Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je nové nejlépe zrychlující auto světa. Stovku dá za 2,3 s, staví se na zadní
12.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Čekali jsme, že Dodge Challenger SRT Demon bude extrémní, realita ale dokáže vzít slova z úst. Zapomeňte na Teslu i Bugatti, toto je teď král sprintů.
Nejlepší „odpal” z místa má Porsche 911 Turbo. Nejlepší akcelerací na stovku disponuje Tesla Model S. A oběma se výhledově může rovnat snad jen brutálně zrychlující Bugatti Chiron. Tohle všechno platilo ještě včera, teď už to neplatí. Místo všech těchto tří aut zaujal kandidát docela nepravděpodobné značky a docela šíleného jména - Dodge Challenger SRT Demon. A svým označením výjimečně nepřehání.
Američané jej odhalovali měsíce nespočtem rozličných upoutávek. Bylo jich tolik, že už jsme je přestali sledovat a pouze je čas od času shrnuli, přesto musíme uznat, že třešinka na vrcholu tohoto upoutávkového dortu je velmi lahodná. Vůz sice nemá až přes 1 000 koní výkonu, jak naznačoval poslední únik, až na pár rozdílů v číslech byl ale docela přesný. Co ovšem ani ten nehádal, byla dynamika, jakou všechny provedené úpravy vozu dají.
Nechoďme už kolem horké kaše a vybalme základní stavební kámen toho všeho - výkon. Demon má skutečně tři výkonové hladiny, jen posazené o trochu níže. V základu nabízí 507 koní, s použitím zvláštního klíče se tohle číslo posune na 819 koní a pokud vozu dopřejete závodní 100 a víceoktanové palivo, dostane se s hodnotou výkonu až k hranici 852 kobyl. To je pořádná porce, o kterou se stará podle očekávání motor 6,2 V8 s kompresorem z verze Hellcat, který dostal nová palivová čerpadla, používá větší, 2,7litrový kompresor, generuje plnící tlak až 1 bar a dokáže točit až 6 500 ot./min.
Auto bylo pro co nejlepší zrychlení také výrazně odlehčeno. Celkem šla hmotnost dolů o 105 kg, rozšíření vozu ale 8 kg přidalo, takže celkově se bavíme o 97kilogramové dietě. Padlo ji za oběť vše, co si dovedete představit - šetřilo se na čemkoli myslitelném od parkovacích senzorů přes elektrického nastavení řízení, odlehčovacích materiálů či audiosystému až po brzdy a sedadla. Demon standardně nabízí jedno jediné, to řidičovo, pokud byste ale toužili po dalších, Dodge vám jej dodá. Za 1 dolar můžete mít to spolujezdcovo, za 1 dolar můžete mít zadní lavici a za... ano, 1 dolar lze mít i jinak též odstraněné polstrování zavazadlového prostoru. Doporučujeme je vzít - za 3 dolary nevyjdou draho a vymontovat je pak můžete stejně...
Pochopitelně, proměnou prošel i přenos výkonu. Vedle nezbytného posílení všech dotčených komponent dostal vůz modifikovanou převodovku TorqueFlite 8HP90, tedy 8stupňový automat (manuál nebude, prý je pomalejší a nezajistí konzistentní časy), který dále pracuje se zkráceným stálým převodem 3.09:1 místo 2.62:1. Dokáže pracovat s vyššími otáčkami motoru a tedy vyšším výkonem při rozjezdu a zajišťuje rychlejší řazení než tatáž skříň v Hellcatu. Posledním, ne však nejmenším dílkem mozaiky jsou pneumatiky Nitto NTO5R 315/40R18 určené pro sprinty, které jako takové nejsou nové, byly ale speciálně upraveny pro Demon, aby zajistily až třikrát větší tření než u Hellcatu.
Výsledky zmíněných úprav jsou ohromující. Spekulovalo se o tom, že by Demon mohl dát stovku pod 3 sekundy, on ji (60 mph, tedy 97 km/h, abychom byli přesní) ale drtí v čase 2,3 sekundy. Jde stále o auto plně homologované pro silniční provoz, takže jde skutečně o nejlépe zrychlující produkční vůz planety, navíc jeho představení nekončí jen touto kejklí. Při akceleraci vyvine přetížení až 1,8 g, 400metrový sprint zvládne v čase 9,65 sekundy s koncovou rychlostí 225,3 km/h a je to jediný sériový vůz, který se dokáže při akceleraci postavit na zadní. Dokonce už za to má zápis v giunessovce (viz galerii) - 89 centimetrů po startu umí jet po dvou kolech.
O tomto autě bychom mohli mluvit ještě hodiny, tak moc bere dech, tak moc je na něm zajímavých detailů. Přidejme už jen pár: umí zablokovat přední kola a řízeně pálit zadní pneu (ve jménu rychlejších sprintů, samozřejmě), standardní přední pneumatiky mohou být nahrazeny ultra-úzkými (jako na dragsterech, jak jinak), které jinak poslouží jako rezervy (který vůz má dvě rezervy...) a Dodge předem počítá s tím, že dva roky 25 techniků strávených vývojem tohoto auta se nikdy nezaplatí - toto auto nevzniklo kvůli tomu, aby si na sebe vydělalo jako takové, ale podpořilo image značky. A to podle nás dělá dokonale.
Pochopitelně si jej ale budete moci i koupit, jakkoli zatím není jasné, za kolik. Láci nelze čekat, letos vznikne pouhých 3 300 aut a dá se očekávat, že američtí nadšenci do sprintů je vykoupí skoro za jakoukoli cenu. Divit se jim nebudeme, toto je skutečně jedinečné monstrum...
Kompletní galerie fotek a videí s Dodge Challenger SRT Demon































































































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva