Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno

O neskutečných 54 let zpátky v čase se musíme vrátit, abychom našli rok, kdy se v kontinentální části Nizozemského království prodalo méně aut než loni. Důvodů je víc, níž než kde jinde ale prodeje posílá přetrvávající umělá podpora primárně nechtěného zboží.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno

2.1.2022 | Petr Miler

Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno

/

Foto: Škoda Auto

O neskutečných 54 let zpátky v čase se musíme vrátit, abychom našli rok, kdy se v kontinentální části Nizozemského království prodalo méně aut než loni. Důvodů je víc, níž než kde jinde ale prodeje posílá přetrvávající umělá podpora primárně nechtěného zboží.

Už po několik let sledujeme propadající se prodeje nových aut v Nizozemsku. Počátky tohoto trendu nemají nic společného s pandemií koronaviru, čipovou krizí, inflací čí čímkoli aktuálním, jeho kořeny se datují až do roku 2015, kdy Nizozemsko začalo s definitivní platností masivně podporovat prodeje elektrických či alespoň plug-in hybridních aut. Právě tehdy prodeje nových vozů v zemi vystoupaly na 449 350 aut a od té doby jen klesají.

Kde se zastaví? Ví bůh, ale zatím dále padají. Jistě se tak děje i dílem jiných faktorů, nikdo soudný se ale nemůže divit celkovému úpadku trhu v momentě, kdy jsou stále žádanější (dokonce i přes všechna znevýhodnění) konvenční vozy zatěžovány vysokými daněmi při nákupu i provozu a Nizozemci platí za benzin jednu z nejvyšších cen na světě (momentální průměr je 2,045 eura, tedy asi 50,80 Kč, na frekventovaných silnicích jsou ceny klidně o 10 % vyšší) a méně žádaná elektrická auta naopak zvýhodňována na všech úrovních včetně přímých dotací.

Jediné, čemu to hmatatelně prospívá, jsou prodeje ojetých vozů, kterých se intenzivně týkají „jen” ony vysoké ceny paliv. Ty trhají historické rekordy. A nakonec je trhají i prodeje nových aut, ovšem v opačném smyslu slova. Před sebou už máme kompletní data o nizozemských registracích nových automobilů za rok 2021 od asociací RAI, Bovag a RDC a jsou to vskutku tragická čísla.

V Nizozemsku se loni odbyt nových aut propadl na 322 831 exemplářů, tedy o dalších 9,2 procenta níže oproti už tak mizernému roku 2020 (355 431 aut). Jistě, prodeje aut loni klesaly na řadě trhů vinou jejich nedostatku, ovšem Nizozemsko je jinde. Jak jsme již zmínili, v této zemi okolnosti jen zintenzivnily propad trvající už šestým rokem, který je tak enormní, že se prodalo nejmíň aut od roku 1967. Něco alespoň vzdáleně podobného lze zaznamenat snad leda ve Velké Británii, která na prodej elektrických aut tlačí podobně jako Nizozemsko.

Jak moc je trh zdeformovaný, nejlépe ukazuje prosincová bilance. Za celý rok bylo navzdory všemu výše zmíněnému prodáno jen 64 027 elektromobilů, takže i když situace zašla tak daleko, že nová Škoda Fabia 1,0 Active stojí v Nizozemsku přes 0,5 milionu a na jedno elektrické auto připadá naopak dotace přes 80 tisíc Kč v přepočtu přímo a snadno i další statisíce nepřímo, mají podíl na trhu jen 19,8 % (v roce 2020 to bylo více, i absolutní prodeje byly logicky vyšší). Co je ale nejpozoruhodnější, jsou samotné prosincové prodeje.

Jen za tento jeden měsíc se prodalo v Nizozemsku 21 tisíc elektrických aut, tedy skoro třetina jejich odbytu za celý rok. Důvod uhádnete, omezení jejich podpory od 1. ledna 2022, která se bude nově týkat jen levnějších vozů. Jaké hmatatelnější důkazy o tom, že elektromobily prodávají v prvé řadě dotace a ani ty podstatnou část lidí nepřimějí je koupit, ještě chtít?


Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Tlak na elektromobilitu poslal prodeje aut v Nizozemsku nejníž od roku 1967, závěr roku to ukázal naplno - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Škoda Enyaq se loni stala 5. nejprodávanějším autem v Nizozemsku s 6 621 prodanými vozy, jistě hlavně díky dotacím - u nás se prodává téhož vozu zlomek. Tento stav věcí ale pomohl nizozemskému trhu na lopatky, neboť všechna jiná než elektrická auta zdražuje z hlediska nákupu i provozu. Menší celkové prodeje tak země zaznamenala naposledy v roce 1967. Foto: Škoda Auto

Zdroje: RAI, Bovag, RDC

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.