Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je budoucnost kamionů podle Tesly. Stovka za 5 s, kabina jako v McLarenu F1
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tahač Tesly má zvládat sprint na stovku za 5 sekund, i s přívěsem. Utáhne přes 36 tun, na jeden zátah pokoří 800 km a řidiče chrání explozi odolným sklem.
Akcie Tesly začínají opět stoupat. Po týdnech nejistot spojených s problematickým náběhem sériové výroby Modelu 3 je věčný kalifornský startup opět na koni. Není to až tak překvapivé, automobilka totiž udělala to, co umí nejlépe - od potíží svého každodenního fungování obrátila pozornost směrem k budoucnosti a dnes nad ránem odhalila nejen svůj dlouho očekávaný elektrický tahač,ale i zcela nový Roadster.
Odhalení nového Roadsteru nikdo nečekal - tedy alespoň ne tak brzo - jeho představení už ale máme za sebou. Nyní tedy zamíříme užitkovější cestou a podíváme na stroj, kterému Tesla říká prostě Semi, což nejspíše není jméno vozu, ale jen pracovní označení podle amerického termínu „semi-trailer truck” - v podstatě běžný evropský kamion.
Na nudné čtení ale zapomeňte, neboť tahač se chlubí parametry, které čekáte spíše od sportovních vozů. Zrychlení z klidu na stovku, respektive na 97 km/h, má totiž zvládnout za pouhých 5 sekund. Monstrum se třemi nápravami je tak o chlup rychlejší než Porsche 718 Boxster s 300 koňmi. Tesla navíc dodává, že tahač danou disciplínu zvládne i s prázdným návěsem. Pokud ten je přitom plně naložen 36 290 kilogramy, stovku dáte „až“ za 20 sekund.
Tím ale výčet více než působivých parametrů nekončí. Dále můžeme zmínit koeficient odporu vzduchu, který činí pouhých Cd 0,36. Abychom přitom toto číslo zasadili lépe do reality, vezmeme si znovu na pomoc výše zmiňovaný Boxster, který počítá s Cd 0,31. Tesla Semi samozřejmě v rámci aerodynamiky počítá s daleko větší čelní plochou, nicméně i tak je počin kalifornských designérů hodný obdivu.
Díky působivé aerodynamice, čtyřem elektromotorům (dvěma na druhé a dvěma na třetí nápravě) a zatím nespecifikovanému paketu baterií by přitom tahač měl zvládnout 800 kilometrů na jedno nabití. Dojezd je přitom platný pro plně naloženou soustavu jedoucí dálniční rychlostí. Musk navíc dodává, že 80 % všech dopravních cest kamionů se vejde do 400 km, Semi tak na jedno nabití dojede tam i zpátky.
Tesla mimo to plánuje vybudování nové sítě Megachargerů podél hlavních dopravních tepen, přičemž tyto super rychlé dobíjecí stanice mají během pouhých 30 minut dobít baterie na 644 km. „Ve chvíli, kdy skončíte s přestávkou, je tahač připraven k provozu,“ dodává Musk. Zároveň přitom vyzdvihuje úspory, se kterými mohou spediční firmy při přesedlání z dieselových kamionů na elektrické spojeny.
Podle šéfa značky jsou náklady běžného tahače na jednu míli o 20 procent vyšší než u Tesly Semi. Jen v rámci paliva tedy mohou majitelé počítat s úsporou 200 000 USD (cca 4,34 milionu korun) po ujetí jednoho milionu mil (1,6 mil. km). Kromě toho tahač monitoruje veškeré opotřebení a dokáže předvídat, kdy bude zapotřebí údržba. Tím se má značně zredukovat doba strávená v servisech.
Dále tu máme regenerativní brzdění a s ním spojené menší opotřebení brzd, takové destičky by tedy mohly vydržet i věčně. Životnost pohonného ústrojí je pak garantována na onen milion mil (1,6 mil. km), zatímco čelní okno prý odolá dokonce explozi. „Přežije i nukleární katastrofu. A pokud ne, vrátíme vám peníze,“ uvedl Musk ve svém typickém během prezentace v kalifornském Hawthornu.
Toto opatření přitom na první chvíli může vypadat zbytečně, nicméně prasklá čelní okna jsou u kamionů jednou z nejčastějších potíží. Enormně tvrdé sklo zvané Tesla Armor Glass tedy znovu redukuje postávání vozu v servisu. Kromě toho je navýšena bezpečnost řidiče, který může již v rámci standardní výbavy počítat také se nejnovější úrovní semi-autonomního řízení Autopilot.
Ve finále můžeme zmínit ještě nejen pro daný segment, ale pro celý průmysl poměrně unikátní centrální pozici řidiče, který tak sedí stejně jako v McLarenu F1. Tesla Semi je tedy opravdu nadmíru zajímavým vozem, jehož cena by měla startovat někde v rozmezí 200 a 250 tisíc dolarů (4,34 až 5,42 mil. Kč). Záloha činí 5 000 USD (108 500 Kč), první kusy by přitom měly dorazit v roce 2019.










Elektrický tahač Tesla Semi se chlubí vskutku působivými parametry. Je samozřejmě otázkou, zda jej Elon Musk dostane do roku 2019 skutečně do výroby, na pochybnosti je ale aktuálně ještě dostatek času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejčtenější články
Výroba aut v Evropě se propadla na roky nevídaná minima, devastaci místního průmyslu už asi zachrání jen zázrak
15.2.2025Mercedes musí po letech sebepoškozování propustit 20 tisíc lidí, aby přežil. Programu úspor říkají zaměstnanci „seznam hrůzy”
16.2.2025Pokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
16.2.2025Současný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
16.2.2025Nová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
16.2.2025
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB