Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je budoucnost kamionů podle Tesly. Stovka za 5 s, kabina jako v McLarenu F1
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tahač Tesly má zvládat sprint na stovku za 5 sekund, i s přívěsem. Utáhne přes 36 tun, na jeden zátah pokoří 800 km a řidiče chrání explozi odolným sklem.
Akcie Tesly začínají opět stoupat. Po týdnech nejistot spojených s problematickým náběhem sériové výroby Modelu 3 je věčný kalifornský startup opět na koni. Není to až tak překvapivé, automobilka totiž udělala to, co umí nejlépe - od potíží svého každodenního fungování obrátila pozornost směrem k budoucnosti a dnes nad ránem odhalila nejen svůj dlouho očekávaný elektrický tahač,ale i zcela nový Roadster.
Odhalení nového Roadsteru nikdo nečekal - tedy alespoň ne tak brzo - jeho představení už ale máme za sebou. Nyní tedy zamíříme užitkovější cestou a podíváme na stroj, kterému Tesla říká prostě Semi, což nejspíše není jméno vozu, ale jen pracovní označení podle amerického termínu „semi-trailer truck” - v podstatě běžný evropský kamion.
Na nudné čtení ale zapomeňte, neboť tahač se chlubí parametry, které čekáte spíše od sportovních vozů. Zrychlení z klidu na stovku, respektive na 97 km/h, má totiž zvládnout za pouhých 5 sekund. Monstrum se třemi nápravami je tak o chlup rychlejší než Porsche 718 Boxster s 300 koňmi. Tesla navíc dodává, že tahač danou disciplínu zvládne i s prázdným návěsem. Pokud ten je přitom plně naložen 36 290 kilogramy, stovku dáte „až“ za 20 sekund.
Tím ale výčet více než působivých parametrů nekončí. Dále můžeme zmínit koeficient odporu vzduchu, který činí pouhých Cd 0,36. Abychom přitom toto číslo zasadili lépe do reality, vezmeme si znovu na pomoc výše zmiňovaný Boxster, který počítá s Cd 0,31. Tesla Semi samozřejmě v rámci aerodynamiky počítá s daleko větší čelní plochou, nicméně i tak je počin kalifornských designérů hodný obdivu.
Díky působivé aerodynamice, čtyřem elektromotorům (dvěma na druhé a dvěma na třetí nápravě) a zatím nespecifikovanému paketu baterií by přitom tahač měl zvládnout 800 kilometrů na jedno nabití. Dojezd je přitom platný pro plně naloženou soustavu jedoucí dálniční rychlostí. Musk navíc dodává, že 80 % všech dopravních cest kamionů se vejde do 400 km, Semi tak na jedno nabití dojede tam i zpátky.
Tesla mimo to plánuje vybudování nové sítě Megachargerů podél hlavních dopravních tepen, přičemž tyto super rychlé dobíjecí stanice mají během pouhých 30 minut dobít baterie na 644 km. „Ve chvíli, kdy skončíte s přestávkou, je tahač připraven k provozu,“ dodává Musk. Zároveň přitom vyzdvihuje úspory, se kterými mohou spediční firmy při přesedlání z dieselových kamionů na elektrické spojeny.
Podle šéfa značky jsou náklady běžného tahače na jednu míli o 20 procent vyšší než u Tesly Semi. Jen v rámci paliva tedy mohou majitelé počítat s úsporou 200 000 USD (cca 4,34 milionu korun) po ujetí jednoho milionu mil (1,6 mil. km). Kromě toho tahač monitoruje veškeré opotřebení a dokáže předvídat, kdy bude zapotřebí údržba. Tím se má značně zredukovat doba strávená v servisech.
Dále tu máme regenerativní brzdění a s ním spojené menší opotřebení brzd, takové destičky by tedy mohly vydržet i věčně. Životnost pohonného ústrojí je pak garantována na onen milion mil (1,6 mil. km), zatímco čelní okno prý odolá dokonce explozi. „Přežije i nukleární katastrofu. A pokud ne, vrátíme vám peníze,“ uvedl Musk ve svém typickém během prezentace v kalifornském Hawthornu.
Toto opatření přitom na první chvíli může vypadat zbytečně, nicméně prasklá čelní okna jsou u kamionů jednou z nejčastějších potíží. Enormně tvrdé sklo zvané Tesla Armor Glass tedy znovu redukuje postávání vozu v servisu. Kromě toho je navýšena bezpečnost řidiče, který může již v rámci standardní výbavy počítat také se nejnovější úrovní semi-autonomního řízení Autopilot.
Ve finále můžeme zmínit ještě nejen pro daný segment, ale pro celý průmysl poměrně unikátní centrální pozici řidiče, který tak sedí stejně jako v McLarenu F1. Tesla Semi je tedy opravdu nadmíru zajímavým vozem, jehož cena by měla startovat někde v rozmezí 200 a 250 tisíc dolarů (4,34 až 5,42 mil. Kč). Záloha činí 5 000 USD (108 500 Kč), první kusy by přitom měly dorazit v roce 2019.










Elektrický tahač Tesla Semi se chlubí vskutku působivými parametry. Je samozřejmě otázkou, zda jej Elon Musk dostane do roku 2019 skutečně do výroby, na pochybnosti je ale aktuálně ještě dostatek času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB