Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nejtišší a nejluxusnější vůz světa. Phantom VIII uchvátí i přes evoluční vzhled
28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Přísaháme, že tenhle Rolls-Royce je nový, ač tak nevypadá. Pod evoluční slupkou se ale skrývá nejmodernější technika a bezkonkurenční odhlučnění.
Dámy a pánové, představujeme vám osmou generaci Rolls-Royce Phantom, tedy nový vrchol majestátnosti, opulence a luxusu. Slovy značky pak jde nejtišší vůz na světě, který se zároveň má chlubit i nejvyšší tuhostí na světě. Konkrétní číslo sice zveřejněno nebylo, nicméně vůči předchozímu provedení je novinka lepší o 30 procent. Zásluhu na tom má nová celohliníková architektura i rozsáhlé investice do vylepšení technologie sváření a lepení, jež u ní byly využity.
Vůz je 5 762 mm dlouhý, 2 018 mm široký, 1 646 mm vysoký a má rozvorem 3 552 mm. Oproti sedmé generaci je osmá o 77 mm kratší, 29 mm širší a 8 mm širší. Překvapivé pak je, že byl o 19 mm zkrácen i prostor mezi nápravami, prostor v kabině ale zůstal nezměněn. Tedy s výjimkou prostoru pro hlavu, kde je ho více.
I když je vůz o chloupek menší než předchůdce a navíc používá odlehčenou platformu, jeho hmotnost vzrostla z 2 550 na 2 625 kg. Řeč je přitom stále o standardním provedení, verze prodloužená o 200 milimetrů váhy zatíží ještě o pár desítek kilogramů více. S „plnou polní“ a všemi obsazenými sedadly bude vůz atakovat tři tuny.
Vyšší hmotnosti se ale s ohledem na v úvodu zmíněné prohlášení značky nemůžeme divit. Nový Phantom totiž dostal šest milimetrů tlustá dvouvrstvá skla. Zároveň dorazilo i více než 130 kilogramů zvukové izolace, podlahu tvoří dvojitá hliníková přepážka. Mezi jednotlivé vrstvy navíc ještě byla nastříkána pěna, aby dovnitř opravdu nepronikl žádný hluk.
Obdobným způsobem bylo přistupováno ke stropu, dveřím či kupříkladu přepážce, jež odděluje kabinu od zavazadelníku. Rolls-Royce ke spolupráci přizval také společnost Continental, jež pro něj vytvořila specifické obutí zahrnující specifickou vnitřní pěnovou vrstvu. Jen pneumatiky samy o sobě přitom hluk snížily o 9 dB, celkově je Phantom při rychlosti 100 km/h o 10 % tišší než předchůdce.
Kromě nižší hlučnosti byly sníženy také vibrace, a to dokonce na takovou úroveň, že technici pro jistotu nechali znovu kalibrovat přístroje, neboť nevěřili, že měří správně. Zvýšení hmotnosti se tedy vážně nelze divit, zvláště když novinka dostala daleko více asistenční technologií. Máme tu tedy třeba adaptivní tempomat, noční vidění či parkovací asistent se čtyřmi kamerami.
Dále se Rolls-Royce chlubí celou řadou přednárazových bezpečnostních systémů, které spolupracují se dálkovými senzory, jež mají detekovat vpředu jedoucí vozidla dříve, než si jich všimne řidič. Osmistupňová automatická převodovka ZF pak spolupracuje s navigací a uzpůsobuje nastavení pohonné soustavy zatáčkám a kopcům, neboť dle značky není důvod, aby tím byl řidič obtěžován.
Když jsme již nakousli hnací ústrojí, musíme zmínit, že pod dlouhou přední kapotou se opět nachází 6,75litrový dvanáctiválec twin-turbo. Ten byl ovšem přepracován, nově nabízí 571 koní a 900 Nm točivého momentu, jenž je dostupný již od 1 700 otáček. Na stovku tento koráb zrychlí za 5,3 sekundy (5,4 s u prodloužené verze), maximálka činí 250 km/h.
Vůz by samozřejmě mohl pokračovat i za tuto metu, podle značky „by to ale nebylo vhodné“. Jinými slovy, toto není sporťák, ale limuzína, jež má pasažérům dodat na pocitu vážnosti - a jízda příliš vysokou rychlostí se s tím neslučuje. To ovšem neznamená, že nedošlo k modifikacím podvozku - vůči sedmé generaci byla zlepšena hlavně stabilita v rychlostech nad 160 km/h.
Phantom stojí na dvojitých lichoběžnících vpředu a multi-linkem vzadu. Obě nápravy mají navíc přepracovaný design, nadále ale používá vzduchové odpružení. Dorazily i aktivní stabilizátory a řízení všech čtyř kol (21palcových vpředu, 22palcových vzadu), přičemž implementace těchto systémů byla možná díky integraci 48voltového elektrického okruhu.
Přesunout se můžeme do interiéru, jenž se skrývá za dveřmi, které lze elektronicky ovládat nejen zevnitř, ale nově i zvenčí - stačí jen stisk tlačítka na klice. Uvnitř vás pak čeká obývací pokoj na kolech, ve kterém nechybí vyhřívaná a klimatizovaná sedadla vpředu i vzadu. Vyhřívaný je i volant, dveřní opěrky, středové konzole či dokonce spodní část zadního sloupku.
Poté tu máme „galerii“, jak Rolls-Royce tituluje palubní desku. Ta je po celé své šířce zakryta sklem, za nímž se skrývá nejen digitální přístrojový štít či centrální displej, ale také ozdobné dekory. Zde mohou zákazníci uplatnit svou fantazii, značka pro ně ale má i specifické tipy. Prostor před spolujezdcem tak může vyplnit třeba třídimenzionální mapa řetězce majitelovy DNA.
Možností je ale daleko více, stejně jako můžete vybírat z bezpočtu druhů a barev koženého čalounění. Sedadla pak mají nabídnout největší komfort mezi produkčními vozy, čemuž při pohledu na ně rozhodně věříme. Absolutní pohodlí je přitom spojeno se zadním pravým sedadlem, jež umožňuje lůžkovou úpravu. Nad vším pak bdí křišťály posázený strop.
Vzadu nechybí ani výklopné stolky či elektricky ovládaný systém palubní zábavy. Dále mohou zákazníci sáhnout po kabinetu na nápoje, který pojme sklenky na whisky či šampaňské a dekantér nebo láhev. Možnosti individualizace ale budou samozřejmě daleko širší a odvislé jen od konta zákazníka. Cena vozu by měla startovat okolo 400 000 GBP (cca 11,65 mil. Kč).
Tím se dostáváme k závěru prezentace, v rychlosti ale musíme hodit očkem po venkovním vzhledu. Design je ryze evoluční, novinky zde ale najdeme. Třeba čelní maska je daleko vyšší, soška Spirit of Ecstasy hledí na svět z pozice zvýšené o zhruba 12 milimetrů. Kromě toho byla maska více zapracována do karoserie, což vede k čistšímu a modernějšímu vzhledu.
Povšimnout si můžeme i standardně dodávaných laserových světlometů, jež jsou dle značky nejpokročilejší na světě a mají dosah přes 600 metrů. Zadní LEDky tak vedle nic vypadají jak z minulého století. Z profilu má přitom vůz připomínat jachtu, proto došlo k záměrnému „potopení“ zadní části vozu. Střecha a sloupky pak vypadají jednolitě, neboť veškeré svary byly ručně zbroušeny šesti lidmi.
Stejnou architekturu, jakou užívá nový Phantom, dostane i chystané SUV Cullinan. S tím nás značka seznámí v příštím roce, přičemž očekávat máme obdobnou záplavu luxusu a výjimečnosti, ovšem spárovanou se systémem 4x4. Limuzína oproti tomu spoléhá pouze na hnanou záď.
Nový Rolls-Royce Phantom se ukázal naživo během debutu v Londýně...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 2 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 4 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 5 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 7 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva