít, za jakých okolností a kdy.
Jak již zaznělo, nová A8 stojí na nové platformě, která používá evoluční mix materiálů. Hliník se na konstrukci podílí z 58 procent, ten doplňuje vysokopevnostní ocel, hořčík a karbon. Celková hmotnost by tak sice měla zamířit dolů, ve skutečnosti ale je o zhruba 50 kilo vyšší než u předchůdce. Na „vině“ je nejen autonomní řízení, ale také dvoudílné rozměrné panoramatické okno.
Kromě toho je každá varianta nové vlajkové lodi značky vybavena 48voltovým elektrickým okruhem. Jedním ze systémů, které napájí, je aktivnímu zavěšení. To využívá čtyř regulátorů, jež individuálně zvyšují světlou výšku v každém rohu, což zvyšuje komfort i ovladatelnost. V případě hrozící nehody dojde ke zvýšení podvozku, aby byly co nejvíce redukovány následky srážky a ochráněna posádka.
Ve své podstatě je každá varianta A8 mild hybridem. 48voltový systém vylepšuje funkčnost technologie start/stop, umožňuje „plachtění“ a zároveň rekuperaci kinetické energie. Spalovací jednotce tak může pomocnou ruku podat až 12 kW/16 koní. Jeho integrace měla snížit reálnou spotřebu o cca 0,7 l/100 km.
Na chvíli se ještě vraťme k aktivnímu zavěšení, jež počítá s dvojitými lichoběžníky vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu. Standardem jsou ve všech případech vzduchové měchy, světlou výšku lze nastavit ve čtyřech úrovních. Kromě toho Audi nabídne také kamery, jež 18krát za sekundu skenují vozovku před vozem a výsledným datům přizpůsobí charakteristiku pružin a tlumičů u každého kola individuálně.
Dále lze u některých modelů počítat s řízením všech čtyř kol. Zcela jistě se objeví u chystané verze S8, kterou bude pohánět nový čtyřlitrový osmiválec twin-turbo, který známe již z nového Porsche Panamera. Ten by měl v prvé chvíli produkovat 550 koní, posléze přijde i varianta Performance disponující více než 600 k.
Nyní pár slov o exteriéru a interiéru. V prvém sledu je třeba zmínit, že nové Audi A8 je sice evolucí předchůdce, v mnoha ohledech je ovšem ovlivněno i konceptem Prologue. Máme tu jinak tvarovanou čelní masku a užší světlomety, které kromě matricových LEDek sází rovněž na laserovou technologii. Vzadu pak najdeme organické diody.
Interiér je od základu nový, hojně využívá digitálních displejů. Kromě virtuálního přístrojového štítu zde je centrální 10,1palcová a pod ní ještě 8,6palcová zaoblená obrazovka. Multimediální systém MMI využívá moderní techniku, kupříkladu čtyřjádrový procesor Nvidia je tak 50krát rychlejší než první generace systému. Vylepšena byla ale i grafika či rozlišení.
Dále se nové Audi A8 chlubí i vylepšenými sedadly, na jejichž konstrukci byla použita karbonem zesílená skelná vlákna. Hmotnost těch předních poklesla o 4 kila, a to i přes přítomnost malého kompresoru, který se stará o chod masážního strojku se 16 vzduchovými bublinami. Zadní krajní sedadla pak dokonce mají 18 trojitých bublin, přičemž stejně jako u těch předních je k dispozici sedm programů.
Také cestující vzadu si mohou hrát s digitálními displeji, přičemž kromě dvou 10,1palcových vyjímatelných tabletů nechybí ani 5,7palcová obrazovka určená pro ovládání sedadel, podsvícení či klimatizace. Dále lze zmínit bezdrátové dobíjení mobilních telefonů, vylepšenou klimatizaci nebo příplatkový audio systém 3D Bang & Olufsen Advanced Sound, který pracuje s 23 reproduktory a výkonem 1 920 wattů.
Nové Audi A8 na německém trhu startuje na sumě 90 600 Eur (cca 2 363 500 Kč), A8 L je pak k mání od 94 100 Eur (2 455 000 Kč).
Oficiální fotografie nového Audi A8 2018
Živé fotografie nového Audi A8 2018
Oficiální videa s novým Audi A8 2018
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva