Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zkusila podvést zákazníky, v nouzi jim do aut dala staré díly místo nových
9.3.2020 | Petr Prokopec
Nedostatek dílů způsobených novým koronavirem postihl i Teslu. Ta ale na rozdíl od jiných automobilek neomezila výrobu, sáhla po starších dílech, aniž by to komukoli řekla.
Pro Elona Muska je čínský trh zásadní. Není to nikterak překvapivé, neboť poptávka v Americe se zdá být uspokojená a jakkoliv je Evropa do elektrifikace násilně tlačena, zájem o elektromobily je nadále vlažný. Je otázkou, nakolik tuto skutečnost změní Gigafactory, která má vzniknout u Berlína, na její první produkty ale budeme muset ještě nějaký ten rok počkat. Čína je tedy pro Muska momentálně stěžejní zemí - je to obrovský trh, kde už funkční továrnu Tesla má. Zrovna jako v rukavičkách ale s tamními zákazníky nezachází.
Než budeme pokračovat dále, je třeba se vrátit o pár týdnů do minulosti. Čínská Gigafactory spustila své montážní linky na sklonku loňského roku a ač první vyrobená auta zamířila k zaměstnancům, ta z počátku letošního roku se již dostala k regulérním zákazníkům. Rozlet Tesly však byl záhy zabrzděn nucenými prázdninami v důsledku oslav Čínského nového roku. Po jejich skončení se však brány továrny ihned neotevřely, místo toho je epidemie koronaviru ponechala zavřené.
Tesla nicméně byla mezi prvními, kdo 10. února spustil obnovenou výrobu. To se nám zdálo býti poněkud předčasným a riskantním krokem, nikoliv jen kvůli možnému šíření nákazy. Bylo totiž velmi pravděpodobné, že automobilka se záhy bude potýkat s logistickými problémy, neboť většina jejích subdodavatelů zůstávala stále v nečinnosti. Očekávat se tak dal nedostatek některých komponentů a přesně to se nakonec stalo realitou. Značce totiž došly čipy, které jsou potřebné pro systém Autopilot.
Tento problém Tesla vyřešila šalamounsky - sáhla do svých skladů a vytáhla staré čipy, které byly používány před dubnem 2019 a do nových aut dávno nemontovaly. Tyto komponenty mají být dle samotné automobilky 21krát pomalejší. Co je však dost možná nejdůležitější, Tesla opětovně sáhla po taktice mrtvého brouka. Ač tedy zákazníkům dodala starý díl a v uživatelské příručce již zmiňovala nový, nikomu o tom neřekla.
K její smůle si nicméně daného rozdílu všimli samotní zákazníci, kteří ze štítku na čipu odečetli zcela jiné informace, než o kterých se zmiňovala ona příručka. Okamžitě si tak začali na podivnou praktiku stěžovat. Odpověď automobilky je přitom možná částečně uspokojila, neboť slíbila náhradu do budoucna, Elon Musk ale věc na Twitteru tradičně začal bagatelizovat s tím, že nejvíce si stěžují lidé, kteří si plnohodnotné autonomní řízení neobjednali. I ti ale měli lepší chip dostat pro případ, že by si za něj připlatili později.
Arogance, která možná funguje jinde, ovšem v Číně nedopadla na plodnou půdu. Místo toho nyní zákazníci vyhrožují bojkotem celé značky. Kromě toho se mluví o podvodu nikoliv jen na čínský lid, ale také na čínskou vládu, která stavbu továrny podpořila rozličnými úlevami. Automobilka se tak nenachází ve zrovna příhodné situaci a dá se očekávat, že její obecným poklesem trápené akcie půjde za této situace ještě více dolů.
Zákazníci Tesly v Číně přišli na to, že automobilka osazuje nově vyrobená auta starým počítačovým čipem, ač v uživatelské příručce zmiňuje nový
Vzhledem k rozzuřené reakci Číňanů se z toho stal problém pro celou její tamní továrnu
Zdroje: Nikkei, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 50 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.