Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zajela rekord elektrických aut na nejnáročnějším okruhu světa, chlubit se ale není čím
5.6.2023 | Petr Prokopec
Je opravdu symbolem pokroku, když si auto s výkonem překonávajícím i Bugatti Veyron nedokáže poradit ani s téměř o polovinu slabším spalovacím vozem z roku 2008? A jen o pár sekund překoná stejně koncipovaného konkurenta s též podstatně nižším výkonem?
Zelené peklo neboli Severní smyčku Nürburgringu jsem v životě obkroužil bezpočtukrát, jde o jeden z mých nejoblíbenějších okruhů. Pokud totiž chcete zajet opravdu dobré kolo, musíte udržet koncentraci po 20 832 metrů. To je opravdu náročný počin, pročež jsem dříve vždy smekal před každým, kdo se dokázal úspěšně poprat s více než 170 zatáčkami a 300metrovým převýšením. Jenže v posledních letech pomalu neuplyne týden, aby se alespoň někdo nepochlubil novým rekordem.
S neustálým zrychlováním aut nemám problém, do rozpaků mě přivádí spíše marketingová oddělení některých značek. Jejich manažeři zjistili, že zaujmout publikum je dnes náročnější než kdy dříve, a tak k působivé akceleraci na stovku, vysoké maximální rychlosti, nízké spotřeby nebo vysoké bezpečnosti přidávají také co nejlepší čas dosažený v pohoří Eifel. Na jednu stranu proč ne, když se ovšem v roce 2018 pochlubila rekordem Škoda, došlo mi, že marketingový cirkus dosáhl svého dna (či vrcholu, to se rozhodněte sami). Kodiaq RS se totiž tehdy stal nejrychlejším sedmimístným SUV na Ringu. Čas 9 minut a 29 sekund ovšem nebyl ohromující ani v nejmenším, jako amatér jsem ho dosáhl s mnohem slabšími, levnějšími a obecně obyčejnějšími vozy již dávno.
Pokud bych byl naladěn na stejnou marketingovou vlnu, mohl bych sám sebe nazývat hned několikanásobným rekordmanem. Jsem si totiž jist, že již nikdy nedošlo na usednutí osoby téhož jména za volant téhož vozu s toutéž poznávací značkou a zajetí lepšího času. Tím pochopitelně nechci smáznout veškeré úsilí výrobců jako naprosto zbytečné. Nicméně více než kdy dříve je zkrátka třeba číst mezi řádky a dávat výsledky do správných souvislostí.
Aktuálně tak opravdu nevím, proč smekat klobouk před Teslou. Tato automobilka oznámila, že Model S Plaid osazený tzv. Track Package zajel rekord s časem 7 minut a 25,231 sekundy. Jenže nejde o rekord absolutní, nýbrž o rekord pro elektrické silniční vozy. Tedy pro takové, jenž mají dle svých tvůrců a zastánců představovat absolutní pokrok. Zrovna ten ale zmíněný čas moc nereprezentuje - Plaid je o chlup pomalejší než Ferrari Enzo, které se Zeleným peklem prohnalo již v roce 2008. A i kdybychom vzali k ruce něco poněkud použitelnějšího pro běžné ježdění, jsme na úrovni současného BMW M3 s 510 koňmi. Model S Plaid potřebuje 1 034 koní, aby byl stejně rychlý, to je pokrok?
Tesla tak vlastně překonala jen Porsche Taycan Turbo S, které loni okruh obkroužilo za 7 minut a 33,35 sekundy. Osm sekund na jednadvacetikilometrový okruh není dramatický rozdíl, zvláště při porovnání výkonu - na straně Zuffenhausenu totiž pracovalo o 300 koní a jeden elektromotor méně. Chlubit se tedy opravdu není čím.
Model S Plaid zvládl Severní smyčku Nürburgringu za 7 minut a 25,231 sekundy. Je čemu tleskat? To necháme na vašem posouzení, za nás ovšem jen kroutíme hlavou a marně se pokoušíme najít onen náskok proti spalovacím vozům. Foto: Tesla
Zdroj: Tesla
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
před 10 hodinami - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
včera - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 23:49 - M.Z.
- OT - ski a horo vybavení 11.14. 20:34 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam
- VZKAZY 11.14. 12:24 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.14. 10:52 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.13. 19:40 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.13. 16:58 - pavproch